Med skräckblandad förtjusning

Världsarv är alltid spännande att besöka och även lilla Wales har några. Jag vet inte om Edward I:s bastanta medeltidsslott idag är hälften så skräckinjagande som Pontcysyllte-akvedukten som jag nyligen besökte.

Alldeles på gränsen till England byggdes akvedukten som en del av Shropshire Union Canal och jag lovade ju redan i mitt inlägg om Llangollen att den skulle få sitt eget inlägg så här kommer det.

Skotske Thomas Telford är säkert ett bekant namn för många av er så mycket som han varit med och konstruerat och han är tillsammans med William Jessop den som stått bakom även detta mästerverk som efter tio års byggande stod färdigt 1805 – året innan han bjöds till Sverige för att vara med och projektera vår egen Göta Kanal. Den är 38 meter hög men visst ser den ännu högre ut på bild nerifrån floden Dee som rinner under den?

Pontcysyllte

Nere vid floden Dee ser man höjden. Foto: Peter Craine

Undrar du över namnet så är Cysyllte namnet på församlingen som nu är känd som Froncysyllte i södra änden av den 307 meter långa akvedukten så det betyder helt enkelt Cysylltebron. I den norra delen ligger byn Trevor (Trefor på walesiska) som med sin marina binder samman Llangollen Canal (som kommer från Horseshoe Pass bortom den lilla staden) med resten av Shropshire Union Canal. Här ligger den ganska trevliga puben Telford Inn där du som är höjdrädd kan sätta dig om du inte vill gå med resten av sällskapet över akvedukten, för jo, det går att promenera över på dragvägen om du inte har båt och det är en populär promenad som några till och med gör med hunden. Vill du istället ta båt över så går det också här där du kan hyra av Anglo Welsh – även som nybörjare.

Llangollen marina

Marinan vid Telford Inn – tänk om man hade en kanalbåt

Byn Trevor med marinan och puben Telford Inn

Byn Trevor med marinan och puben Telford Inn

 

Akvedukt

Pontcysyllte med båt

Kanske är det efter promenaden du behöver stärka dig med en whisky för att fira att du faktiskt vågade och lugna dig lite. Visst finns det de som inte blinkar men även jag som inte är speciellt höjdrädd kände mig faktiskt påverkad av att stå där vid staketet ute på akvedukten just för att jag visste att det bara var ett ynka tre meter brett tråg vatten bakom mig och detta har dessutom inget staket på andra sidan båtarna. Det är bara femton centimeter mellan vattenytan och kanten av tråget på den sidan och det kändes lite som om man skulle studsa ut ur det där grunda (dryga en och en halv meter djupa) tråget om man råkade trilla i även om man såklart inte gör det. Jag fokuserade i början på min egen sida där jag stod vid staketet med floden Dee nedanför mig men man vill vända sig om mot själva kanalen för vyn tillbaka mot Llangollen är helt enkelt ännu bättre.

Dee Valley

Vy tillbaka mot Llangollen

Llangollen walks

Traktens promenadvägar

Victorian engineering

Maffigt.

Är du intresserad av ingenjörskonsten med alla tekniska detaljer så läs mer på Wikipedia för jag gick humanistisk linje och förstår visserligen delvis konstruktionen men du får ut mer av någon som verkligen kan sin sak. Om du fascineras av detaljerna ska du inte missa att gå ner under akvedukten och kika på valven med sina sexton meter emellan och gå ”Aqueduct Viewpoint Walk”. Här nere går det att ta sig vidare på promenadvägarna längs floden, både österut och tillbaka till Llangollen och om du är vandrare så är det kanske redan den här vägen du tagit dig hit.

10 kommentarer

  1. Men hur har det här gått till? När jag tittar på Annas blogg Steelcityanna så ligger ett foto från detta inlägg tvärs över två av hennes blogginlägg? Nu ikväll strax före midnatt. Ja jag trodde jag såg i syne:-), ska kolla igen.

    Gilla

    1. Ja det gör det. Gigantiskt! Undrar vad som hänt där. Hon länkar ju automatiskt till mina inlägg men här måste det ha hänt något med inställningarna.

      Gilla

  2. Ser att det är konstigt hos fler som har dig länkade i sin blogglista. Du får kolla hur du gjort inlägget.

    Gilla

    1. Kan du nämna några fler jag kan kika på?

      Gilla

  3. Häftig! Men jag som är höjdrädd skulle nog hamna på puben… 😉

    Gilla

    1. Hm…jag som trodde ni två skulle puttra över i kanalbåt. 😀

      Gilla

  4. Där har jag åkt kanalbåt!! En häftig upplevelse!

    Gillad av 1 person

    1. Coolt. Man blev allt lite sugen.

      Gilla

  5. Åsa F M · · Svara

    Imponerande! Men jag är förskräckligt höjdrädd så jag skulle nog också stanna på puben.. Men ”måste besöka-listan” utökades..

    Gilla

    1. Ja det här är ett ”måste”. Jag hade lite ont om tid vid besöket men hade gärna gått hela vägen från Llangollen och fått se den växa fram i synfältet.

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

lite mera rosa

vardagslyxen – nära & långt borta

Skriv & Res med Therese

Therese Fredriksson, författare. Älskar resor, författande, böcker och kulinariska upplevelser. Gärna i kombination.

The London Foodie

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

Ett resemagasin och en blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om fotografi, natur och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Att resa-podden

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, resetips och resefoton

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

JENNIFER STROUD

Bloggen om England och övriga Storbritannien

The Cornish Bird

Cornwall's Hidden History Blog