Vilda vyer

Tillbaka till civilisationen känner jag att jag gott kunde fått stanna på landet några dagar till. Jag gillar Malmö och min fina lägenhet och föredrar havet framför skogen men skogen helar, det gör den verkligen och det är väldigt skönt att vara tillsammans med släkten och känna sig trygg, nu mer än vanligt när världen ser ut som den gör. Det är bara det där med internet som inte fungerar där och till och med det kan vara avkopplande men som bloggare vill man såklart kunna få ut det man förberett. I väntan på att vår lilla halvö vid sjön snart får bredband får jag berätta för er på förhand att det kanske blir dött i cybervärlden.

Världen ser ut som den gör som sagt och idag utlyste Theresa May val. Oväntat tyckte några men inte alla. Det finns både för och nackdelar med detta och de får det handla om i nästa inlägg för detta val ska först godkännas av parlamentet imorgon även om inget säger att det inte skulle göra det.

Istället fortsätter jag med landsbygd och rofyllda vyer. Det är The Guardian som listat en massa trevliga platser att besöka som inte så många hittar till med färre besökare än på liknande sevärdheter på andra platser i landet. Artikeln ovan listar faktiskt förslag på hela utflyktsdagar i olika områden så läs den! Här plockar jag ut några favoriter jag vill till.

Spetchley Park Gardens inte långt från Worcester meddelar redan på hemsidan att de är en av Storbritanniens bäst bevarade hemligheter. Godset grundades av familjen Berkeley 1605 men Tudorhuset från den tiden sattes i brand av rojalistiska skottar under inbördeskriget för att hindra Cromwells styrkor från att ta huset. Idag är det ett klassiskt engelskt gods i bath-sten du ser som fond till besöket i den framför allt viktorianska palatsträdgården. Jag blir sugen på att se den trädgård som inspirerade redan kompositören Elgar på hans tid. Det är också roligt att kunna få med något som faktiskt dragit nytta av EU:s strukturfonder vilka betalat en hel del av återskapandet av den fina trädgård man kommer för att se.

Sjön vid Spetchley. Foto: Trevor RIckard (Wikipedia)

The Lion Inn i Blakey ute på Yorkshireheden nämns ofta som Englands mest avlägsna pub och jag har länge velat dit eftersom jag såklart hört talas om den under min tid i York men den är svår att nå utan bil om man inte just är på vandringsresa. Tar man sig längs vägen mellan Hutton-le-Hole och Danby så hittar man puben där det också går att övernatta. Ibland tvingas man faktiskt till det eftersom puben snöar in – jag kan meddela att det kan snöa rejält i Yorkshire för de av er som inte vet det. Min man har kört motorcykel runt Rosedale Abbey i närheten och det är riktigt backigt som det ofta är på North York Moors så mikroklimat finns det gott om i dalar och på höjder. En dag ska jag lyckas komma hit – varför inte på dagstur från mysiga Helmsley.

Nästan lite som snöandet här i Sydsverige nu under påsken.  Foto: The Lion Inn

Beaghmore Foto: Kiss Tamas (Wikipedia)

Beaghmore Stone Circles verkar påminna om Ale Stenar för de av er som varit i skånska Kåseberga. Här ligger de istället i County Tyrone i Nordirland med utsikt över havet och är en del i den hela serie stencirklar som sträcker sig ner till Bretagne via Cornwall vilket bara det är fascinerande. Stenarna är inte så höga som flera i till exempel Skottland men det är sju cirklar och en gravhög och jag rekommenderar att ni tittar på galleriet på hemsidan för att se omfattningen som nog ses allra bäst från luften. Hit kommer man inte bara för att se stenarna utan också för att det här är ett av de få områden i Storbritannien som inte lider så extremt av ljusföroreningar. Här ser du himlen ordentligt i den vackra naturen nattetid med allt vad det innebär för väderfotografen. Titta här så ser du vad jag menar.

En plats i artikeln har jag faktiskt varit på och det är byn Worth Matravers med den fantastiska puben The Square and Compass med sitt eget fossilmuseum. Allt jag kan säga är, åk!

2 kommentarer

  1. Härliga tips!

    Liked by 1 person

    1. Från trädgård till pub. 🙂

      Liked by 1 person

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

