IKEA för anglofiler

Afternoon tea på IKEA? Är det verkligen på riktigt? Jodå, vardagar mellan 14-17 men det är knappast som att gå till Ritz eller The Dorchester och definitivt inte som på ett mysigt tea room i Devon. Har du provat det? Jag var såklart tvungen.

IKEA är ju inte direkt känt för gourmetmat i sin restaurang men däremot för att man får mycket för pengarna. Jag plockar som vanligt åt mig en bricka, mugg och bestick och beger mig bort till det bord där en skylt meddelar att det finns afternoon tea. Skylten talar om att du får välja fyra saker av det som står framför dig och består av tre olika tunnbrödssnittar, scones och en cupcake. Snittarna finns med lax, fetaost eller rostbiff och jag väljer en med lax samt en cupcake och hela två scones för det är trots allt de jag kommit hit för och tunnbrödssnittar kan man hitta lite varstans i vårt långa land. Upplägget är ändå ganska bra förutom att de skulle haft en till sötsak tänker jag. Sedan får jag syn på teburken. Självklart hade jag väntat mig tepåsar, vi är på IKEA, men inte att det mest skulle vara grönt te och skogsbär i samlingen. Jag plockar till mig en Yellow Label i avsaknad av Earl grey och tänker att det iallafall kommer att kännas lite som ett svagare engelskt frukostte.

 

Sylten underst som i Cornwall såklart

Bloggfotografering kan ibland kännas som en utmaning och det här var ett sådant tillfälle för hur får man IKEA-mat att se spännande ut? Jag sitter vid min plats och tänker att det får bli vad det blir medan jag mumsar i mig min laxsnitt. Den är inte dum alls även om hovmästarsåsen är lite i sötaste laget. Jag fortsätter med att breda smör på mina scones och undrar som alltid varför svenska varianter alltid kör med Philadelphia istället för vispgrädde i avsaknad av clotted cream för jag föredrar definitivt grädden. Här blir det alltså ”cream cheese” och den tar över lite om jag tar för mycket men är ganska okej i lagom dos till jordgubbssylten. Sconesen är små och amerikanskt platta men smaken finns där och deras cupcake med vaniljfrosting med en ton av citron är saftig och god. Som Familymedlem får du kalaset för 39 kronor medan man annars får hosta upp en tia till och det går det egentligen inte att klaga på. Ingen gourmetupplevelse men prisvärt som alltid på IKEA.

14 kommentarer

  1. Kanske måste man prova? Som ett komplement till alla våra smaskiga Afternoon Tea-upplevelser världen över.

    Liked by 1 person

    1. Njae, alltså det slår inte dina asiatiska teupplevelser, det vågar jag lova, haha.

      Gilla

  2. Kul att du testade och rapporterade. Såg reklamen om det i tidningen och blev lite nyfiken, trots att jag som princip försöker hålla mig borta från varuhuset (blandning av för mycket människor och för mycket varor på en och samma plats…)

    Liked by 1 person

    1. Ja jag kände att det ju var passande, haha. Det har blivit många rundor till IKEA nu när min mamma flyttat till stan.

      Gilla

  3. Kul att läsa om Ikea afternoon tea. Inte som i Hyde Park men mat i alla fall.

    Liked by 1 person

    1. Nej verkligen inte som i Hyde Park men man tager vad man haver ibland. Det var bättre än jag trodde men nej, inte wow.

      Liked by 1 person

  4. ingenstans i England får man lika mycket för 39 kr, sconsen kan vara torra ovh teet lite hur som, ska nog besöka Ikea 🙂

    Liked by 1 person

    1. Haha, det är sant.

      Gilla

  5. Åsa F M · · Svara

    Nja, jag håller mig nog till Afternoon Tea på vår pub ”The Bell” i Hudiksvall om jag inte har någon resa på gång till GB.. Är i Nya Zeeland just nu och om jag hinner när vi kommer tillbaka till Sydney tänkte jag ta en Harbour cruise med Afternoon tea.

    Gilla

    1. Åh, Harbour cruise låter underbart och Nya Zeeland ännu mer underbart. Jag är sugen på att resa till det glada Hudik bara för den där puben ska du veta!

      Gilla

  6. Heja ikea 🙂 kul idé!

    Gilla

    1. Ja det är en kul idé.

      Gilla

  7. Åsa F M · · Svara

    Harbour Cruise med Afternoon Tea i Sydney var helt OK, gott te och tre våningars ”kakfat” men de hade ställt bakelserna längst ner och sandwich överst så vi måste ju byta plats med dem så att det skulle bli ”rätt”…

    Liked by 1 person

    1. Absolut. Konstigt kakfat 😉 Harbour cruise låter inte dumt det.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

