Centralt hotell söder om Themsen

Hotell i London fortsätter att vara ett stort ämne och nu när min bloggkollega Ämma med bloggen Fab F’Ämme ska dit så slår det mig att jag aldrig skrivit något inlägg om Hampton by Hilton London Waterloo där jag bodde för inte så länge sedan.

Hampton är Hiltons lite mindre lyxiga alternativ vilket alltså tär mindre på plånboken och ni kanske minns att jag redan skrivit om när vi provade deras hotell på Gatwick. Det var detta som gjorde att vi aldrig tvekade när kedjans hotell i Waterloo kom upp som förslag när jag letade lediga rum. Trots detta var jag lite nervös efter att ha bokat eftersom jag såg att det låg ett ambulansgarage mitt emot hotellet och jag vet hur det låter på hotellen borta vid London Eye ett stenkast bort nära St Thomas’ Hospital. Jag hade inte behövt vara orolig. Av ambulanser hörde jag inte ett skvatt och inte hörde jag något från mina grannar heller.

Från Waterloo tunnelbanestation visade det sig vara kortare än jag trott så promenaden tog oss mindre än fem minuter därifrån när man väl har hittat rätt bland utgångarna på vad som är en av Londons största järnvägsstationer (men det är bara att leta efter den där det står Waterloo Road och inte York Road eftersom den senare leder ut mot London Eye och Themsen).

Hotellet som öppnade 2014 ser ganska opersonligt ut men i den ljusa receptionen blev vi trevligt bemötta och fick snabbt nyckelkort. Om lobbyn påminde om vårt förra Hampton så gjorde rummet det mycket mer. Precis som på Premier Inn och andra kedjor ser rummen närmast identiska ut på de olika adresserna men jag gillar stilen här i mörkt trä med vitt, trevligt badrum som gör mig avslappnad. En TV, vattenkokare och ett klimatsystem man faktiskt förstår sig på är annat att uppskatta liksom inte minst en skön säng. Vi var ganska högt upp och hade en vy bort över Waterloo och London Eye så det var ingen tvekan om i vilken stad vi var men i övrigt är det här inte den mest upphetsande stadsdelen. Desto roligare då att man ändå är så pass nära allt. Går man tillbaka mot Waterloo men håller sig på högersidan så är man snart på Waterloo Bridge vilket innebär att det faktiskt är gångavstånd till Covent Garden och Trafalgar Square i bra väder. Skulle det ösa ner så stannar flera bussar alldeles utanför hotellet om man inte orkar ner till Waterloo så det är väldigt bra läge transportmässigt och på vägen ner mot bron ligger en indisk restaurang som vi inte hann med men som verkar bra. I övrigt finns det en kiosk med lite frukt, snacks och drycker tvärs över gatan från hotellet men inte så jättemycket mer fast det gör ju inget när allt är så nära.

hiltonbyhamptonwaterloo

Waterloo Station och London Eye från hotellrummet

Hotellfrukosten var en blandad upplevelse men i huvudsak positiv. Hos Hampton by Hilton brukar frukosten ingå i alla bokningar och bara det känns bra i en stad som London där det inte är självklart. Maten var helt okej här även om jag tycker de snålat på kvaliteten med de engelska korvarna som var helt okryddade. Mitt i rummet står det kallskurna och i övrigt hittar man det mesta man kan vilja ha fast variationen på bröd inte var så gigantisk. Frukostmatsalen är densamma som på kvällarna blir kände kocken Cyrus Todiwalas restaurang Assado med rätter från bland annat Goa vilket gör den varmt inredd i gula toner och annat varmt som man kan vakna upp till där man sitter och tittar ut över Waterloo Road. Utanför den ligger lobbyn och receptionen där hotellets lilla bar också finns med ganska anständigt kaffe för att vara England och med ett grundsortiment av de drycker du förväntar dig i en bar. Restaurangen provade vi aldrig eftersom London har så mycket att erbjuda. Av samma anledning blev det ingen tid i det gym som alla Hamptonhotell också har. 

Vi skulle flyga hem från Gatwick sent på kvällen och lämnade väskorna utan problem i bagagerummet sista dagen. Hotellet är på bekvämt avstånd till Blackfriars Station för den som vill ta det billigare tåget ner till flyget och man kan till och med gå om man inte har så mycket bagage men vi tog taxi (från Waterloo Station får man istället byta tåg i Croydon för att ta sig ner dit men det går ju också). Efteråt glömde vi en påse böcker i lobbyn och den ville hotellet ha tio pund för att skicka till Sverige och jag fick fylla i ett formulär men snabba var de i alla fall och jag har förståelse för att stora hotell skulle ha stora omkostnader om de skickat allt gratis utrikes som folk glömmer.

Foto: Assado

Restaurangen   Foto: Assado

Allt i allt ett hotell jag definitivt rekommenderar även om det för mig var jobbigt att komma till London från  en vecka i St Ives och se lilla St Ives på vykort utanför en dörr – Hampton har alltid gamla svartvita bilder av brittiska platser utanför alla dörrar och naturligtvis går jag där i min korridor och spanar in dem vilket kan se lite suspekt ut när en rumsgäst plötsligt dyker upp. Läget är inte mitt i nöjessmeten men ändå centralt och speciellt om du ska på teater på både Young och Old Vic alldeles runt hörnet. Hotellet känns lugnt och fräscht vilket är viktigt i London där de kan vara sunkiga och dessutom är transporterna som sagt väldigt bra härifrån. 

18 kommentarer

  1. Åsa F M · · Svara

    Tack för tipset!

    Gilla

    1. Varsågod. Hittar man ett bra erbjudande här så är det bekvämt och det är ju toppen om man vill göra dagsturer till Salisbury och sådant.

      Gilla

  2. gillar svartvita foton

    Gilla

    1. Jag också och här får man gissa var det kan vara om man inte känner igen något.

      Gilla

  3. Hotelltips är alltid bra så man slipper köpa grisen i säcken! 🙂

    Gillad av 1 person

    1. Ja det är viktigt med sovplats.

      Gilla

  4. Anette · · Svara

    Hej!
    Var på en två veckors bilsemester i sydvästra England förra juni och längtar tillbaka. Har börjat spara till en resa våren 17, med två tonåringar är det ju inte gratis att resa:) Den här gången vill jag gärna stanna och bo i St Ives, har du nåt bra tips på boende där som är ok men hyfsat i pris? Förstår att du varit där en del.

    Gilla

    1. Vad kul att du också fastnat i det där hörnet. Tonåringar är verkligen inte billiga och inte Cornwall sommartid heller. Fundera på om du kan åka dit under påsklov, majledigheten eller annat för redan då är det mycket billigare och surfa kan man fortfarande göra om man vill. Nyår är också fantastiskt men lite dyrare.

      Om du nu ändå vill resa till sommaren så blir det betydligt billigare i juni än i sena juli och framåt när britternas skollov börjar. Billigast är det om du kan tänka dig att bo uppe i Carbis Bay inne i viken med flera B&Bs och ofta av bra kvalitet för att de ligger där de ligger. De har också oftare parkeringsplats om ni tänker bila. Från Carbis Bay tar det 20 minuter den vackra promenadvägen eller tre minuter med tåg in till St Ives självt. Det här kan jag rekommendera i Carbis Bay: http://mustard-tree.co.uk/

      Vill man bo mer centralt bland hamnliv och pubar så sticker kostnaderna gärna iväg och speciellt om man tänker ha parkeringsplats (en p-plats kan kosta som ett mindre hus om man ska köpa en). I själva St Ives blir det billigare ju längre upp på höjderna man tar sig. Ett ställe lite längre upp som många gillar är detta: http://www.nookstives.co.uk/

      Har ni funderat på självhushåll eller vill ni att alla ska få ha semester? 😀 Själva gillar vi det för att man slipper passa tidiga frukosttider när man är uppe länge eller bara extra trött. Det finns flera agenturer som hyr ut stugor av väldigt varierande pris. Generellt gäller att gatan mellan stationen och hamnen samt stugorna med utsikt över surfstranden Porthmeor är dyrast men inne i centrum kan man hitta helt okej ställen.

      Gilla

      1. Anette · ·

        Å tack för så snabbt och bra svar! Vi ska åka i juni, påsklovet är för kort och tjejerna får inte ledigt från skolan, men vi har förstått att de har ledigt lite senare.

        Ska en kortis till Birmigham med ena dottern nu i maj, hon ska på ett Supernatural convention så jag ska roa mig på egen hand:-)

        Som sagt, stort tack för ett bra svar!

        Gilla

      2. Varsågod.
        Birmingham är inte svårt att roa sig i. Jag har skrivit om kanaldistriktet, shopping och lite annat och det är busenkelt och nära att åka till Stratford-upon-Avon.

        Gilla

      3. Anette · ·

        Ja, har tänkt åka till Stratford on Avon, sen har jag spanat in en trädgård som jag nog ska besöka, Winterbourne House and garden. Det blir lagom soft:)

        Ska rota runt bland dina inlägg och kika efter fler tips!

        Gilla

      4. Haha, ja gör det. Stratford har jag skrivit om, inklusive en trevlig pub mitt emot teatern.

        Gilla

  5. Hej,

    Vi er i plymouth på semester och vill avsluta i London. Vi har altid bott centralt men denna gång har vi bil med, så tänker på att bo ett styke utanför. Vi vill parkera bilen och ta transport till stan.
    Har du möjligen några förslag på var vi jan bo?
    Lite längre transporttid gör ingenting!😄

    Gilla

    1. Oj, jag har dålig uppkoppling på semestern och har inte sett detta förrän nu, förlåt. Jag hade bokat ett Premier Inn i utkanten. Då vet man vad man får och det finns parkering på de flesta mot avgift. London Hammersmith ligger nära tunnelbanan och motorvägen västerut t.ex. och Wimbledon South också nära tunnelbanan. Boka på egna hemsidan icke ombokningsbart så blir det billigast.

      Gilla

      1. Mia persson · ·

        Dårlig uppkoppling också här……vi är hemma igen, men det blev et premiere inn med gratis parkering 🙂
        Så vår tanke var inte långt från din 🙂

        Vi hade en fantastisk semester i ett soligt, vackert och högst inbjudande Devon och Corrnwall!

        Gilla

      2. Haha, great minds think alike. Vilket Premier Inn blev det?
        Cornwall och Devon i bra väder är makalösa.

        Gilla

      3. Mia persson · ·

        Så langt ud som Watford, ikke en spændende by, men så kom vi hurtigt til Warnes Bros. på last minute tickets 🙂
        Og tog til London Euston på 20 minutter var helt ok.
        Et smukt og solrigt London var også herligt, næsten mere rart inde i butikkenre end på gaden …..-:)

        Gilla

      4. Ja man går hellre på musem och i affärer nu istället för i sönderbrända parker.

        Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

lite mera rosa

vardagslyxen – nära & långt borta

Skriv & Res med Therese

Therese Fredriksson, författare. Älskar resor, författande, böcker och kulinariska upplevelser. Gärna i kombination.

The London Foodie

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

Ett resemagasin och en blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om fotografi, natur och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Att resa-podden

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, resetips och resefoton

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

JENNIFER STROUD

Bloggen om England och övriga Storbritannien

The Cornish Bird

Cornwall's Hidden History Blog