Medan premiärminister Johnson ber om ursäkt för sitt partajande under lockdown ser vi andra fram emot sommarsemester och kanske har du redan bokat din resa över Nordsjön. I så fall är det dags att påminna om att noga följa läget för i år har flygbolagen ställt in rekordmånga avgångar. Har du väl kommit till Storbritannien börjar det däremot bli lättare än någonsin att ta sig runt, inte minst i London.
Hela Europa kämpar som du nog sett med att korta köerna till flygplatsernas säkerhetskontroller och häromveckan nämnde jag kaoset på Manchesters flygplats där flygplatsdirektören till slut till och med avgick. I svensk press har vi kunnat läsa om Arlanda och de här två är långt ifrån ensamma om ett problem som bland annat beror på att flygplatspersonal sagts upp under pandemin. När man nu behöver återanställa så har dessa hittat nya jobb eller också har deras säkerhetscertifikat gått ut och det kan tydligen ta flera veckor att få nya även för de som redan haft de här tjänsterna enligt bloggen 4000mil. Samtidigt måste alltså ny personal få sin utbildning och certifieras, ingen lätt ekvation. Till detta kan man lägga ett liknande problem för ombordpersonal på flygbolagen och det här ger såklart ännu större problem för nu kan den som faktiskt hinner med planet kanske få höra att det ställts in. Har man tur så får man iallafall veta det i förväg. British Airways har ställt in hundratals avgångar under vårens skollov och gått ut med att de ställt in många ända fram till slutet av juni så kolla noga upp att ditt flyg går för bara idag var 118 avgångar inställda från Heathrow, många till destinationer dit det redan finns andra avgångar och det känns ju som om det ofta kan betyda både Arlanda och Kastrup. Samtidigt har SAS samma problem och mellan maj och augusti har 4000 avgångar uppgetts ställas in. Bolaget har också stora problem med lönsamheten och vem vet vad det leder till framöver.
I Storbritannien är det där med att hitta ny personal värre än på många andra platser på grund av brexit. Flygbolag som registrerat baser i EU kan inte längre anställa brittiska medborgare hur som helst och brittiska kan inte anställa EU-medborgare och det är inte så man är van att jobba eftersom det här är ett nytt problem.
En roligare nyhet för den som gillar flyg är dock att bolaget Flybe har återuppstått i ny regi. Ni kanske minns att de gick i konkurs 2020 och själv var jag inte jätteledsen för de flyger mycket på brittiska inrikeslinjer som för mig känns helt onödigt på ett relativt litet geografiskt område med utbyggd järnväg när vi vet vad vi vet idag. Hur som helst ökar det naturligtvis sätten du kan ta dig runt på och just över till Belfast kan det ju finnas mening. Staden har blivit den ena av deras hemmaflygplatser tillsammans med Birmingham och från dessa och andra flygplatser kan du ta dig till flera ställen i Frankrike och till Amsterdam men också runt i Storbritannien. Du hittar alla rutter och annat här.

Själv tar jag tåget och där har ju SJ haft problem med personal liksom naturligtvis bolagen utomlands och även där ingår ju säkerhetsansvar men det har ändå inte blivit samma problem som för flyget eftersom de skiljer sig åt en del trots allt. Däremot märks det att det är en del förseningar som inte bara beror på underhåll och teknik utan på personalbrist och köerna till Eurostar från Bryssel och Paris till London har längre köer än vanligt eftersom de har säkerhetskontroller som på flyget och brexit även där gett effekter på vad och vem som kontrolleras så det gäller att vara ute i god tid. Genom inte minst Tyskland gäller också fortfarande munskydd och andra restriktioner. Trots detta märker man samtidigt att fler än någonsin är intresserade av att ta tåget och om du tänker göra det under sommaren så boka först returbiljett (eller bara sittplats om du har InterRail) mellan Köpenhamn och Hamburg för det är den stora flaskhalsen med relativt korta tåg och få direktavgångar och där krävs platsbiljett under sommarmånaderna för att det är just enda vägen ner på kontinenten och tågen fylls. När du säkrat den biten kan du klura på de andra.
I London har det däremot blivit fler tåg den här veckan när den mycket försenade Elizabeth Line äntligen kunde invigas som en helt ny del i det större nätverket Crossrail. Nu kan du se fram emot färgen lila på tunnelbanekartan och linjen sträcker sig långt i olika riktningar så nu har vi som rest dit ofta nog för att kunna kartan något nytt att memorera och nya stadsdelar att upptäcka enklare. Jag ser fram emot att se hur det ser ut under jorden på Tottenham Court Road nu, jag som gick i skolan i närheten och det var inte bara jag som var nyfiken för många londonbor gav sig ut på lokala testrundor så fort de kunde. Jag som inte är rojalist måste också säga att det trots allt var roligt att drottningen själv orkade till invigningen på Paddington och dessutom med ett glatt humör där hon stod med sitt specialtryckta Oyster card medan hennes gula dräkt matchade allt det lila.
För att minimera riskerna för stopp på vägen som flygbyten kan innebära så valde jag flyga med ryanair som är enda bolaget (vad jag vet)som har direktlinje mellan Landvetter o Manchester. Jag bestämde mig för att klara mig med bara handbagage en hel vecka och jag checkade in hemifrån. Det funkade helt ok i båda riktningarna förutom ca en timme försening på hemvägen idag, när vi redan satt i planet. Det hade vad jag förstod att göra med personalbrist någonstans i anslutning till flygplatsen eller i alla fall uttryckte piloten det så. Jag tycker jag kom lindrigt undan i jämförelse. (För övrigt var jag uppe på Cat Bell i onsdags.. Bara Brittiskt har säkert varit där, annars har du något vackert framför dig. Jag som börjat få tendenser till ont i både höft o knä lyckades utan att få alls ont.. )
GillaGillad av 1 person
Då hade du nog tur eller så drar Landvetter fördel av att vara litet den här gången.
Cat Bells är jag avundsjuk på dig för. Den hade du garanterat sett ett inlägg om ifall jag varit uppe. Den vandringen var en av de saker min man och jag planerade att göra men inte hann. Jag har såklart kvar det på önskelistan.
GillaGilla
För att minimera riskerna för stopp på vägen som flygbyten kan innebära så valde jag flyga med ryanair som är enda bolaget (vad jag vet)som har direktlinje mellan Landvetter o Manchester. Jag bestämde mig för att klara mig med bara handbagage en hel vecka och jag checkade in hemifrån. Det funkade helt ok i båda riktningarna förutom ca en timme försening på hemvägen idag, när vi redan satt i planet. Det hade vad jag förstod att göra med personalbrist någonstans i anslutning till flygplatsen eller i alla fall uttryckte piloten det så. Jag tycker jag kom lindrigt undan i jämförelse. (För övrigt var jag uppe på Cat Bell i onsdags.. Bara Brittiskt har säkert varit där, annars har du något vackert framför dig. Jag som börjat få tendenser till ont i både höft o knä lyckades utan att få alls ont.. )
GillaGilla
Kanske jag trots allt ska vara tacksam för handledsfraktur så jag slapp flygplatskaos på Englands-resa….
GillaGilla
Fast du hade nog kommit dit i tid. Hemresan är väl det som kunde kärvat. Hoppas du hittar en ny plan när du är redo.
GillaGillad av 1 person
Det ordnar sig! Lite längre fram är nog både jag och flygsektorn ”som vanligt”.
GillaGillad av 1 person