Gör egen clotted cream

Clotted cream ser jag ofta att det suktas efter i svenska bloggar där det pratas scones och te och många är frustrerade över att det knappt går att hitta i Sverige. Vet ni att det faktiskt är väldigt enkelt att göra egen clotted cream? Det är bara det att det tar tid och måste planeras.

ccbook

Bok köpt i Cornwall

Nere i sydvästra England med sitt väldigt frodiga gräs finns det riktigt bra mejeriprodukter och en sådan är denna grädde som smakar som en blandning av vispgrädde och smör och inte liknar något annat. Den uppstod på regionens mjölkgårdar där man inte ville slösa mjölk utan göra något mer av den. Toppskiktet blandades med några delar grädde och sattes in i gårdens bakugn över natten medan den svalnade. Idag görs fortfarande clotted cream på gårdar nere i Devon och Cornwall där man kan stanna till och handla medan det är svårt att hitta den lokalt producerad i övriga landet. Den stora massproducenten heter Rodda’s och finns i västra Cornwall och det är den du oftast hittar i brittiska snabbköp. Clotted cream går inte att frysa med undantag av just en variant specialgjord av dem för att kunna exporteras till bland annat Taste of Britain i Malmö och Little Britain i Stockholm. Rodda’s är trots massproduktion min favorit av de som är lätta att hitta – den smakar riktig clotted cream och serveras ofta på tea rooms i Cornwall. Den som finns på glasburk ger jag inte mycket för och ofta är den inte gjord i varken Devon eller Cornwall heller.

Hur clotted cream uppstod vet man inte riktigt. Många menar att det finns bevis för att det tillverkats clotted cream på Tavistock Abbey i Devon under tidig medeltid. Andra tror att fenicierna tog kunskapen till Cornwall för sisådär tvåtusen år sedan och varför inte? Det finns nämligen liknande gräddprodukter i både Makedonien (”kaymak”) och i Mellanöstern och man vet att Cornwall haft orientaliska besökare genom historien. Hur som helst är det kanske detta som gett upphov till den ständiga striden mellan Devon och Cornwall om clotted cream. Du vet väl att du tar ställning bara genom hur du äter dina scones? Grädde ovanpå sylten är Cornish medan sylten överst är Devon (jag äter Cornish). Det känns lite som att vara tillbaka i Belgien och räknas som flamländsk för att jag beställde telefonabonnemang på engelska och därmed fick flamländska telefonräkningar eftersom de är bättre på engelska i Flandern än i Wallonien. Cornish Clotted Cream är precis som vår falukorv ett av EU skyddat livsmedel medan man lika ofta hör clotted cream kallas Devonshire Cream.

Hur gör man då clotted cream? Arla har ett recept på nätet där man ska laga det på spisen och det finns flera engelska sådana recept som visserligen bara tar ett par timmar på spisen men i gengäld verkar de kunna bli lite hur som helst att döma av kommentarer på olika bloggar och dessutom måste du hela tiden passa ditt vattenbad så att det inte kokar (och deras bild ser mer ut som vispgrädde). Jag själv väljer att istället göra det på det traditonella sättet – i ugnen.

cccream

Dansk double cream

Riktigt bra clotted cream ska göras med opastöriserad grädde (en del har även mjölk i den i gammeldags stil) men detta är ju smått omöjligt att hitta i Sverige om man inte bor i Jämtland. Jag som jobbar i Danmark har turen att ha nära till en fantastisk ekologisk ”double cream” med 48% fett som jag använder men prova så fet vispgrädde du hittar i brist på annat. På med ugnen på 80-82 grader och därefter häller du grädden i en ugnsform. Hur stor form varierar beroende på hur mycket du vill göra och själv har jag sju deciliter ungefär men eftersom man inte gör den så ofta så kan man ju passa på att göra mer och använda till clotted cream vanilla ice cream i glassmaskinen eller varför inte fudge eller äggröra om du vill. Det går som sagt inte att frysa så du måste använda det du gör på 2-3 dagar. Det enda du behöver göra när du hällt upp grädden är att sätta in det hela i ugnen och låta det stå i minst tio timmar och sköta sig självt. Därefter tar du ut formen och låter den svalna innan du ställer den i kylen lika länge. Det är alltså tålamodskrävande men alla som ätit det vet att det är värt väntan. Rör inte i den under hela denna process utan först när du väl tar ut den ur kylen efter sina dryga tio timmar kan du försiktigt ta upp den och lägga i något fint krus att ha den i. Har du gjort mycket så kan du eventuellt skrapa av den gula skorpan på toppen men det är svårt om du inte gjort en stor mängd. Själv blandar jag ner den med resten i traditionell bondstil – jag har ätit både slät och blandad i Cornwall. Det blir lite rinnig grädde kvar i botten av formen så ta upp den försiktigt med sked eller slickepott. Hur mycket sådant tror jag beror på hur länge du haft den i ugnen så där får du prova dig fram och gärna ge den mer än de tio timmarna. Ta ut den ur kylen en stund innan servering. Njut!

ccrust

En fin gul skorpa

ccklart

Clotted cream – blandad och klar

48 kommentarer

  1. Tack för briljant detaljrikedom och tydlighet.

    Gilla

    1. Oj, tack. 🙂

      Gilla

  2. Jag älskar Clotted Cream och Cream Tea är något jag unnar mig ofta när jag är i UK. Jag är laktosintollerant men då den är så pass fett så kan jag äta den utan att magen slår bakut. Jag har länge funderat på att försöka göra det själv. Har hittat liknande recept som det Arla har men tyckt det varit så krångligt. Men det här var ju ett enkelt sätt. Att det tar lång tid gör ju absolut inget för den sköter sig ju själv där inne i ugnen respektive kylen. Och den som väntar på något gott …

    Tack så mycket! Receptet är nu sparat.
    /Anita

    PS! Jag förstår nu att jag äter Cornish fast jag har aldrig vetat om att det fanns en skillnad mellan Cornish och Devon. Jag har nog mest tyckt det varit praktisk att först lägga på sylten och sedan den härliga tjocka grädden 🙂

    Gilla

    1. Haha, ja visst är det mer praktiskt med sylten underst? Det är verkligen skönt med recept som sköter sig själva. Frågan är som sagt bara hur svensk vispgrädde blir – jag lyxade ju med double cream.

      Gilla

  3. Tack för att du delade receptet!! Nu blir det nog en Afternoon tea här nån kylig period!

    Gilla

    1. Varsågod. Det finns ju nästan inget godare än scones…:D

      Gilla

  4. Cinis · · Svara

    Hejsvejs! Åt detta i England för runt 18 20 år sen. Kör nu strikt lchf. Så jag undrar om det händer något med
    kh värdet i processen eller att jag ska räkna det som grädden jag gör det på. Bor i Jämtland och har tillgång till gammeldags mjölk men det ska man ju inte använda i lchf kost på gav mjölksockret .. Tack för receptet är super glad för det. Glad Påsk 🙂

    Gilla

    1. Ja jag LCHF:ar ju mest själv också och undrade lite om kh-värdet på detta men jag anammar Annika Dahlqvists tänk att ju fetare, desto bättre med mejeriprodukter. Sedan är det väl homogeniseringen som ändrar detta mer än pastöriseringen? Eller är jag helt ute och cyklar?

      Gilla

  5. Åsa FM · · Svara

    Tack för tipset, ska bli intressant att se om det finns riktigt fet grädde här på Hälsingekusten..

    Gilla

    1. Ja det behöver den kanske inte alls vara. Det är möjligt att du ska ha den i ugnen lite längre ju tunnare grädde – en gissning. Det finns ju recept med mjölkblandningar.

      Gilla

  6. Men åh, det verkar ju superenkelt! (förutom att det tar tid) Tack!!

    Gilla

    1. Ja det sköter sig självt. 🙂

      Gilla

  7. Jenny · · Svara

    Hej,

    Har grädde i ugnen nu, försöker göra clotted cream efter ditt recept. Fråga, ska grädden bli helt fast i ugnen. Den har stått inne i 11 h och vill inte riktigt bli fast.

    Tack för ett fint recept och trevlig information 🙂

    /Jenny

    Gilla

    1. Tack. 🙂
      Det ska vara hyfsat fast i botten men brukar alltid vara dallrigt uppe på toppen och så stelnar det mer efter sin tid i kylen. Däremot kan det säkert variera beroende på typ av grädde. Jag använder ju redan ganska tjock som sagt. Men nej, helt stelt behöver det inte vara när det kommer ut från ugnen. Hur blev det när du tog ut den? Synd att jag inte såg det här imorse.

      Gilla

  8. Är laktosintolerant, vilket märke har ni använd för att göra clotted cream? Fungerar fetthalt 38% som verkar vara det som finns i affärerna?

    Gilla

    1. Ja fetthalten fungerar säkert. Sedan vet jag faktiskt inte om mjölksockret i sig är viktigt för att det ska bli clotted. Det borde inte vara det men jag är ingen expert.

      Gilla

      1. Lena C · ·

        Jag provade förra helgen att göra det, den var fortfarande lös i botten efter 12 h så jag lämnade kvar den i ugnen ytterligare i 12 h men då blev väldigt brun (bränd kanske mer) och var fortfarande halvlös. Jag ställde ändå in den i kylen. Nä, det fungerade inget vidare med laktosfritt. Luktade karamell dock i hela lägenheten 🙂

        Gilla

      2. Jisses. Undrar om mjölksockret spelar roll? Har du sett att Taylors & Jones har ett recept för spisen i sin bok? Det kanske funkar bättre? Har själv inte hunnit jämföra.

        Gilla

  9. David · · Svara

    Gjorde mitt första försök att göra clotted cream nu i helgen. Den fick en lite mera ”ljusbrun” yta och fick en angenäm karamellig ton. Kanske lite för varmt i ugnen? Hade den inne ca 11,5 h.

    Gilla

    1. Ja kanske. Gulaktig är den ju alltid men inte brun direkt. Karamellig tycker jag låter gott, haha.

      Gilla

  10. Det låter ju jättebra att kunna sätta in den i ugnen! Om du gör på 7 dl, hur många scones räcker den till då? Jag ska servera runt 60 st scones och behöver veta ungefär hur mkt grädde det är rimligt att göra på. Antar att det bästa är att göra flera omgångar?

    Gilla

    1. Varje flaska i mitt inlägg med tre är 2.5 dl och som du ser är det en vanlig stor ugnsform men du ser också att när man väl tagit vara på själva grädden så blir det cirka en full frukostskål. Det räcker kanske till 20 (jag tar alltid massor själv…ehum). Ska du servera en massa gäster rekommenderar jag att du kör en provomgång först för du kan behöva se hur det blir i din egen ugn med temperaturen och den grädde du hittar. Jag har som sagt gjort det på tjock, dansk grädde.

      Gilla

      1. Jag får lägga upp små skålar till gästerna 😉
        Det blir nog svårt att hitta fetare grädde än 40% här där jag bor. Ska man hålla sig till ca den mängden eller går det att köra tre liter samtidigt (kanske är dumt)? När jag har kört en testomgång vill säga…

        Gilla

      2. Jag körde alltså en hel ugnsform och det funkade men kanske du skulle göra det i mindre för att se att det funkar i just din ugn och med tunnare grädde.

        Gilla

    2. Nu är det klart! Det funkade superfint att köra 1,5 liter åt gången. Lät den stå i 12 timmar på 75 grader. Skorpan blev fantastiskt karamellig och gav grädden en extra touch. Det här ska jag göra igen. Tack för goda råd och bra tillvägagångssätt!

      Gilla

      1. Åh så glad jag blir att höra detta! Jag har varit jättenervös, haha. Det är så olika det där med grädde och ugnstemperatur. 🙂

        Gilla

  11. […] kommer vi bl.a. att lägga små smörgåsar, scones, minirimbo och olika sorters kakor. Vi har clotted cream i ugnen, har bakat glutenfritt bröd utan jäst och givetvis blir det rosenkvittenmarängtarts. Vi […]

    Gilla

  12. […] nya kakor, glutenfria scones och små mackor har vi provat oss fram till och den clotted cream som vi satte in i ugnen i fredags blev så bra! Vi var dock lite oroliga först eftersom det var […]

    Gilla

  13. Instämmer i hyllningsorden från andra som kommenterat. Ett riktigt bra och smidigt recept. Mycket uppskattat i dag på vår Afternoon Tea premiär – och inte bara av oss i köket utan även av gästerna;). TACK!

    Gillad av 1 person

    1. Tack! Jättekul att det blev lyckat. 🙂 Ja jag tycker om att receptet liksom sköter sig själv till stor del.

      Gilla

  14. Den blev så tjock och inte särskilt krämig alls som när jag ätit det i England.. hade jag den inne för länge eller?

    Gilla

    1. Det är möjligt. Den kanske blev mer uttorkad än krämig men jag är långt ifrån expert på matkemi och spisar skiljer sig ju också åt. Jag tänkte prova ett helt annar recept med mjölk själv framöver och se hur skillnaden blir.

      Gilla

  15. Hur många grader på ugnen?

    Gilla

    1. 80-82 grader. Den ska stå länge på låg värme.

      Gilla

  16. Christina Flood · · Svara

    Då undrar jag över gradtalet i varmluftsugn – det är det som finns på det stället jag ska testa att göra clotted cream 🙂 ?

    Gilla

    1. Jag är ingen expert på dem alls men konverteringslistor säger att man drar av runt 10% för varmluft så du borde då ligga på 74 grader någonting istället. Hoppas det funkar.

      Gilla

  17. Maria Lindborg · · Svara

    Hej, tack för det trevliga receptet! Blir jättebra! Har du tips på vad man kan göra av den tunna mjölken som blir kvar i formen? Baka nåt på den?

    Gilla

    1. Hej Maria! Kul att det blev lyckat. Jag vet faktiskt inte vad du kan göra med mjölken men kan inte tänka mig att bondmoror i Cornwall bara slösade bort den så den borde definitivt gå att användas. Kan tänka mig att den kan vara degvätska i bröd där man annars har vatten. Ger lite extra fett och fyllighet men är ändå väldigt tunn…

      Gilla

  18. Epikurius · · Svara

    Hej, kul att se ett recept med litet bakgrundsinformation. Boken du har en bild på där väcker ju intresset, är den att rekommendera, och handlar den till största delen verkligen om just clotted cream?

    Gillad av 1 person

    1. Hej och tack! Ja den handlar om clotted cream och är en sådan där liten informationsbok som lokala turistbutiker i UK är fulla av. Jag borde göra ett inlägg om dem.

      Gilla

  19. Gabriella · · Svara

    Hej

    Jag älskar clotted cream och saknar det från mina år i England. Har inte hittat produkter att göra det med så det smakar rätt och hittade denna sida där du nämnar ekologisk double cream i Danmark. Vart i Danmark får du tag i det? Jag jobbar själv i Danmark och min familj är där så jag skulle gärna köpa och testa med det 🙂

    Fin blogg och ser fram emot att testa receptet ❤

    Gilla

    1. Tack! 🙂
      Jag hittade det på Magasins matavdelning men nu har jag faktiskt inte sett det efter corona-återkomsten. Du kan prova med annat också. Många här i tråden har tagit det de hittar i Sverige.

      Gilla

  20. Siw Berg · · Svara

    Fick den här boken i present och använde flera av recepten till min 60årsdag då jag bjöd på Afternoon tea. Clotted cream- receptet var super, såå gott👌
    Gjorde halloncurd till, blev så uppskattat , ja allt blev uppskattat. Lade till västerbottensmör som är gudomligt gott på scones.
    https://www.printzpublishing.se/bok/afternoon-tea

    Gillad av 1 person

    1. Ja det är en mysig bok men västerbottensmör har jag helt missat. Det måste jag ju kolla in.

      Gilla

      1. Siw Berg · ·

        Första gången jag åt västerbottensmör, var på Öster Malma, som ligger i Sörmland och är känt för jakt och vilt.
        Åt deras version av Afternoon Tea, med mycket vilt bla torkat vildsvinkött i tunna skivor med detta västerbottensmör. Gudomligt gott!
        Här är originalreceptet:
        https://vasterbottensost.com/recept/vispat-smor-med-vasterbottensost/
        Mvh
        Siw

        Gilla

      2. Oj, Öster Malma är inte långt från min sommarstuga i Oxelösund. Jag har länge tänkt äta där. Kanske får bli Afternoon tea.

        Gilla

      3. Siw Berg · ·

        Du får vara snabb att boka, platserna tar slut rekordsnabbt. Brukar vara på hösten. Men väl värt ett besök ändå, deras bufféluncher är väldigt populära

        Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

lite mera rosa

vardagslyxen – nära & långt borta

Skriv & Res med Therese

Therese Fredriksson, författare. Älskar resor, författande, böcker och kulinariska upplevelser. Gärna i kombination.

The London Foodie

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

Ett resemagasin och en blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om fotografi, natur och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Att resa-podden

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, resetips och resefoton

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

JENNIFER STROUD

Bloggen om England och övriga Storbritannien

The Cornish Bird

Cornwall's Hidden History Blog