Flyga med Norwegian

Norwegian är nog det flygbolag jag använt mest på senare tid eftersom de är billigare än de gamla reguljärbolagen och har vettiga tider. Samtidigt är de sällan så billiga som EasyJet som jag som har förmånen att bo nära Kastrup kan använda mig av ibland. Jag har inget behov av WiFi när jag bara ska till England för på den korta tiden Kastrup-London hinner jag knappt dricka mitt kaffe eller vin innan det är dags att landa känns det som. Det jag gillar med Norwegian är istället att besättningen oftast är glad och inte så där överlägsen som de ibland kan vara på mer etablerade bolag. Samtidigt känns de seriösa till skillnad från Ryanair som jag aldrig skulle flyga av alla möjliga skäl och man slipper den lottförsäljning som både Ryanair och EasyJet ägnar sig åt. På senare tid har jag däremot hört av kollegor att Norwegian inte informerat så värst väl när de varit strandsatta i t.ex. Amsterdam och till detta kommer all mediarapportering om nya Dreamlinern med sina tekniska problem. Förvisso verkar det mest vara från Oslo de använder Dreamliner till just London men det faktum att man köper in ett problemplan och fortsätter köra men inte kompenserar vid förseningar som uppstår låter varken genomtänkt eller passagerarvänligt.

På budgetflyg köper man ju all mat och dryck själv och Norwegian har någorlunda hyfsade priser och ett utbud som går att acceptera på en kort distans även om det är på tok för många kolhydrater för mig eftersom det mest är snacks det handlar om vilket väl är lättast att hantera för dem. Utbudet är till största del detsamma från både Arlanda och Kastrup men däremot går det bra att betala kontant från Stockholm vilket det inte gör från Danmark. En konstig skillnad trots olika flygtid tycker jag. Flyger man från Stockholm så blir man mer sugen att handla något dels för att det tar längre tid men dels också för att Arlandas terminal fem har så erbarmligt restaurangutbud jämfört med Kastrup att man ofta är hungrigare på planet. På Kastrup har Norwegian egen skandinavisk personal och den är väldigt ofta svensk eftersom så många svenskar jobbar i servicebranschen i Köpenhamn. Flyger man från Stockholm så verkar personalen däremot oftast komma från Gatwick vilket kan kännas udda på ett skandinaviskt bolag där man är van vid skandinavisktalande besättning. På Kastrup flyger man från gater vid D vilket är mycket kortare gångväg jämfört med EasyJet. Trots att jag är uppvuxen i Göteborg så har jag inte testat Norwegian därifrån eftersom de etablerat sig efter att jag flyttat därifrån men bortsett från kommentarer om betalningssätt och besättning så kvarstår naturligtvis mina generella betraktelser.

 

Avgång Arlanda

Norwegian skriver ofta om sina bekväma stolar och själv är jag inte så förtjust i det där lädermaterialet men de är onekligen tjockare och skönare än på EasyJet. De flyger till Gatwick vilket är ett helt acceptabelt alternativ i London för mig nu när de börjat ta tag i problemen med sin bagagehantering som tidigare vållat förseningar där. Däremot tycker jag det är tråkigt att de annars bara flyger till Manchester och Liverpool och inte ens dagligen till den sistnämnda. Från Köpenhamn blir det oftast billigare att ta EasyJet till Nordengland nästan oavsett datum och bokningstid. Jag har iallafall aldrig hittat någon gång då Norwegian är så pass nära i pris att jag lockats att boka. Inte heller kan de locka med flyg till Bristol för den som ska västerut men det brukar gå bra att hitta  prisvärt flyg till Edinburgh om man vill till Skottland (eller för den delen Northumberland).

Sammanfattningsvis kommer jag helt klart att flyga med Norwegian igen men det känns som om de blivit dyrare och dyrare på sistone när det gäller brittiska destinationer så det kommer nog aldrig att bli det självklara valet utan jämförelser även om jag samlar poäng med deras poängsystem helt gratis vilket också det är en fördel jämfört med EasyJets avgift för sitt så kallade Plus Card.

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

