Det börjar röra på sig

Domedagen är nära. Så kändes det iallafall imorse när jag gick över Kongens Nytorv i Köpenhamn på väg till jobbet. Visst hade jag sett den röda solen redan igår på bilder från Storbritannien och visste att orkanen Ophelia drog upp ökensand från Sahara och aska från skogsbränderna i Portugal och Spanien längs sin landsida och att ljuset bröts på ovanliga sätt i allt detta men inget hade kunnat förbereda mig på det konstiga ljus, eller snarare mörker, den omgavs av. Min kollega kallade ljuset mjukt men för mig kändes det bara kallt och jag fick verkligen en känsla av olust och lite som att jag levde på medeltiden. Som om det ständigt skulle vara så här om Vesuvius smäller eller som om det kalla kriget kommit tillbaka. Jag antar att det är det allmänna tillståndet i världen som får mig att känna så här men också det faktum att jag är ett djur och reagerar instinktivt på annorlunda fenomen.

Ophelia-sol över Nyhavn runt 9.15-tiden.

Världen ja, den fortsätter att komma med förvånande nyheter men på sistone också lite rejälare än på länge, åtminstone om man som jag följer Storbritannien. Vad sägs om att landet är 490 miljarder pund fattigare än man tidigare trott? Det är siffror höga nog att göra vem som helst skräckslagen och verkar bero på en felberäkning – en överskattning av brittiska tillgångar utomlands och utländska investeringar i landet. Samtidigt har pundet sjunkit och de som från början skrattade åt EU-vännernas oro och menade att landet forfarande var rikt har börjat märka att det nog till stora delar berodde på redan pågående investeringar både privat och offentligt och att dessa nu har stannat upp. Jag fasar för hur landets ”food banks” för folk som inte har råd att köpa mat snart kommer att besökas av ännu fler.

Theresa May har varit i Bryssel i veckan eftersom brexitförhandlingarna verkar ha stannat upp helt och snart måste fortsätta om det ska hinnas med något och inte bara bli ett lämnande av EU utan avtal om varken Nordirland, budget eller handel och transport. Financial Times rapporterar om hur May förvånande nog även vädjat till Angela Merkel om hjälp med att bryta dödläget. Det verkar nu som om Tyskland faktiskt arbetar med ett utkast till något som skulle kunna diskuteras av EU om hur britterna skulle kunna få de två års extra ”anpassning” till ett totalt utträde som de verkar vilja ha efter 2019 när de enligt den officiella planen ska lämna EU. Samtidigt är jag idag ännu mer tveksam än sist på att det verkligen blir ett utträde, inte minst med tanke på alla de där miljarderna som fattas och hur det hela tiden kommer ny information om företag som flyttar till kontinenten och rapporter från Westminster om hur ministrar fortsätter att bråka med varandra. Framför allt har utrikesminister Johnson och May hamnat än mer på kollisionskurs och många menar att hon måste göra sig av med honom snarast för att få fart på förhandlingarna med EU. Samtidigt fortsätter andra att hävda att det snart är May själv som sitter löst. Idag kom dessutom beskedet att självaste OECD  (Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling) bett Storbritannien att ordna en andra folkomröstning i brexitfrågan nu när man ser åt vilket håll det verkar gå och mer fakta snart kan läggas fram. Dess generalsekreterare Gurria har till och med rekommenderat britterna att ta fram sin Blitz-anda för att rida ut de pågående oroligheterna. Kritikerna menar att EU finansierar flera av OECD:s projekt och att 21 av dess 35 medlemmar är EU-länder men mest betalar nog ändå USA. Själv vet jag inte om en till folkomröstning är vägen framåt. Människor kan lätt känna sig påhoppade och i grunden hör jag till de som tycker att vi väljer politiker att utöva politik eftersom vi andra inte har tid eller kunskap att sätta oss in i allt (jag skriver ”i grunden” för man får hela tiden hoppas att de sakkunniga i politikernas bakgrund inte har egna agendor).

Har ni märkt att jag bloggat en tisdag igen? Det känns skönt. Jag lovar inte att jag är tillbaka i samma regelbundenhet som förr men jag har iallafall fått in en viss rytm igen efter veckor med sjukdom av olika slag bland många i min närhet, massor av jobb och dotterns födelsedagsmiddag. Pust. Nu snusar katten här bredvid mig i soffan och jag borde nog följa hans exempel.

8 kommentarer

  1. Ja, vilken sörja i UK. Det ena efter det andra.
    Regn hos mej i Spanien nu, världen är upp och ner!

    Gilla

    1. Ja det är en sörja och frågan är vad det ska leda till. Har vi tur så blir det en nytändning om några år efter diskussioner om den nationella identiteten men tyvärr har de ju hunnit köra ner ekonomin under tiden.

      Gilla

  2. Det var en ganska grov felberäkning i ekonomin. Man undrar ju egentligen vem dom anlitar till sånt och varför dom har sina jobb kvar.
    Bodde i Cambridge i 12 år så vill gärna fortfarande hålla mig uppdaterad. Ha det så bra.
    Anneli

    Liked by 1 person

    1. Tack detsamma. Ja visst var det en rejäl felberäkning! Om de har jobbet kvar framgår egentligen inte utan efterforskning men jag tror misstaget handlar om att en inte bett en annan om att räkna på samma sätt, d.v.s. att ta med utlandsinvesteringar och sådant. Mysigt att bo i Cambridge. En EU-stad mitt i omgivande brexitlandsbygd.

      Gilla

  3. Tänk att det är inte bara utskällda Grekland som räknar fel…..

    Liked by 1 person

    1. Verkligen inte! Förövrigt såg jag imorse en lista där grekerna i Storbritannien är de som tar emot minst bidrag av alla EU-medborgare i landet. Bra vad? 🙂

      Liked by 1 person

      1. Tjusigt!! Lite förvånande med tanke på att de knappast kan få någon hjälp ”hemifrån”. Kanske speglar deras misstro mot myndigheter…

        Gilla

      2. Ja så kan det ju vara.

        Liked by 1 person

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

