Tre tågnyheter

Minns ni att jag skrev om att Eurostar haft ekonomiska problem under coronan? Nu ser det ut att lösas genom ett förslag som stötts och blötts under ett års tid men det är inte den enda roliga tågnyheten i dessa dagar.

Britterna tyckte ju att majoritetsägaren, franska SNCF kunde fortsätta kämpa medan de bara drog in turister till London utan att bidra med något annat än infrastrukturen och lite så blir det faktiskt för nu går Eurostar ihop med bolaget Thalys som kör snabbtågen mellan Amsterdam och Paris via Bryssel samt Amsterdam-Köln via Antwerpen. SNCF äger alltså 55% av Eurostar och äger redan 70% av Thalys medan den belgiska järnvägen har resten så det är ingen ny ägare som kliver in. Totalägandet för SNCF i det nya bolaget kommer att bli 55% men innan vi ropar hej ska Europeiska kommissionen säga sitt för här uppstår ett väldigt stort bolag när det kommer till potentiellt antal resenärer med denna geografiska täckning och dessutom med rena monopolställningen för inte minst tunneln under Engelska kanalen är svår för andra bolag att utnyttja. Flera järnvägsintressenter och journalister pekar faktiskt på att det hela inte låter som ett vidare bra upplägg för passagerarna och är rädda att folk kommer få sämre service och välja bort tåget men det tror inte jag även om biljetterna kanske blir lite dyrare. Med den klimatomställning vi behöver göra kommer människor att ta tåget oftare och sammanslagningen kallas just Green Speed. Om allt går i lås är det Eurostar som till slut kommer att bli varumärket. Vill du veta mer om hur du tar tåget hela vägen från Sverige till förbindelsen så hittar du tips här.

Lumo kör med blått. Foto:

Ännu en nyhet är att ett bolag som kallar sig Lumo (en sammanslagning av ”illumination” och ”motion”) nu har fått rättigheter att trafikera den östra stambanan mellan London och Edinburgh från den 25:e oktober. De ägs av FirstGroup som redan kör både stadsbussar och tåg, inte minst i sydväst och i Skottland så det är ingen nybörjare direkt. Det blir naturligtvis konkurrens till LNER som är tillbaka i statlig ägo och speciellt eftersom Lumos affärsplan är lågbudget. Det ska gå att hitta enkelbiljetter mellan de två huvudstäderna för under femton pund så här i början med två avgångar i varje riktning mellan King’s Cross och Waverley innan det senare utökas till fem när fler tågsätt (ja det stavas lustigt nog så) levereras. Jag undrar jag om det inte är National Express med sina långfärdsbussar och liknande prissättning men längre restid som ska vara mest nervösa. Eventuellt har det med tilldelningen av spår i tidtabellen att göra, annars bara med att vara så snabba man kan med de Hitachi-tåg man använder men Lumo stannar heller inte överallt där man är van utan bara i Stevenage, Newcastle och Morpeth. Inte ens i järnvägsknutarna Peterborough och York. För mig ser det medvetet ut som att de fokuserar på pendelstoppen närmast London och Edinburgh och inget mer. Smart.

High Willhays, Okehampton Foto: Chris Carlson

Allra roligaste nyheten för mig är dock återöppnandet av The Dartmoor Line nere i Devon. Linjen stängdes ner tillsammans med så många andra lokalbanor under de hårdhänta järnvägsreformerna på 60- och 70-talen så 1972 var året det senast gick persontåg på banan. Från slutet av november, alltså närmare femtio år senare, kommer den att trafikeras alla dagar i veckan med start i Exeter som du lätt når med tåg från London och andra städer. Därifrån får du nu en 40 minuters resa till Okehampton alldeles på gränsen till Dartmoors nationalpark med mängder av vackra historiska byar och vandringsvägar runt hörnet även om du också når Dartmoor från Newton Abbot och Plymouth. Jag som åkt på grannbanan Tarka Line till Barnstaple garanterar att resan är värd att göra och ser fram emot den själv. Återöppnandet är en del i regeringens satsning på att få igång den här typen av linjer igen. Oklart varför den är så intresserad av detta faktiskt för det här gänget ministrar tar nog bilen överallt och verkar ju inte bry sig om vad som fungerar eller ej i landet men det var före deras tid som konsulten Keith Williams fick i uppdrag att peka ut problemområden efter privatiseringen och transportministern verkar vilja ta itu med många. En ny järnvägsmyndighet har fått klartecken så det är väl bara att tacka och hoppas att de fortsätter så här. Den nya myndigheten nöjer sig inte med namnet British Rail utan i sann patriotisk anda ska den heta Great British Railways när den öppnar 2023 men bara den fungerar är jag glad.

4 kommentarer

  1. Ja, så det kan strula till sig. Roligt dock med en återöppnad linje. Hoppas det går bra .
    Ha det fint!

    Gillad av 1 person

  2. Tre spännande tågnyheter. Tack för dem! 🙂

    Gillad av 1 person

  3. […] är Charlotta som på sin blogg Bara Brittiskt skriver om tre brittiska tågnyheter. Den första gäller Eurostar som kör snabbtågen under Engelska […]

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Deckarlogg

Tänkt & tyckt om deckare och annan krimi

lite mera rosa

vardagslyxen – nära & långt borta

Skriv & Res med Therese

Therese Fredriksson, aspirerande författare. Resor, författande, böcker och kulinariska upplevelser. Gärna i kombination.

The London Foodie

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om Instagram och andra sociala medier. Om fotografi, natur och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Att resa-podden

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, resetips och resefoton

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

JENNIFER STROUD

Bloggen om England och övriga Storbritannien

%d bloggare gillar detta: