Skrämmande och känslosamt

Och den ljusnande framtid är vår!

Man ska aldrig börja en mening med ”och” men nu kände jag mig så illa tvungen. Framtiden kändes inte ljus för brittiska universitet när man läste hur många av dess rektorer nu i veckan fått brev av den konservative parlamentsledamoten och inpiskaren Chris Heaton-Harris som där bad dem att svara på vad de lär ut om brexit och att skicka en lista med namn på professorer och andra som specifikt föreläser om europafrågor! Är det så här Torypartiet har tänkt sig nationens akademiska värld undrade man? Det påminner väldigt om en helt annan era och helt andra länder och mycket riktigt var kritikerna snabba med att prata om förföljelser och peka ut honom som en engelsk McCarthy. Rektorerna själva tycks ha reagerat med förfäran men samtidigt hållit sig lugna och vägrat svara. Under tiden har kritik kommit även från de egna leden medan man fått höra att allt Heaton-Harris ville vara att göra research inför en bok.

Kvällspressen hoppade dock på tåget och bad sina läsare att skicka in exempel på universitetsupplevelser som varit alltför anti-brexit. De försökte visa hur alla akademiker typiskt nog är för EU men det ledde istället till massor av sarkastiska kommentarer om att det ju är just akademiker som är pålästa och till förlöjliganden på Twitter. Däremot kan man undra om det är speciellt bra att förlöjliga sin motståndare…

All Souls, Oxford. Foto: Ozeye (Wiki Commons)

I veckan hade jag också en fantastisk upplevelse. På tåget hem från jobbet satt jag mitt emot ett engelskt par som kommit från Kastrup och nu kommenterade vi alla den stackars konduktören som inte var på sitt allra bästa humör. Vi tänkte att det nog inte är speciellt lätt att ha jobb där man blir utskälld av människor regelbundet och jag påpekade att min man hade en del jobbiga erfarenheter av ilskna passagerare från sitt tidigare jobb i York. Det visade sig då att mannen i paret var från just York han också. Vi fortsatte småprata och snart kommer det fram att kvinnan är från Cornwall och dessutom en stad väldigt nära St Ives, en gammal gruvstad där brexitanhängarna är många. Jag berättade att just brexit gjort att vi nu inte semestrar där nere eftersom vi inte vet hur framtiden där blir för oss och det har gjort oss ledsna. Nyfiken på vad reaktionen över den kommentaren skulle bli blev jag glad när mannen svarade att han tillhör de som inte tror att det alls blir någon brexit efter det pågående kaoset och lika glad verkade han vara över detta. Däremot förstod de båda att det också är den allmänna stämningen i regioner som röstade ut som gör att vi hellre ser andra delar av England just nu. Jag kunde spenderat timmar med det här paret, ville knappt gå av tåget och när jag väl gjorde det var jag alldeles gråtfärdig av känslor. Det här kommer dessutom precis när jag hittat en grupp kämpande EU-vänner från Cornwall på internet och kan se hur många där nere trots allt fortfarande hoppas på Europa.

5 kommentarer

  1. gamla skrivregler gäller inte längre…

    Liked by 1 person

  2. Svårt att se en ljus framtid i UK nu, därför är jag i Spanien (delvis sant).
    Jag tror inte många britter förstår hur sårande det är med Brexit för andra Européer, tyvärr.
    I alla fall har en bra vardag, i Spanien är det helgdag!

    Gilla

    1. Jag har tre dagars ledigt här också för jag är ju europé. Skönt att vara ledig när Sverige jobbar.
      Jag tror att alla britter som inte röstade brexit förstår (många skäms) men att de som röstade brexit inte bryr sig. Visst säger en del att ”jamen med dig är det annorlunda” bara för att de hellre kör ut centraleuropéer än skandinaver och holländare men det känns inget seriöst bland brexitanhängarna.

      Gilla

    2. Förstår att du är i Spanien mer.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

