Brittiska TV-kanaler live i din dator

Trött på BBC Lifestyle som har lika många livsstilprogram från USA och matprogram från Kanada som det har brittiska program idag? Trött på BBC World som aldrig visar brittiska nyheter eftersom det heter just World? Trött på BBC Entertainment som kör en massa repriser av serier du redan sett på svensk TV? Alla de här kanalerna tillhör BBC:s mer kommersiella bolag BBC Worldwide och är ju kabel-TV du kan beställa men det hindrar i mina ögon inte att de kunde varierat sig mer för ofta är det ju just det som händer i Storbritannien vi som betalar för BBC vill se. Dramaserier, landskapsserier som Great British Railway Journeys, Hugh Fernley-Whittingstalls matlagning och University Challenge eller bara nyheter hade varit mycket roligare än den femtionde reprisen av Only Fools and Horses.
FilmOn är just nu lösningen och visar dig live TV från både BBC, ITV, Channel 4, Channel 5 och BBC Worldwide-ägda UKTV:s populära kanal Dave bland många andra. Plötsligt kan du titta på cricket och inte minst lördagarnas fotbollsresultat i lägre divisioner. Företaget grundades av den cypriotiske businessmannen Alki David som också har varit med i brittiska armén och har en brittisk skådespelarkarriär vid sidan om sin internationella business. Ser du på TV via sajten i Storbritannien så måste du ha TV-licens oavsett om du tittar på laptop eller telefon (förmodligen för att företaget i Europa använder sig av London som bas för sin återsändning genom streaming) men då använder du den antagligen för helt andra kanaler än just de brittiska – FilmOn har nämligen hundratals kanaler från runt om i världen och det bästa är att det är bra bild och ljud också och inte bara gratis. Det enda du måste stå ut med är svensk reklam varje gång du byter kanal och den nya laddar. Ofta är det samma reklamsnutt, lite som på YouTube vilket kan göra dig lätt galen men så tänker du att här sitter du och tittar på live-TV från älsklingsländerna och då står du ut. Som lokalnyheter kan jag såklart inte heller vänta mig ITV Calendar eller Look North från Yorkshire utan det är London som gäller men vad gör det när man hör signaturmelodin till News at Ten.
FilmOns egen logo.

FilmOns egen logo.

Jag tipsades om sajten av min dotters irländske lärare och han hade hört om det av en portugisisk användare som skulle se sina kanaler och det verkar inte som om den är så känd i Sverige. Googlar jag den på svenska så hittar jag mest några ett par år gamla sidor där ett fåtal okända internationella kanaler nämns så kanske har IT-nördarna börjat testa och sedan gett upp när de inte fått in några kända kanaler men sedan dess har det alltså kommit fler vilket ett fåtal svenska sidor har upptäckt men jag förvånas över att det inte är fler. Passa på medan FilmOn finns – i USA har företaget dragits inför rätta av de stora bolagen och hittills klarat sig men vem vet hur framtiden ser ut. Går du in på Facebook eller din telefon kan du hitta mer om FilmOn som app också vilken är ännu bättre och du kan ju koppla den till din TV om den är hyfsat ny.

9 kommentarer

  1. Hej. Nu har vi fått äran att visa engelska kanalerna här i Sverige.
    Mvh.
    http://www.narsat.se

    Gillad av 1 person

    1. Det låter spännande.

      Gilla

  2. Rolf Angelöf · · Svara

    Hej! Jag är en stor älskare av England, och ser dagligen på Eng TV! Jag har länge använt mig av Filmon, men har nu mer och mer gått över till: http://www.firstonetv.eu Som har BBC1+BBC4+Channel4 i HD! Sajten kräver att man registrerar sig, men sen är det bara att njuta! När det gäller TV guide så använder jag: http://www.tv24.co.uk En riktigt bra sajt! Eng TV är bra mkt bättre än Sv TV! Och jag dricker gärna PG TIPS när jag sitter och kollar! Ikväll-3/9-så startar på BBC1 ” Strictly Come Dancing” kl. 19.50! Och BBC4 ikväll kl 22.00:Beck-I stormens öga! Som visas med Eng Text, alltså ingen dubbning!

    Ha en trevlig kväll!
    Rolf

    Gilla

    1. Tack detsamma! Vilket toppentips. Jag har sett att FilmOn har tappat Dave som jag tittar mycket på så jag letar efter något nytt. Detta får jag kolla in. Strictly är inte min grej men däremot alla kostymdramer, livsdramaserier och knäppa komediserier med nordlig humor. PG är min frukostdryck det.

      Gilla

    2. Hej! Har registrerat mej på firstonetv.eu men nu får jag det inte att fungera. Är helt enkelt inte bra på såna här saker. Fattar inte hur jag startar själva streamingen..Är det nån som kan förklara i detalj? Tack

      Gilla

      1. Jag använder bara FilmOn fortfarande men Rolf som tipsade kanske vet?

        Gilla

      2. Rolf Angelöf · ·

        Hej! Klart jag vet! Gå in på TV:Countries och skrolla ned sidan så ser du Eng flaggan och klicka på den och en av dom två kvalitetslänkar som dyker upp!( High Quality/Middle Quality) !
        Anyway,här kommer länken till BBC1: https://www.firstonetv.eu/en/stream/uk/4
        Just nu är det Strictly Come Dancing! Obs! Om det tsrular i Internet Explorer så använd Google Chrome! Best of luck!

        Gilla

  3. Rolf Angelöf · · Svara

    Hej! Jag har hittat Dave på följande sajt:http://tvplayer.com/watch/dave
    Du behöver köra Google Chrome och tillägget Free My Browser eller ngn annan VPN lösning!
    Jag tycker FMB funkar bra!

    Jo,måste bara fråga…..Tekannan…Värmer du den innan, sköljer ur med varmt vatten eller så?
    En Engelsk tradition att göra så,men numera behöver man nog inte det med dagens moderna Teapots! Eller hur gör du? Jag brukar skölja ur med varmt vatten 4-5ggr och behålla sista sköljningen i väntan på att kettle ska koka upp…..Sen tömma teapot och i med PG påsar och hett vatten! Låt stå 5 min! Så gör jag!

    Med vänlig hälsning
    Rolf Angelöf

    Gilla

    1. Tackar! Ja någon VPN får man ju snart ha till det mesta.
      Ja det sägs ju att man åtminstone ska hålla kannan varm så det brukar jag göra de gånger det blir en hel kanna. Jag vill ha mitt engelska te jättestarkt som svärfar fast min engelske man är tesnobb och köper en massa dyra kinesiska teer, haha.

      Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

lite mera rosa

vardagslyxen – nära & långt borta

Skriv & Res med Therese

Therese Fredriksson, författare. Älskar resor, författande, böcker och kulinariska upplevelser. Gärna i kombination.

The London Foodie

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

Ett resemagasin och en blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om fotografi, natur och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Att resa-podden

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, resetips och resefoton

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

JENNIFER STROUD

Bloggen om England och övriga Storbritannien

The Cornish Bird

Cornwall's Hidden History Blog