Ta promenadskorna till London

Jag jobbar som du kanske vet med miljöfrågor och funderar hemma i Malmö ofta på alla bostadshus som nu byggs och ska byggas nära vår Centralstation. Säkert uppfyller de alla regler men skulle jag själv vilja bo så nära järnvägen när jag vet hur passerande tåg ger upphov till metallpartiklar i luften där hjul möter spår? Trafikverket säger att partiklarna som rör sig olika beroende på väder och vind inte brukar påverka längre än 50-100 meter från spåren där de uppstår men hundra meter känns ganska långt och dessutom påverkar de mer om spåren är gamla och slitna. Ibland undrar jag också över hur jag själv påverkas som långtidspendlare, väntande på tåg i en tunnel varje morgon för just i tunnlar borde de där partiklarna ju samlas men där har det gjorts undersökningar i Stockholms tunnelbana som visar att det inte har så stor påverkan. Du kan läsa mer om våra svenska förhållanden här.

Det är inte bara jag som undrar och i Londontidningen Evening Standard kunde man häromveckan läsa om hur
Londons pendlare riskerar hälsan inte bara genom att välja de stora artärerna in till sina jobb istället för mindre gator utan också om hur även tunnelbanan är ohälsosam. Visst har vi alla känt av tubens kvalmiga luft varma dagar men jag har även där ibland undrat vad som kommer in genom tunnelbanetågens fönster som ständigt är öppna för att skapa lite drag och tänkt på det där med metallpartiklarna.

Det är forskare på mitt gamla college King’s som fått i uppdrag att mäta föroreningarna som olika pendlargrupper utsätts för på sin väg till Trafalgar Square och The Strand från olika delar av staden. Det känns ju ganska självklart att det är bättre att välja mindre gator än stora genomfartsleder och även som bussresenärer, liksom det känns solklart att allt blir värre om man sitter fast i kö på gator i rusningstrafik men mer förvånande kanske just det här med tunnelbanan är. Flera av testresenärerna lade om sina tunnelbaneresor till tåg ovan mark och de som redan reste längs linjer med många stationer på marknivå hade bättre resultat. En resenär brukade ta Bakerloo Line där en stor del av linjen går under mark och därefter promenera sista biten längs vältrafikerade The Strand. Han lyckades sänka sina mätvärden hela 89% genom att ta vanligt tåg till Euston och därefter gå smågator till jobbet istället. Hur det gick för de andra kan du läsa om i Evening Standard som jag länkar till ovan och forskarna är nu intresserade av att ta det vidare för man vet inte så mycket om det här med hur metallpartiklar påverkar hälsan sägs det i artikeln. Samtidigt finns det svensk forskning redan från 2006 i Lund som visar hur farliga partiklarna är för närområdet, särskilt vid inbromsningar.

Central Line. Foto: Chris McKenna (Wiki Commons)

Du som redan tycker illa om tunnelbanan har alltså fått en jätteursäkt till att välja andra resesätt och du som gillar att promenera vilket alltid är roligt i en storstad vet förmodligen redan att de stora
vägarna är de mest förorenade. Vi andra fortsätter nog att blanda in tunnelbanan ibland men jag kommer garanterat att tänka mer på vilka linjer som är riktigt djupa i framtiden för de verkar värst (Central Line till exempel) och vilka som har mest eftersatt underhåll och därmed fler partiklar.

Roligast med att skriva det här inlägget var att få upptäcka en ny sorts samarbete. Det är Business Improvement District (BID) Northbank som har varit Kings’s Colleges uppdragsgivare i den här undersökningen. Jag hade ingen aning om att det fanns BIDs vilka är sammanslutningar av handel
och företag i ett visst område. Northbank är som namnet avslöjar Themsens norra strandområde och just där de kontor ligger vars anställda undersöktes. De visar sig göra alla möjliga saker för att förbättra parker och gator i sina områden och just Northbank som sträcker sig från Trafalgar Square till Aldwych är ju ett område många av oss London ofta vistas i så det var intressant att kika in på deras hemsida och läsa mer om både undersökningen och annat de jobbar med.

Annonser

2 kommentarer

  1. intressant, gillar åka buss i London, ser mera, jag gillar boken Promenader i Virginia Woolfs London av Lisbeth Larsson:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2014/11/promenader-i-virginia-woolfs-london_4.html

    Gilla

    1. Tack för tipset. Den får jag leta upp.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Rule Britannia

- alt i anglofili

The London Foodie

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Att resa-podden

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad - Reseblogg

Reseberättelser, resetips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

The Cornish Bird

A Blog about Cornwall's Hidden Places & Untold Stories

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

%d bloggare gillar detta: