Socialt slottsboende

Det börjar lacka mot jul och jag känner mig lite som mössen i Askungen med ”jobb, jobb, jobb” den här veckan men samtidigt är det roliga sysslor och jag bad själv om att få fler uppgifter i vintras. Askungekänslan fortsätter när jag äntligen får tid att fundera över bloggen igen och snubblar rakt över ett riktigt litet drömslott där jag skulle vilja semestra när alla mina stora möten är överstökade.

 

Slottet från utsidan ger vibbar av Arundel. Foto: Augill Castle

 

Minns ni mitt inlägg om ett alternativ till Lake District och den vackra vägen i grästrakterna mellan Cumbria och Yorkshire? Eden Valley, som området heter, är en region med lägre berg och färre turister än i näraliggande Lake District men med en otroligt rogivande och samtidigt vild skönhet som gjord för att koppla av i och varför inte på slottet Augill utanför Kirkby Stephen där du anar bergen i fonden. Här kan du faktiskt hyra hela slottet med sina femton rum för upp till trettio gäster (12600 pund för två nätter) och kanske också en kock om du tänker ha fest. Det är inga problem om dina gäster inkluderar barn för på slottet finns en biograf, ett spelrum och såklart ett stort parklandskap att springa i och ibland även matlagningskurser för barn även om de då behöver kunna engelska.

Mat i övrigt? Jodå, det finns visserligen ingen restaurang men i gengäld har de en matsal där det några dagar i veckan blir som en slags middagsbjudningar. Du delar bord med andra gäster lite som på Downton och enligt hotellets hemsida har många vänskapsband knutits över dess matbord. Enligt ägarparet är Augill inget för dig som förväntar dig ren perfektionism. Det är visserligen ett slott men det är inget femstjärnigt hotell även om det är både vackert och bekvämt. Här är det viktiga just att göra nya bekantskaper och minnas upplevelser än att ”gå och viska med ditt ressällskap” som de själva uttrycker sig. Afternoon tea serveras också detta några gånger i veckan och de dagar då det är lugnare i köket verkar vara de då du istället upptäcker de små bypubarna i närheten.

 

Foto: Augill Castle

 

Rummen är en blandning av modernt och gammalt och här och där finns himmelssängar. Jag gjorde en provbokning för april och fick då ett dubbelrum i två nätter från 190 pund. Frukost ingår om du bokar direkt med hotellet istället för genom bokningssajter och AirBnb. På hotellets hemsida ser du bilder av varje rum med sina historiska namn även om slottet är från 1840-talet och byggt som en så kallad ”folly”, ett rent lustbygge. Jag får definitivt lust att resa hit.

 

12 kommentarer

  1. Vilken häftig och papig miljö du bjuder på. Älskar gamla och stora hus, det är som om tt de kan berätta så mycket.

    Gilla

    1. Ja och ändå är det här bara från mitten av 1800-talet. Idén med allt det sociala här verkar också kunna bjuda på berättelser från nutiden med alla möten.

      Gilla

  2. Är sugen på mer slottssightseeing på mina resor, men har än så länge bara sett rumänska och spanska slott. Brittiska nästa! Är även nyfiken på champing – har du hört om det? Camping in churches…

    Gilla

    1. Tyska slott har jag sett mest av utöver de brittiska tror jag. Du får åka till norra Wales. Conwy tll exempel.
      Ja jag bloggade om champing i vintras. Här har du inlägget: https://barabrittiskt.wordpress.com/2017/01/19/campa-i-kyrkan/

      Gilla

  3. Åsa F M · · Svara

    Lockande!

    Gilla

    1. När åker du?

      Gilla

  4. Åh vad mysigt! Gillar ställen med gemensam middag och gemensamt bord.

    Gilla

    1. Ja i ett sådant här sammanhang är det roligt och likaså på små restauranger där man börjar småprata. Jag tycker det här stället är som gjort för en kanonhelg på flera sätt.

      Gilla

  5. Vem vill inte bo här? Jag har nog aldrig sovit på ett slott, det får bli ett mål på lisan.

    Gilla

    1. Jag har nog inte heller gjort det, bara på herrgård. Det finns en del sagoslott i Wales att bo på också – ett har jag bloggat om.

      Gilla

  6. Jag får också lust att åka dit! Inspirerande!
    Önskar dej en skön söndag!

    Liked by 1 person

    1. Du och jag kan åka dit och spåna vid det där middagsbordet.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

