Ta tåget till Storbritannien

Tågresandet ökar som aldrig förr i klimatförändringarnas spår och jag har därför äntligen tagit mig samman och skrivit det där inlägget om hur man tar sig till Storbritannien med tåg – faktiskt en av de vanligare frågorna i gruppen Tågsemester på Facebook. Själva har vi i många år ofta tagit tåget till England eftersom vi är tågälskare och båda jobbat med engelsk järnväg men också på senare år också för att det inte längre går någon färjeförbindelse mellan Skandinavien och Storbritannien. Nu går det heller inga nattåg från Köpenhamn ner på kontinenten vilket ytterligare försvårat just den här resan.

Misströsta dock inte, det går att ta tåget och behöver du övertyga en vän så be personen att se resan som en upplevelse i sig, med något roligt stopp på vägen och chansen att få syn på nya framtida resmål. 2016 kom 98% av svenskarna med flyg till Storbritannien enligt Visit Britain och så kan vi ju inte ha det. 

Snart försvunnen tågvy för en skandinav. Bron mellan tyska fastlandet och Fehmarn

HUR LÅNG TID TAR DET?

Det beror naturligtvis på din utgångspunkt i Sverige men också på om du vill vara framme en viss tid på dygnet. Vi har turen att bo i Malmö och kommer snabbt över till Köpenhamn. Bor även du i Sydsverige så kan du ta dig ut redan på morgonen från Köpenhamn utan att behöva någon hotellnatt här nere. Från mitten av december går tågen inte längre på färjan Rødby-Puttgarden utan framöver är det bara tåg över Jylland som gäller. I gengäld har DSB satt in flera direkttåg även på den sträckan nu och de går då 7.26, 11.26 och 15.26 med fyra och en halv timmes resa till Hamburg. Tar du nattåget från Stockholm till Malmö så hinner du kanske inte med det första även om SJ stuvade om i tidtabellen för att lösa det i december. Låt oss se. Det finns också flera förbindelser med ett eller två byten. Fredericia är vanligt att byta i och det ska du hinna på de sju minuter som anges i tidtabellen (där finns hiss om du har mycket bagage) men är du av den stressigare sorten så ta ett tidigare tåg från Köpenhamn för det går flera och det händer såklart att tågen är sena. Även Flensburg är enkelt att byta på. Tyska Neumünster för kvällstågen är något bökigare men det går det också. Med byten tar det fem timmar och uppåt till Hamburg och då har jag inte räknat tågen som går nattetid (utan sovvagnar) där du får vänta flera timmar i Tinglev och liknande men kommer till Hamburg 9.15 om det känns lockande. 

Från Hamburg ska du vidare och det är här du har tre alternativ:

  1. Den rent tekniskt kortaste resan då du tar dig till Köln, en sträcka som obegripligt nog inte är utbyggd för snabba ICE-tåg utan tar strax över fyra timmar den traditionella vägen via Bremen och Ruhrområdet (som bonus kan du hålla utkik efter den berömda svävarbanan i Wuppertal). Ett alternativ kan vara att ta ICE-tåg vissa tider på dagen men du kommer oftast inte fram fortare och måste då byta i Hannover. I Köln byter du till tåg till Bryssel.
  2. Nattåget (just nu 20.50) till Offenburg längre söderut. Där byter du på morgonen till Paris och har över en timmes bytestid tidig morgon vilket kan kännas både avstressande och kallt samtidigt. Resan tar dryga tolv timmar hela vägen till Paris men du kan också ta ett tidigare tåg till Strasbourg och byta där också. Då är du i Paris en halvtimme tidigare om du inte tar en dag extra och spanar in mysiga Strasbourg som bonus förstås.
  3. Vägen över Amsterdam med byte i antingen Osnabrück (snabbast på fem timmar och fjorton minuter) eller Duisburg (en halvtimme längre).

När du sedan tagit dig till någon av dessa tre storstäder kan du ta kanaltåget Eurostar raka vägen till London. Amsterdam ska få sin egen säkerhetskontroll från mars 2020 (i skrivande stund sker den i Bryssel som tåget ändå passerar på väg ner mot Frankrike) så den vägen kommer att gå lite snabbare än idag. Den är en kul omväxling om du vill se Amsterdam eller kombinera med färja ena vägen då du kan ta färja från Hoek van Holland utanför Schiedam till Harwich öster om London (med 30% InterRail-rabatt som bokas i förväg) och fortsätta med tåg.

I Bryssel går Eurostar från stationen Midi/Zuid där Kölntågen också stannar men i Paris får du byta från Gare de l’Est till Gare du Nord. Ge dig själv tillräckligt med tid här eftersom det är säkerhetskontroller i Bryssel och Paris liknande de du hittar på flygplatser. Hemresan är det likadant från London och där är det dessutom mer folk eftersom Bryssel och Paris delar avgångshall. Däremot är det enkelt att sedan hinna med tågen tillbaka till Köln från Bryssel eftersom snabbtågen stannar i samma ände av stationen så det enda du behöver ha tid till är att ta dig ut ur Eurostarperrongen tillbaka in i Schengenzonen, en rask promenad och ett trapphus ner.

I Köln börjar man känna att det närmar sig.

 

En klassisk vy som många tagit bättre bilder av.

I London kommer Eurostar nuförtiden in till St Pancras Station om du vill leta hotell i närheten. Det är enkelt att ta sig vidare härifrån eftersom du är nära både King’s Cross och Euston också och från St Pancras kan du dessutom ta pendeltåg till Blackfriars och andra stationer i London på bara några minuter. Vill du till Paddington får du ta tunnelbana liksom Victoria och Waterloo men om du tänkt resa i Sydengland kan du redan ha lämnat Eurostar i Ashford där flera avgångar stannar på sin väg till London. Mer om varifrån i London du tar dig till olika brittiska resmål hittar du i mitt inlägg om Londons järnvägsstationer.

Ska du ända upp till Skottland med tåg? Då har du alternativet att boka skotsk sovvagn från London Euston och betala för den komfort du vill ha eller att fortsätta med dagtågen från Kings Cross Station tvärs över gatan från St Pancras. Ett annat alternativ är att istället välja just Amsterdam och där ta färjan till Newcastle bara en kort bit söder om skotska gränsen och med massor av tågförbindelser. Dock gör man det mest som variation för det blir sällan särskilt billigt, speciellt inte om du redan har InterRail. Inte är det lika miljövänligt heller om man vill tänka på den biten – stambanorna i Storbritannien är elektrifierade och de flesta tåg utnyttjar det.

VAD KOSTAR DET?

Här ställer du dig frågan om du tänkt tågluffa och resa runt i Storbritannien också eller bara ta dig till London. Ska du resa runt mycket så kan du lika gärna köpa ett InterRail-kort för de brittiska rabattkorten och tågpassen gäller ju bara i Storbritannien och att spontanköpa tågbiljetter blir oftast väldigt dyrt i Storbritannien så du tvingas planera din rundresa mer om du vill komma undan billigare. InterRail kostar olika beroende på hur många resdagar du köper och hur länge du tänkt dig att kortet ska gälla totalt. Räkna med fyra resdagar fram och tillbaka till Storbritannien om du åker så direkt det går och lägg sedan till rundresor för att tänka ut hur många resdagar du kan vilja köpa (se längre ner). 

Om du bara tänkt resa till London eller annan specifik plats i Storbritannien så kan du komma undan billigare med en vanlig tur- och returbiljett eller två enkla om du vill variera väg. Speciellt om du köper en icke ombokningsbar biljett i god tid – Super Sparpreis Europa från Deutsche Bahn (se nedan) och liknande. Ett slags riktpris jag ofta hittar i den kategorin (fast det finns mycket billigare ibland) är runt 115 euro enkel väg för en vuxen. Detta kan jämföras med ett fem resdagars (på en månad) InterRail-kort för vuxen som kostar runt 3200 kronor i skrivande stund. Väljer du nattåg via Offenburg så får du också tänka på extra kostnad för ligg- eller sovvagnsplats om du vill ha det.

Eurostartågen är väldigt långa. Här på St Pancras.

HUR OCH VAR BOKAR MAN?

Det kan kännas som en djungel om du aldrig har bokat internationella tågresor förr och du kan vilja ha hjälp av proffs för att ta reda på om InterRail är billigare än vanliga biljetter eller tvärtom. Då kan du vända dig till en resebyrå med tåg som specialitet. Det kostar visserligen några hundralappar i bokningsavgifter men då vet du att bokningarna blir bra förbindelser och ofta med generösare bytestider än de sju minuter i Hamburg man ibland får av bokningssajterna själva som bara letar snabbast möjliga utan att veta om du har knäproteser eller massor av bagage. Mest känd är Centralens Resebyrå i Kalmar och den kan jag själv rekommendera för de är hur serviceinriktade som helst och har massor av tågexpertis. Däremot jobbar de som affärsresebyråerna med inkommande bokningar efter resedatum och inte efter när just du kontaktade dem så var beredd på att vänta innan du hör av dem om du bokar innan skollov och liknande. Andra pålitliga tågresebyråer är till exempel Alingsås Resebyrå och Tågbokningen men det finns säkert fler. 

Vill du boka själv så finns det enligt mig inget som slår Deutsche Bahn (DB). Deras sida finns både på tyska och engelska och resan mellan Sverige och Storbritannien passerar genom Tyskland hur du än gör så här finns förbindelserna åt alla håll listade och bokningsbara. Det är dessutom bra att boka så mycket det bara går med ett bolag eftersom de då hjälper dig med nya tåg vid förseningar och med ersättning om det går fel. Titta som sagt efter Sparpreis och Super Sparpreis Europa för billigaste resor om du kan binda upp dig, annars väljer du en vanlig biljett.  Du kan också boka endast platsbiljetter hos dem och detta även om du har InterRail-kort – allt kommer som biljetter på mejlen. Skaffar du medlemsprofil hos DB och laddar ner appen DB Navigator så kan du dessutom boka på telefonen samt hålla koll på plattformsnummer, förseningar och mycket annat. Enda kruxet med DB är att sträckan Stockholm/Köpenhamn-London i sin helhet inte har prisuppgift och är bokningsbar på nätet utan du får dela upp den och boka Hamburg-London om du vill få med Eurostar, eller Köpenhamn-Bryssel/Amsterdam om du hellre bokar Eurostar själv på dess hemsida (vilka ibland har riktigt bra erbjudanden på tur- och retur). Alternativet är att skicka in en prisförfrågan och vill du då boka hela resan från Stockholm så går det inte alltid per mejl utan du kan behöva få dem per post så då behöver du vara ute i riktigt god tid. En lösning kan också vara att dela bokningen i två och inkludera Tyskland i båda. Stockholm-Hamburg och Hamburg-London får du till exempel upp flera prisalternativ för. Samtidigt är Hamburg en station där du gärna vill se till att ha lite extra bytestid eftersom den är stor och fullpackad av tåg så förseningar sprider sig lätt om det inte finns lediga spår och du vill helst ha en sammanhängande bokning. SJ till Köpenhamn (med god marginal till nästa tåg) kan vara en enkel lösning att börja med och sedan fortsätta enligt ovan. 

Undantaget till ovanstående favoritsida är nattågen som du måste boka hos österrikiska ÖBB som driver dem under namnet NightJet. Det gör du genom att ringa ÖBB (+43 5 1717-3) men titta gärna på deras sajt först vad det finns för platser på den avgång du vill med. Det går bättre och bättre att boka direkt på sajten också.

RailEurope (tidigare Loco2) är en sajt där du kan hitta tider och till och med köpa biljetter. Själv tycker jag bara att den saknar helheten och bestämmer tiderna lite grann åt dig – det kan vara att du hittar avgångstider morgon och kväll men inget mitt på dagen fast du vet att det går tåg i rätt riktning. Svårt att veta var du kan bryta din resa utöver vad just de tiderna ger dig alltså. Du måste också kolla igenom om du fått bussresor vissa sträckor, såsom Bryssel-London vilket kan vara billigare men tar längre tid. I gengäld hittar den ofta bra priser och är lättnavigerad även om jag önskade att den hade en knapp för ändringar av dina val istället för att gå tillbaka till förstasidan. De tar sex euro för att boka din resa och har problem med att boka ända från Stockholm (säkert på grund av det där med Orange jag nämnde ovan) så prova från Köpenhamn och boka dit genom de svenska bolagen.   

En sajt som fått uppmärksamhet är svenskägda Omio (tidigare GoEurope) som jag gärna vill gilla men det går inte för hur mycket jag än prövar får jag bara upp flyg om jag försöker boka hela sträckan eller större delen av den. Det händer inget när jag klickar på tåg vilket dels kan bero på deras provisionssystem men mer troligt på att de fortfarande är i utvecklingsfasen och inte kan boka tåg sammanhängande än utan bara korta sträckor. Bokar jag Köpenhamn-Hamburg får jag upp resor och då står det också om CO2 utsläppen du besparar jorden genom att välja just tåg. De verkar också kunna tråckla ihop billiga sträckor här och där så det kan vara värt att hålla koll på deras utveckling. Just nu kan man inte heller boka bara platsbiljetter. 

Trainline är en populär sajt som påminner om dessa två men där du kan välja flera olika språk och valutor som faktiskt fungerar och inte bara finns på sajtens listor utan innehåll. Här får du ofta långa reseförslag och billigt kan det bli men du får se efter noga vad delsträckorna innebär. Det kan vara sex timmars buss Stockholm till Malmö och åtta timmars buss från Bryssel till London och det kanske inte var det du var ute efter när du började tänka på tågresa.

Om du ska resa runt i Storbritannien men inte vet om det är tillräckligt mycket för InterRail (vilket det alltså oftast är om du ändå åkt tåg hela vägen) eller inte ska resa vidare från London i samband med din övriga bokning så finns det två dominerande sajter att leta och boka brittiska biljetter med. Vissa älskar Trainline som jag nämnde ovan men själv använder jag de brittiska tågbolagens egna sajt National Rail som länkar dig vidare till de olika bolagen när du bestämt dig och som på förstasidan visar eventuell information om strejker, banarbeten och annat. Här hittar du också information om vad som finns på stationerna och realtidsavgångar och ankomster från stationerna som är klickbara.

Har du genom någon av sajterna här listat ut att InterRail trots allt blir billigast så skaffar du dess Global Pass så det är giltigt i alla länder längs vägen. Hur många resdagar du kan köpa och inom vilken tidsram ser du enkelt på sajterna. Du köper det antingen på Eurails officiella, engelskspråkiga sajt InterRail eller hos resebyrån TrainPlanet i Östersund (systerföretag till Tågbokningen) som tar provision men i gengäld är på svenska. Jämför gärna priserna i euro hos den officiella sidan jämfört med det du får betala i kronor för själva kortet om du vet att det som just nu kan skilja en del för jag är inte säker på hur de räknar valuta. De sistnämnda skickar kortet till dig med posten från Östersund medan det från Nederländerna där Eurails huvudkontor ligger skickas med DHL. Vill du inte boka själv så erbjuder båda också platsbokningar vilket bara är ett måste på Thalys (snabbtåg om du väljer Amsterdamvägen men också från Köln ibland), Eurostar samt nattåg men kan vara skönt att ha på andra platser också i högsäsong. Annars bokar du Eurostar själv (se länk högre upp) för trettio euro med InterRail men måste då ringa dem. Du kan också ladda ner Eurails app Railplanner för egna platsbokningar och information längs vägen. Tänk på att du måste ha passnummer redo vid beställningen.

Ett tyskt tåg med nederländsk järnvägssymbol. Det här är Europa.

RESTIPS

Ha med powerbank. Uttag finns visserligen på de flesta tåg nu men inte i alla äldre andraklassvagnar och täckningen är förvånansvärt dålig på den tyska landsbygden så där drar det batteri, speciellt om du sitter och vill följa med i någon försening.

Bor du i Göteborg så kan du välja att starta din resa med färjan till Kiel (30% rabatt om du har InterRail och bokar i förväg med koden EURAIL) och fortsätta därifrån på morgonen. Då är Amsterdam enklast att nå med ett par byten på sex och en halv timme, medan du får minst ett byte till om du väljer Bryssel om du tänker i bekvämlighet.

Ta med matsäck på tåget genom Danmark för det finns ingen mat på danska tåg. I Köpenhamn kan du bunkra på stationen men också köpa massor av gott på Tivoli Food Hall tvärs över gatan, direkt utanför Tivoli.

Ha gärna lite euro i kontanter i Tyskland. Biljettkassor och restaurangvagnar tar kort men inte alltid stationskiosker och liknande.

Väljer du att övernatta i Hamburg så kostar hotellen mer än de är värda eftersom det är Tysklands dyraste stad men bortse från det så hittar du på baksidan av Hauptbahnhof (Centralstationen) en rad hotell med enkel inredning men rena och förvånansvärt tysta sett till det livliga läget. Reser du med barn så boka det lite bättre Europäischer Hof med pool, tvärs över gatan från stationen men kolla så pooltiderna stämmer med ditt tåguppehåll så du slipper besvikna barn. Granne med hotellet ligger det bayerska bryggeriet Paulaners trevliga restaurang Mirakulum för vem som helst som vill ha god mat på vägen.

Bryter du resan i Bryssel så kan du enkelt ta dig till Centralstationen med tre minuters lokaltågsresa. Mycket trevligare boendealternativ än vid Midi/Zuid varifrån Eurostar utgår och alltså bara en kort tågresa bort kan du äta kvällsmat ett stenkast från Grand Place istället för i en anonym hotellbar. Varför inte på turistiga men pålitliga Chez Leon där du kan få typiskt belgiska musslor men också pasta till kinkiga barn till kalaspris medan du undviker alla turistfällor i form av de vackra skaldjursrestaurangerna i gränderna bredvid med sina otrevliga inkastare och överaskningar på notan.

Ett par timmars väntetid i Amsterdam? Gå ut och korsa stationsplatsen så ser du kanalbåtarna du hinner en standardtur med.

Det här inlägget skulle slå världsrekord om jag skrev mer så vill du ha fler tips på vackraste sträckor, alternativa småstäder att stanna i eller bara fler tips på sevärt eller stationer så skriv i kommentarsfältet eller skicka mig ett mejl. Skriv också gärna till mig om du hittar fel eller hör om uppdateringar för jag vet att ni är fler som gärna reser den här sträckan redan.

12 kommentarer

  1. Fantastiskt informativt inlägg. Är synnerligen imponerad och tacksam!

    Gillad av 1 person

    1. Tack så mycket!

      Gilla

  2. Bra information.
    Trots allt låter det väldigt dyrt jämfört med flyg och komplicerat.
    Kan tänka mig att åka tåg en gång som en upplevelse och se det som en semester. Om man däremot åker til Sverige för att vara tillsammans med familjen, tar det för lång tid och blir för dyrt, tyvärr.

    Gilla

    1. Ja för många med familj i två länder är det ju så. Jag som kan prioritera gör det och tycker att alla borde tänka över korta shoppingresor och sådant och ta tåget sommar och jul när man har lite extra ledigt. Tåget har inte fullt så priskänsliga tider gentemot flyget när det är skollov heller eftersom de varierar mellan länderna (utom jul).

      Gilla

  3. Tack så mycket!

    Gillad av 1 person

    1. Tack själv. 🙂

      Gilla

  4. Peter Ahlström · · Svara

    Tyvärr är Storbrittannien på väg att inte bara lämna EU utan också InterRail så i så fall är det BritRail som gäller från ett datum någon gång i framtiden,

    Gilla

      1. Peter Ahlström · ·

        Glädjande att Storbritterna stannar i InterRail . då förfaller min kommentar ovan

        Gillad av 1 person

      2. Ja det är en lättnsd.

        Gilla

  5. Läste ditt reseförslag här: https://www.reseguiden.se/diskussioner/rundresa-i-storbritannien-nordirland-43263 och blev genast extremt sugen på något liknande. Om man tar det exemplet du givit där, hur lång restid skulle du säga vore lagom om man inte vill stressa? Var skulle lämpligaste flygplats för start ligga, London och börja med tåg därifrån? När på året är vädret lagom för resa anser du?

    Gilla

    1. Oj, ett par veckor kanske. Det beror på hur mycket tid du vill ha i Dublin. Där räknar jag med en dag för färjeresan även om den inte tar en hel dag. Edinburgh kan jag själv lägga massor av tid med så minst tre dagar där. York är litet men fullt av sevärdheter och kanske vill du vika en dag åt en busstur över heden till Whitby därifrån (tåg ena vägen och buss andra om du vill till byn Goathlands t.ex.).
      Du kan egentligen börja redan i London som har direkttåg till norra Wales med Snowdonia och fina världsarvsslott (extra dagar där om du gillar vandring, medeltidsslott eller vill ta tåg upp på Snowdon). Annars går det starta i Manchester också. Eller börja och sluta allt i Edinburgh såklart.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

lite mera rosa

▫️ din feelgoodbok i bloggform ▫️

Skriv & Res med Therese

Resor, författande, böcker och kulinariska upplevelser. Gärna i kombination.

Rule Britannia

- alt i anglofili

The London Foodie

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Att resa-podden

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, resetips och resefoton

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

JENNIFER STROUD

Bloggen om England och övriga Storbritannien

The Cornish Bird

A Blog about Cornwall's Hidden Places & Untold Stories

%d bloggare gillar detta: