Tågstrul

Saknade ni gårdagens inlägg nu när det börjat bli mer regelbundna måndagar och torsdagar? Det beror på att jag helt enkelt glömde att lägga upp det. Jag kan nämligen inte förinställa inläggen eftersom det ställer till det med Twitter där det är manuellt som gäller. Ett sabla strul kan man tycka men det är ju ett i-landsproblem och dessutom ingenting mot det problem som uppstått vid Engelska kanalen där vi snart kan vara utan tåg!

Det är Eurostar som i coronatider har fått dra ner på avgångarna. Det går nu ett tåg om dagen i varje riktning från London till Amsterdam/Bryssel och Paris och det här är naturligtvis katastrof, precis som för flygbolagen.

Eurostar ägs till 55% av det franska järnvägsbolaget SNCF som i sin tur är statligt ägt, medan 30% ägs av den kanadensiska pensionsfonden Caisse de dépôt et placement du Québec (har ni förövrigt koll på i hur många svenska friskolor och annat sådana har ägarintressen?) Den brittiska regeringen sålde sin del 2015 och menar nu att de därför inte har någon del i att rädda ett blödande företag. De räknar alltså kallt med att huvuddelen utländska turister flyger in eller använder sig av Le Shuttle och färjor. De visar hur de inte är ett dugg intresserade av smidiga och miljövänliga affärsresor till sina grannländer eller av turister som kommer med tåg. Tråkigt inte minst nu när just SNCF beslutat att allvarligt undersöka möjligheten av att driva nattåg mellan Paris och Köpenhamn vilket annars är en jätterolig nyhet för oss som vill att det ska bli som förr då det var bekvämare att ta tåget till England även om det går okej även nuförtiden.

Foto: 0x010C

Nu har 60 politiker, majoriteten EU-parlamentariker men också ett par medlemmar av det brittiska överhuset efter ett irländskt initiativ (alla vill inte behöva ta långa färjeresor från Irland till Frankrike utan föredrar vägen via Wales) skrivit ett brev till de franska och brittiska transportministrarna och EU:s transportkommissionär för att be om hjälp att lösa krisen. Kommissionären har inget att säga om länders finanser men är viktig när det gäller till exempel statsstöd och konkurrens och brevskrivarna menar att flygbolag redan fått relativt stort stöd. Den brittiske ministern Grant Shapps fortsätter hävda att det hela inte är en brittisk fråga. Själva är britterna nu uppe i en het diskussion om höghastighetsbanan HS2 med skenande kostnader och fler hemarbetande som inte kommer att behöva åka tåg i jobbet lika mycket i framtiden som det bygget var budgeterat för så jag förstår att han kommer att vilja fortsätta ignorera Eurostar så mycket han kan. Om någon inte får honom på bättre tankar så får vi hoppas att SNCF kan få draghjälp av övriga bolag omkring sig.

Deutsche Bahn slutade med sina testkörningar och gav upp men kanske kan man få med dem igen. Det känns dock tveksamt nu när de behöver sin budget till egna uppgraderingar. Där finns också Thalys som länge kört snabbtåg mellan Amsterdam och Bryssel/Paris men även de har störst franskt ägande. Resterande 30% av Thalys ägs av lilla Belgien som nog inte kan gå in med så mycket mer än de fem procent de redan äger i Eurostar. Kanske kommer någon helt annan. Ett kinesiskt Eurostar? Skulle länderna tillåta det? Högst tveksamt av säkerhetspolitiska skäl (infrastruktur har alltid varit känsligt i alla länder och det gnisslar rejält mellan Storbritannien och Kina just nu). Vilka har mer erfarenhet av snabbtåg eller kan tänkas vilja köpa in sig? Det finns några men vill de ha med kanaltåg att göra är frågan. Jag undrar hur de upprustade kvarteren runt St Pancras med sina hotell skulle bli utan Eurostar. Håll tummarna för någon hittar en investerare någonstans och att den här sabla pandemin ger med sig snart.

4 kommentarer

  1. De fortsätter att skjuta sig i fötterna. britterna.

    Gilla

  2. De använder tunga artilleriet. Det blir fler inlägg om ditt och datt.

    Gilla

  3. Det ena strulet efter det andra här i UK. Vaccineringen går dock bra här, något positivt.
    Ha det bra!

    Gilla

    1. Tack detsamma! Ja snart kan man skriva listor.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Deckarlogg

Tänkt & tyckt om deckare och annan krimi

lite mera rosa

vardagslyxen – nära & långt borta

Skriv & Res med Therese

Therese Fredriksson, aspirerande författare. Resor, författande, böcker och kulinariska upplevelser. Gärna i kombination.

Rule Britannia

- alt i anglofili

The London Foodie

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor och hållbarhet. Om vackra platser. Om Instagram och andra sociala medier. Om fotografi, natur och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Att resa-podden

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, resetips och resefoton

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

JENNIFER STROUD

Bloggen om England och övriga Storbritannien

%d bloggare gillar detta: