Höstlista 2017

Idag är det en jobbig dag för alla oss som älskar Barcelona. Bilder av blödande gamla tanter och folk som bärs bort sprids över världen och Spanien skickar in polis från andra distrikt precis som Thatcher gjorde mot kolgruvearbetarna på sin tid. Ja, det här kunde katalanerna helt säkert ha planerat smartare men nej, det är inte roligt att påminnas om Francotiden av dagens bilder. Jag muntrar upp mig med att svara på frågor om hösten som ställts av Towe med den fina resebloggen Come Fly with Me (där du förövrigt också hittar en hel del brittiska tips). Det är så roligt med listor och jag hoppas som alltid att ni vill se lite av mitt liv utanför Storbritannien.

Visa en bra höstbild från ditt arkiv

Den här är från ett höstlov vi spenderade i Schweiz för några år sedan. Zermatt i full höstskrud och jag hade svårt att välja mellan den här bilden och en på Matterhorn men den här bara skriker ju höst. Res till Zermatt med tåg ni som kan. Gulliga polisbilar, glaciärer, makalösa ostfonduer och så bergen precis överallt.

Autumn in Zermatt

Linbana i schweiziska Zermatt

Beskriv din kommande höst i tre ord

Möten, mys, mamma

Vilka är dina bästa minnen från sommaren 2017?

Att min dotter tog studenten. Att hon sedan galant körde sin första riktigt långa sträcka Älmhult-Oxelösund och tillbaka med fullastad bil. Att komma till sommarstugan och upptäcka att solpanelinstallationen vi köpte förra året var jätteenkel att koppla in igen och att vi fortfarande är lika nöjda med investeringen. Att jag lärde mig att får förvisso är söta men inte lika smarta och underhållande som getter. Att min mamma fick sålt sin lägenhet i en stockholmsförort och hittade en mer centralt hos oss i Malmö.

Vad är det bästa/sämsta med hösten?

Det bästa är all svamp och det sämsta att jag är nere i Malmö istället för i min barndoms Västervik med sina stora svampskogar. Dock är Skåne ändå utmärkt på hösten eftersom det är så fullt av roliga matevenemang, både restaurangvandringar i Malmö och äppelfestivalen i Kivik för att inte tala om Mårtensafton som jag lärt mig uppskatta här nere där svartsoppan är god och inte mjölig.

Hur höstmyser du?

Genom att tända min stora lykta från Rusta ute på balkongen. Sjukt nöjd med det köpet för att använda ett modernare språkbruk. Där sitter jag sedan med min man, med eller utan filt och dricker te eller vin och tittar på allt som lyfter och landar på Kastrup och märkliga väderfenomen.

Vilka böcker har du planerat att läsa i höst? 

Ehm…det här kan bli ett problem att svara på eftersom jag just handlat böcker på nätet för 800 kronor. Det finns mycket i den högen som kanske går före det jag redan har oläst i hyllan. Jag brukar varva fakta med skönlitteratur och ger mig nog på Overbooked – The Exploding Business of Travel and Tourism som ju passar mitt inlägg om stora turistströmmar samt deckaren A Death at the Palace av M.H. Baylis som utspelar sig runt Alexandra Palace i London som jag bodde nära när jag pluggade där och vars uppföljare utspelar sig i samma stadsdelar. Till detta blir det Ferrantes tredje bok i Neapelkvartetten och kanske en roman på tyska för det var länge sedan. Die Burg der Könige av Oliver Pötzsch handlar om den tyska bonderevolten mot adeln 1524 och om en vild adelsflicka som mitt i detta räddas från ett överfall av en man av lägre härkomst. De två tvingas rymma och så händer det en massa på deras väg runt i de tyska länderna. Den finns på engelska om du inte kan tyska (The Castle of Kings) men jag tvingar mig själv att läsa en bok på tyska då och då för att hålla igång min läsförståelse och de ska såklart handla om Tyskland.

Dina tre bästa hösttips alla kategorier?

Gå och simma – perfekt när höstrusket kommer och du inte vill springa eller promenera ute lika mycket. Hos oss har vi dessutom fredagsmys i simhallen med dämpat ljus, frukt och lugna dofter i bastun.

På spåret. Jag tycker att de nuvarande programledarna stjäl fokus från de tävlande men hur skulle en tågälskande kulturgeograf uppvuxen med frågesport kunna strunta i en av tevehöjdpunkterna år efter år? Det är så roligt att förvånas över hur mycket eller lite vissa kändisar kan och man får verkligen släppa fördomarna. I år kan jag återigen titta tillsammans med mamma (make och dotter är inte överförtjusta).

Planera in en resa någonstans. Höstlovet är dyrt om man vill ha sol men till Storbritannien går det få billiga biljetter och själva har vi alltså varit i Schweiz ett år men också till exempel Slovenien och Bayern. Har man inte barn utan kan resa när som helst så är det bara att välja och vraka bland andra datum. Har man barn så väljer man en storstad där vädret spelar mindre roll och där det finns aktiviteter både inne och ute. Slovenien är verkligen toppen med fascinerande grottor och hotell med pooler till helt andra priser än på många andra ställen.

Hur ser din höst-outfit ut?

I år är jag väldigt nöjd med min nya marinblå täckjacka från danska BX Outerwear. Jag har också gått in för att pigga upp mig med mer färgglada kläder och bland annat då med den här som just den inte går så bra ihop med jackan, haha.

Blus från Kapp Ahl

Till den och allt annat blir det mest jeans eller svarta stretchbyxor vilket jag älskar. Det är skönt att man även som storvuxen kan hitta annat än tältaktiga tröjor nuförtiden.

Har jobbstarten fört med sig några insikter?

Jag har alltid trivts oerhört bra med det jobb jag har och mina kollegor från hela Europa men byte av arbetsgrupp har gett en kick och jag älskar att jobba med vatten- och havsmiljöer. Just nu skulle jag inte kunna blogga på heltid även om jag tar bloggen seriöst på fritiden, skulle ta ledigt för den och gärna gör samarbeten av alla slag för att växa.

Vad har du på ”att göra” listan just nu? 

Jag vill pigga upp bloggens utseende lite och gå igenom trasiga länkar för det har jag inte gjort på länge. I hemmet är det dags att gå igenom ett par köksskåp och skapa plats för saker som inte ska behöva stå framme. Jag ska hjälpa en av mina mostrar att beställa dokument från danska riksarkivet och på jobbet är det full rulle med organiserande av ett internationellt möte om marin miljö.

Några tips på hur man botar höstdeppigheten?

Jag blir peppar, peppar aldrig så höstdeppig utan deppar mer runt min födelsedag i januari när det känns långt till våren. På hösten är jag mer upptagen med att det snart kommer både höstlov och jullov.

Vad är två nya grejer du vill lära dig i höst?

Köra häst står högt på listan sedan många år tillbaka men det är svårt i Malmö och vanligare uppåt Helsingborg vilket jag inte hinner ta mig till. Jag älskar att rida men vill kunna köra också och inte som nu bara sitta bredvid någon på en kuskbock en gång i decenniet. Tänk att få köpa en inkörd Dalesponny…

Skrivteknik. Ni läsare berömmer mig så att jag rodnar och det tackar jag för men jag vet att jag egentligen skriver för långa texter för en blogg och att det är just texterna jag vill ta vidare och göra mer av. Jag vill lära mig hur man strukturerar skrivandet. Hur katalogiserar min information och research så att jag faktiskt gör något av allt jag hittar och inte bara låter det ligga på borttappade lappar i handväskan (för ja, jag är traditionalist och använder papper och penna eller möjligen datorn mer än appar). Hur kommer jag till skott? Hur väljer jag vilken av alla mina idéer jag ska gå vidare med?

Vilka serier rekommenderar du att följa?

Peaky Blinders, jisses så jag fastnat för serien om maffians Birmingham. Hinterland där det faktiskt var min moster som bor i Tyskland som tipsade mig om deckaren som utspelar sig i Wales. Där går den på teve medan jag här får se den på Netflix så jag hade inte upptäckt den och har spenderat tid på att titta ikapp. Båda får egna inlägg framöver.

Utöver de här så strötittar på någon amerikansk serie ibland men jag de gånger jag alls har tid med teve blir det mycket mer av Masterchef och liknande. Allra helst Australia som är svår att hitta uppdaterad i Sverige men också den brittiska som också har en kändisversion eller varför inte den danska som inte når upp till övriga men är betydligt roligare än den svenska. Den amerikanska klarar jag mig utan för den känns tusen gånger mer tillrättalagd än de andra och verkar bara gå ut på att skapa konflikter och skvallra istället för att laga mat.

Vilka instagramkonton rekommenderar du att följa? 

Just nu kämpar jag med att Instagram blandat ihop mitt privata konto med Bara brittiskt i en salig röra men när det fungerar igen är det här några av mina favoriter:

Hilltopfarmgirl är fantastisk med sina bilder hemifrån gården i Yorkshire. De egna Swaledalefåren, ugglor och allmänt vackra vyer av det bästa med England.

Eatoutdevout för att jag älskar resor och mat och det här kontot kombinerar de två.

LadiesAbroad som är en av de resebloggar jag nätverkar med och vars foton är så där härligt rakt på sak reseinspirerande.

Asawinald där Åsa som driver bloggen Bortugal visar härliga bilder på Portugal där hon bor. Ett land som ser ut som Cornwall men verkar fullt av värme.

Topp tre favoritdrycker i höst?

Rött vin med låg sockerhalt är alltid en höjdare när höstrusket slår till. Yunnan Gold-te från Kina värmer och smakar gott när maken brygger det till perfektion och mammas kaffe med kardemummagrädde är egentligen ingen världsrevolution men ack så gott bara för att jag nu dricker det i hennes lägenhet tio minuter hemifrån istället för fem timmars tågresa bort.

Har du någon inplanerad resa för den närmaste framtiden?

Jag hade funderingar. Sedan skulle jag matcha dem med pris, rätt datum och det faktum att den skulle passa både dottern och mamma som ville följa med och har lite olika intressen. Vi får se om det blir en resa till slut för problemet med att ha Kastrup som hemmaflygplats på hösten är att danskarna har höstlov mitt i oktober så man får dyra skollovspriser två gånger om när man letar datum. Förra året tvingade jag upp dottern till Göteborg för att få ett bra pris till Cypern. Kanske ska vi bara ta tåget till Prag? Men dottern längtar hem till England.

Hur förbereder du dig för vintern?

Jag bor i Skåne så någon vargavinter är det inte frågan om här. Däremot oftast en fuktig och blåsig sådan, där den snö som väl kommer faller i sidled. Många skrattar åt hur skåningar kör bil i snö men de som kan jämföra säger att det är som att köra på kalfjället. Här förbereder vi inte så värst mycket utan tar dagen som den kommer. Ser till att kunna jobba hemma de dagar tågen inte går över bron och låter oss inte överaskas utan att ha köpt något bra att ha på fötterna.

 

 

6 kommentarer

  1. Gillar oxå svamp, men är usel på att plocka … Idag åt vi faktiskt trattisar, men de hade vi ”plockat” på ICA 😉 Intressant att du vill lära dig att köra häst! Jag gick faktiskt en kurs med att köra häst och vagn när jag var i sisådär 12-årsåldern, men kommer inte ihåg så mycket … 😉 Önskar en fin höst!

    Liked by 1 person

    1. Tack detsamma! Ja jag har bara kört ett par gånger av ”tillfällighet”, i York bland annat. Vill jättegärna gå en kurs.

      Gilla

  2. Skoj att få en inblick i din höst! Jag har bara sett Zermatt och Matterhorn sommartid, men klädd i höstens sprakande färger var det verkligen en fröjd för ögat!

    Liked by 1 person

    1. Tack, ja hösten var fantastisk där eftersom vi hade sådan tur med vädret. Bara i Wengen var det dimma (med kor som råmade, haha) men högre upp vid Jungfrau var det strålande igen.

      Gilla

  3. Vad roligt at du också har gjort en höstlista! Det florerar ju några olika varianter. Jag utgick från den som Fantasy Dining hade men länkar till alla listor jag hittar, så jag lägger till din också. 🙂

    Så roligt att du har din mamma på nära håll numera! Förstår verkligen att det måste vara ett stort lyft i tillvaron.

    Jag är inte heller höstdeppig. Tycker precis som du att det är värre i början av året, när det känns lååångt till sommaren.

    Angående långa texter, så får du tänka på att Google älskar dem. Bara de lättas upp av mellanrubriker eller fetade ingångar (min favorit) så blir de mer lättlästa. 🙂

    Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

