London med barn

Jag har fått frågor om att resa med barn i London och även om många andra skrivit om detta så har de inte nödvändigtvis med mina synpunkter så här kommer de.

Vill man ta med barnen till London så är det bra att vara förberedd på att det är en stor stad och att man inte kommer att hinna allt man har på önskelistan även om man planerar väl så man bör ha någon sorts prioritering. Det är inte världens renaste luft och en hel del buller så man blir trött fortare än man tror, det är långsamma bussar och köer för att komma in på ställen.

20140228_122511

De kungliga vakterna på Horse Guards nära Trafalgar Square är ett måste för hästälskarna

Vad ska man då prioritera? Allt beror såklart på barnens ålder, intressen och rörlighet. Samtliga åldrar brukar trivas i Covent Garden med så mycket att se på. Här samlas fantastiska gatuartister som cyklar enhjuling på lina med facklor och annat barnen älskar medan vi lite äldre som förstår engelska har roligt åt deras humor. I Covent Garden finns det också en liten marknad, flera barnvänliga matställen med bland annat hamburgare av bra kvalitet och inte minst London Transport Museum som har något för alla åldrar om stadens transportsystem genom tiderna och som tillåter att man springer runt bland många av fordonen.

covent

Galet i Covent Garden

Har man små barn så är ju många pauser nödvändiga och varför då inte göra en på Diana Memorial Playground på ena sidan Kensington Gardens med sin lekplats utöver det vanliga i området där fantasins mästare Peter Pan kom till. Finns mer tid kan man ta sig till Battersea Park som jag nämnde i mitt inlägg om påsk med barnen i London och som har ett barnens zoo. Där nämnde jag även andra platser med djur och natur att springa runt bland. Med riktigt små barn bör man förövrigt ha lättast möjliga vagn för det är inte överallt i tunnelbanan det finns hiss eller rulltrappa.

diana

Diana Memorial Playground i Kensington Gardens

London Zoo är inte min favoritdjurpark för jag föredrar stora safariparker där djuren har gott om plats men det är trots detta acceptabelt här och elefanterna och andra större djur har för ett tag sedan flyttats till systerparken Whipsnade inte långt från Luton som har mer yta. Istället finns i London bland annat Galapagossköldpaddor, komodovaraner och inte minst apor att vandra bland liksom en utställning om jordens biologiska mångfald och det är sådant som är intressant här i vad som faktiskt är världens äldsta zoo från 1828 med anknytning till Darwin.

Det finns två muséer som står ut framför andra med barn i London och det är Natural History Museum som också det har anknytning till Darwin och där det inte finns mycket om jorden du inte får reda på och dessutom är det gratis och fullt av dinosaurier (observera att dessa är på turné 2018). Köerna ringlar långa inte minst under skolloven och jag rekommenderar att boka biljetter eller komma tidigt. Alldeles runt hörnet ligger Science Museum som är vetenskapsmuséet med samlingar av flygplan, rymdfarkoster, båtar, medicin och annat och med en stor interaktiv avdelning för barn där de kan göra experiment av alla de slag i fysikens värld och som jag personligen tyckte var mycket roligare än jag trott. Har man barn som älskar historia så är ett hett tips att ta dem till den egyptiska avdelningen på British Museum och fascineras av mumifierade katter  men det är inte alla barn som tycker om övrigt i samlingarna av stenmonument. De äldre barnen kan mycket väl tycka det är intressant på Museum of London där man får se romarnas och medeltidens London och borgmästarens guldvagn bland mycket annat och där ordnas också promenader kring olika teman runt om i staden för de som kan engelska.

1bubble

Science Museum

Det är din plikt att ta barnen till Hamleys på Regent Street även om du kan ha problem att få med dem därifrån sedan. De har öppet till långt in på kvällen så ett alternativ är att gå något närmare stängningsdags efter dagens övriga aktiviteter. För trötta eller i tidsnöd får ni dock inte vara för detta är ett femvåningars varuhus med bara spel och leksaker och personal som springer runt och leker med nyheter. Sedan Hamleys öppnat småbutiker i Skandinavien har lite av charmen gått förlorad för mig men inte för barnen. Shopping i övrigt får jag inte plats med i det här inlägget men tonårsföräldrar tar med fördel med sina barn till Westfield i Stratford och sportintresserade barn missar inte Sports Direct på Piccadilly Circus. Bland marknaderna är det få som imponerar på ungdomar mer än Camden Market med sitt galna utbud där man verkligen känner att man är i London. Vandra runt ett tag innan du slår till på första bästa Converse eller  annat däremot för det är varierande kvalitet.

Madame Tussauds är en av de största turistfällorna i hela England enligt mig som tycker att man kan strunta i det för något annat. Det är dock många som frågar om det och har tonårsbarn som vill dit. För ett tag sedan övertalade dottern mig att ta dit henne och en av hennes kompisar och eftersom jag inte varit där sedan jag själv var tonåring (och inte heller då imponerades) så sa jag ja och hade roligare än jag trodde. Även dottern som är engelsk tyckte att många vaxdockor föreställde kändisar hon inte visste vilka de var i form av äldre Hollywoodkändisar och sportprofiler och det ska sägas direkt att sportavdelningen mest är full av cricketstjärnor men de hade kul bland sina pojkbandsfavoriter och satt med fötterna på skrivbordet hos Barack Obama medan jag tog det ena fotot galnare än det andra av dem. Vill du absolut hit så se för guds skull till att ha bokat i förväg på hemsidan. Du väljer en tid för ditt besök och måste passa den tiden men slipper de långa köerna. Det går att köpa en kombibiljett som inkluderar London Eye och det är faktiskt riktigt roligt för den som inte är höjdrädd. Det tog mig flera år att åka detta gigantika pariserhjul för jag trodde mest det var en turistfälla det också men välj en tid i skymningen och du får en fantastisk vy av ett London där solen håller på att gå ner men du fortfarande kan se kända byggnader och inte minst parlamentet nedanför på andra sidan Themsen.

20130726_223237

London Eye och nöjena i County Hall

Hela flodstranden vid London Eye är full av karuseller och gatuartister och här ligger också SeaLife, ett av de akvarier som finns över hela Europa och detta lär vara det största i England men jag har själv bara varit på det i Scarborough. I samma byggnad ligger den stora spelhallen Namco FunScape med automatiska spel, radiobilar och annat för den som vill göra av med pengar i samma stil som i en engelsk kuststad.

Vid Piccadilly Circus rekommenderar jag inte det populära Rainforest Café runt där man äter i regnskogsmiljö. Servicen är trist och maten likaså och det enda jag tyckte om var souvenirbutiken med sina fina kramdjur som man kan gå in i utan att behöva äta. Mina vänner som besökt kedjan i USA beskriver något helt annat än det jag upplevt i London. Ta hellre barnen runt hörnet till China Town för något mer exotiskt där de efteråt kan besöka M&Ms World där det luktar choklad ända ut på Leicester Square. Här befinner ni er nära de flesta teatrarna med sina musikaler också om ni har biljetter.

Finns det då ingen mysig pub där man som förälder kan pusta ut medan barnen ändå inte klättrar på väggarna? Jo, massor och här kan du läsa mitt inlägg om regler kring barn och pubar. Mina favoriter ligger lite utanför centrum men är väl värda att ta sig till. Jag har redan bloggat om Spaniards Inn som välkomnar barn och som ligger bra till för familjeaktiviteter på Hampstead Heath. Andra favoriter är pubarna som ligger i en kedja längs Themsen i Hammersmith och där har jag redan bloggat om The Dove men det finns fler längs samma väg med stora gräsytor utanför och floden med sitt tidvatten och sina båtar. Mer centralt är The Old Thameside Inn med stora ytor att röra sig på i kvarter med flera sevärdheter och utsikt över båtlivet på floden. Apropå båtar är en båttur från Westminster Pier något jag verkligen rekommenderar. Har du stillasittande barn så kan de uppskatta flera timmars resa bland hägrar och grönska till Hampton Court och har de aldrig varit i London tidigare så älskar de oftast en båttur till Greenwich med sin marknad, muséer och restauranger. Den sistnämnda turen är inte lika lång och man får se massor av Londons blandade arkitektur och historia vilket jag rekommenderar alla, inte bara barn. En av alla de saker man passerar är Tower of London och vid Towern kan man kliva av båten men dit tar man sig enkelt med tunnelbana också en annan dag. Ett måste för barn som gillar historia och gamla medeltida slott med fängelsehålor, gamla vapen och murar att springa på och de som kan engelska får massor av engelsk historia och fina engelska souvenirer. Bredvid finns både kända Tower Bridge (som båtarna kör under) och jagaren HMS Belfast som är ett äventyr i sig. Jagaren drivs av Imperial War Museum som jag skrivit ett separat inlägg om. Vissa delar av krigsmuséet passar barn och andra inte men Belfast passar alla.

Om man gillar det läskiga medeltida inklusive tortyrmetoder och fängelsehålor så är  ännu en sevärdhet längs Themsen London Dungeon. Jag har inte varit på den i London men konceptet Dungeon finns i flera historiska städer och följer alla samma mönster. Den i York är riktigt läskig för mindre barn som inte gillar hemskheter. Jag som vuxen berördes av hur fantasifulla människor kan vara när det gäller att plåga varandra och det är säkert samma kusligheter som visas i huvudstaden där köerna är mycket långa så jag rekommenderar att boka biljett i förväg om du alls vill ge dig på detta med barn utan sömnproblem.

thames

En båttur gör alla glada

belfast

HMS Belfast

dungeon

Kö till London Dungeon på den gamla adressen

Ytterligare en pub värd ett besök för trötta föräldrar är The Parcelyard på King’s Cross Station där man med fördel äter engelsk söndagmiddag  bland tåg och kombinerar detta med ett besök på plattform 9 3/4 om man är Harry Potter fan. Själv är jag det inte men där finns även en butik full av kläder, böcker och souvenirer för den som älskar Harry. Vill man istället kosta på sig ett helt besök i Harry Potter studios så promenerar man några kvarter västerut till Euston Station och tar tåget till Watford Junction där det finns skyttelbussar. Det är ett måste att boka ditt besök i förväg och kom till Watford Junction i god tid för att hinna med bussen dit som tar en kvart. Information om detta finns på hemsidan liksom alternativa vägar – det går att boka paketresor med bussar som plockar upp dig vid t.ex. Buckingham Palace istället.

Det här var ett inlägg om vad som går att göra i London men bara några få mil utanför finns Legoland utanför Windsor, nöjesfältet Chessington World of Adventures och en väldig massa djurparker och medeltida slott att besöka. Det var det där med att prioritera…

Uppdatering december 2017: Ripley’s Believe It or Not har stängt.

 

17 kommentarer

  1. Jättebra summering och det påminde mig om att jag faktiskt aldrig varit på the transport museum. Mina barn älskar the science museum, men har annrs inte tagit dem till många av dessa än. Mina minnen är mestadels 20 år gamla. Kommer du ihåg Rock Circus, Madam Tussauds rockutställning vid Picadilly Circus på 90 talet? Jag klagar aldrig mer på Madam Tussauds efter den för den var hemsk, men det är verkligen inte min favorit.

    Gilla

    1. Tack!
      Mitt minne av Transport Museum är när jag inte kunde stanna tunnelbanan utan lät tåget susa förbi Edgware Road. Jäklars så svårt det var att stanna i tid!
      Rock Circus minns jag men jag var aldrig där och jag verkar inte ha missat mycket.

      Gilla

  2. Tänker aldrig mer gå in i någon dungeon, fy vad de är läskiga! Blev så illa tvungen med jobbet en gång i York.

    Gilla

    1. Haha, ja jag blev rätt illamående av den i York faktiskt. Råttor som tuggade sig ut ur burar…

      Gilla

  3. Tack för superbra tips. Vi har en sjuåring och en nioåring och funderar på London på något skollov, kanske sportlovet i slutet på februari. Något speciellt att göra då? Om man vill se Naturhistoriska museet och science museet samt Big Ben, Tower Bridge och London Eye i första hand. Och gärna besöka Covent Garden och nån musikal, t.ex. Stomp. I vilket område vore det vettigt att bo? Har hittat bra hotell i Kensington-området men osäker på om man borde bo mer centralt…

    Gilla

    1. Hej! Sportlovet är ganska bra för alla har inte lov samtidigt över hela Europa och även om det är vinter så känns det som om våren kommit lite längre i London.

      Naturhistoriska och Science ligger båda i South Kensington och det är lätt att komma till Covent Garden och andra ställen med tunnelbana och bussar därifrån. Ett annat bra ställe för barnfamiljer är Waterloo där det finns ett par Premier Inn jättenära London Eye och bron över till Big Ben.

      Gilla

  4. Tack för svaret! Inte helt fel med lite vårkänslor. 🙂 Vore ju behändigt bo nära Big Ben och London Eye, men känns ändå som att South Kensington kunde vara lite lugnare. Vill gärna kunna gå och äta på nån mysig restaurang på kvällen. Har spanat in Premier Inns Kensington Olympia som verkar ligga behändigt till. Känner du till det?

    Gilla

    1. Jag har inte bott på just Kensington Olympia men däremot på Premier Inn Earls Court som har fördelen att ligga lite närmare tunnelbanan i samma område. Alla Premier Inn funkar enligt samma koncept så som hotell är säkert Olympia också bra. Byggnaden är klart mysigare än flera av deras andra hotell i f.d. kontorskomplex. Jag tror också att Olympia inte har lika många skolresor och liknande som PI Earls Court där frukostkön kan vara onödigt lång.
      Vid Earls Court tunnelbana finns det flera bra ställen att äta på för barnfamiljer. Portugisiskinspirerade Nandos som är en kedja med kycklingrätter är jag själv inte så förtjust i men många älskar det. Masala Zone med jättegod indisk mat om barnen fixar lite kryddor, flera hyfsade pubar med bra mat…

      Gilla

      1. Då ska jag kolla på Earls Court lite närmare. Tycker att just Premier Inn-kedjan verkar ha bra hotell till bra pris. Tack för all info!

        Gilla

      2. Ja de är inte särskilt originella för alla har samma inredning men det är rent, man vet vad man får och det är bra pris för barnfamiljer. Det kan vara svårt att hitta sådana hotell bland alla sunkiga eller jättedyra i just London.

        Gilla

  5. Bara en sak till… Vet du hur man smidigast kommer från Gatwick till Earls Court-området? Norwegian flyger till Gatwick. Eller vore det bättre att flyga till Heathrow?

    Gilla

    1. Från Gatwick kan ni ta Gatwick Expresståg till Victoria Station och så tunnelbanan District line. Från Heathrow tar man Piccadilly line hela vägen så man slipper byta men i gengäld är ju flygen oftast dyrare därifrån. Här är tiderna till Gatwick Express och på sajten kan man förboka biljetter också så blir det lite billigare: http://www.gatwickexpress.com/

      Gilla

      1. Tusen tack för hjälpen!

        Gilla

      2. Det var så lite så. Bara fråga på om det är något.

        Gilla

  6. Vilken bra sammanställning med bra tips inför vår planering av en London-trip med dottern till hösten. Science Museum är inplanerat och gärna Natural History om vi hinner med det. Men Madame Tussauds hoppar vi nog över. Hamleys och Camden ska hinnas med och blir det tid över åker vi gärna till Dianas Memorial park eller London Eye-området.

    Gilla

    1. Tack! Ja för min del hoppar man som sagt utan problem över Madame T.

      Gilla

  7. […] Brittiskt har ett helt inlägg om att resa till stan med barn (barn på svenska alltså, inte barn på engelska). Bland rekommenderade aktiviteter hittar vi […]

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

lite mera rosa

vardagslyxen – nära & långt borta

Skriv & Res med Therese

Therese Fredriksson, författare. Älskar resor, författande, böcker och kulinariska upplevelser. Gärna i kombination.

The London Foodie

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

Ett resemagasin och en blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om fotografi, natur och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Att resa-podden

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, resetips och resefoton

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

JENNIFER STROUD

Bloggen om England och övriga Storbritannien

The Cornish Bird

Cornwall's Hidden History Blog