Världens största med bara en start- och landningsbana

Dokumentärer om livet på storflygplatser har ju varit på modet i några år nu och jag minns särskilt den första som dök upp 1996 när jag bodde i York. Serien Airport om Heathrow följde bland annat en jätterolig kille som jobbade på Aeroflot. Jeremy Spake som han heter blev faktiskt något av en nationell kändis där han sprang omkring och pratade ryska och var trevlig.

För några år sedan var det dags för serien Inside Gatwick som jag antar delvis kom till på grund av försäljningen av Gatwick som gjorde att flygplatsen behövde synas mer i bra dager och få ett uppsving efter åratal av rykten om trasiga bagageband och förseningar. Det är först på senare år i och med att jag bor nära Kastrup och ofta tar just easyJet eller Norwegian till England som jag börjat komma till just Gatwick ganska ofta istället för de andra Londonflygplatserna och det gör att jag nu tittat på den här serien. Varje gång jag kommer dit tycks något nytt ha hänt och det är därför kul att här få följa med bakom kulisserna. Det är till skillnad från Airport inte en serie där du träffar på en massa glada servicepersonligheter utan mer de du inte nödvändigtvis möter. Vad jag själv tyckte var intressant var avsnittet då bagagebandet går sönder och vi får följa hur det faktiskt ser ut i det universum där våra väskor glider omkring och möta de stackare som ska krypa runt och hitta felen när det händer något. Framför allt var det hjälpfullt att få veta vad man inte ska sätta på sitt bagage om man vill att det ska komma fram till planet utan att fastna eller gå sönder.

Jag lovar att du efter att ha sett det här nu aldrig kommer att kunna låta bli att i dramatisk TV-röst utbrista ”Gatwick! The busiest single runway…in the World” till ditt resesällskap varje gång du landar där.

4 kommentarer

  1. Den här serien såg jag för ett par år sedan och var jätteintressant så tack för du lyfter fram serien igen! Bor du i Danmark? Grunden till jag frågar är då jag har danskt påbrå. Ha det gott.

    Gilla

    1. Ja jag tyckte också den var intressant. Jag bor i Malmö men jag jobbar i Köpenhamn och pendlar alltså över Öresund.

      Gilla

  2. Åsa F M · · Svara

    Har inte sett serien och har varken landat eller lyft från Gatwick.

    Gilla

    1. Det har blivit lite av vår huvudflygplats i England. Flyger man från Kastrup så har man både Norwegian och easyJet dit och bra tågförbindelse till Reading när man ska till Cornwall och Kings Cross/St Pancras när vi ska till familjen.

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

lite mera rosa

vardagslyxen – nära & långt borta

Skriv & Res med Therese

Therese Fredriksson, författare. Älskar resor, författande, böcker och kulinariska upplevelser. Gärna i kombination.

The London Foodie

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

Ett resemagasin och en blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om fotografi, natur och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Att resa-podden

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, resetips och resefoton

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

JENNIFER STROUD

Bloggen om England och övriga Storbritannien

The Cornish Bird

Cornwall's Hidden History Blog