Trångt om saligheten

Jag hann aldrig träffa min svärfar men något vi ofta pratar om hemma är hur han förutspådde att hans hemstad York skulle bli ett enda stort Disneyland. Han hade rätt, tänker jag varje gång vi är tillbaka och jag går längs turistiga Stonegate och retar mig på skyltfönstren med belgisk öl och kopior av stora skotska svärd medan jag hör turister peka på Minstern och ropa ”honey, let’s go look at that big church!” Kan de inte åtminstone sälja svärd från York med sin fenomenala medeltidshistoria?

När min man växte upp under 70-talet var York dött vintertid. Från 80-talet blev vikingafestivalen i februari något som framför allt norska och brittiska turister tog sig till men i övrigt hände inte mycket. När jag själv bodde där i mitten av 90-talet var det fortfarande ganska stillsamt på vintern men nu är staden ganska välbesökt året runt och har fått sitt tillfälliga pariserhjul, Shakespeareteater och jag vet inte allt för att locka besökare. 

Vi resebloggare diskuterar just nu flitigt sommarens stora samtalsämne på resefronten; håller turismen på att förstöra våra städer? Ämnet har tagits upp av tidningar över hela Europa de senaste månaderna och vi har kunnat läsa om hur inte minst Venedig, Dubrovnik, Palma de Mallorca och Barcelona fått nog liksom delar av Island. I Barcelona har det gått så långt att ett lokalt politiskt ungdomsförbund skurit sönder däck på sightseeingbussar och skrämt turister medan man på Mallorca kommer med ny turistskatt. Båda platserna har dessutom infört stopp för nya hotell och beklagar sig över Airbnb som förändrar hela kvarter gienom att utsocknes boende köper upp flera lägenheter de inte tänker bo i utan bara hyra ut som en ren investering. Lokala servicebehov för permanentboende tillgodoses inte längre och hyrorna höjs så att många tvingas flytta ut ur centrala stadsdelar som mest blir fulla av turister. Det här är naturligtvis inte bara Airbnb skyldigt till och inte är det lika illa överallt heller men man kan nog säga att företaget skyndat på utvecklingen medan kommunledningarna inte hängt med. Jag har hyrt stuga i Cornwall flera gånger av bolag som förmedlar privata stugor och det är precis samma sak där, lokalbefolkningen har inte längre råd att bo. Det här är en trist utveckling som jag gärna hade varit med och vänt genom mina idéer om samarbeten men nu får jag ju eventuellt inte bo i Storbritannien mer framöver så min plan att vara delaktig i en hållbar utveckling för St Ives ligger just nu på mycket tjock is till fördel för Sverige och länder som inte minst Grekland och Portugal vilka intresserar mig efter alla givande konversationer jag har med kollegor därifrån och svenskar bosatta just där vilka ser allt från skogsbränder till turistinvasioner på riktigt, varvat med finurliga lösningar. 

All aboard! Till York kommer man nu året runt.

 

En pärla på den stora turistön – Puerto de Sóller, Mallorca

En av elva människor är beroende av turism för sin inkomst. Så stor är industrin som bara verkar växa i världen. Jag märker själv när jag ska lämna kontoret i Köpenhamn under sommarmånaderna hur jag nu får sicksacka mig fram mellan asiatiska kryssningsturister på torget utanför på ett sätt jag inte alls behövde för bara några år sedan och detta alltså även här uppe i Norden. Vägen mellan Nordhavn och centrala staden är på morgonen en enda lång rad av bussar som kommer med fler besökare och det är trängsel på varuhuset Magasin strax innan de ska tillbaka till fartygen på eftermiddagarna. På kvällarna kan jag från min balkong se hur kryssningsfartygen ligger och lyser som julgranar på andra sidan sundet innan de ger sig av, många fler än förr. En stor ökning av kryssningutbudet i världen tillsammans med det faktum att den kinesiska medelklassen nu får och kan resa har skapat ett enormt tryck åtminstone här i Europa. Även i Storbritannien ser man en hur kryssningsturismen verkar ha exploderat. På Orkney tar man emot sex gånger sin egen befolkningsmängd i kryssningspassagerare mellan maj och september. Är det rimligt? Kommer öarnas vardag att bevaras?

Storbritannien har länge framför allt drabbats av just det jag skrev om Cornwall här ovan vilket också gäller regioner som Yorkshire Dales och Lake District där det är på tok för dyrt för lokala ungdomar att köpa hus i sin hembygd nu. Rika investerare och semesterfirare från framför allt London och Sydengland har köpt upp alla fina stugor. Idag börjar även en annan press visa sig, nämligen precis densamma som i övriga Europa – trängseln. Visst har de engelska motorvägarna alltid känts igenkorkade men nu rör det sig också om trottoarer. I Cambridge är det sedan en tid förbjudet att övertala turister till en punt-tur med båt på floden och fler förbud kan komma framöver, York har jag redan nämnt själv men även Oxford och Stratford-upon-Avon är hårt belastade enligt artikeln jag länkar till. 

Situationen i Storbritannien har trots Orkney inte så mycket att göra med kryssningar. En stor bidragande orsak den senaste tiden har istället varit det låga pundet efter brexitomröstningen som gjort det billigare att turista för oss svenskar och andra. Lägg till detta att samma låga pund gjort att britterna själva fått mindre i plånboken vilket gör att de nu börjat turista hemma igen, ivrigt påhejade av konservativa politiker som inte begriper att EU har skruvat åt sina gränskontroller och att det drabbar även de EU-länder som inte är med i Schengenavtalet (åtminstone inte om man ska tro den skruttpress jag länkat till). 

På underbara Skye som figurerat i flera filmer på sistone har man också fått nog och överväger åtgärder för att stämma upp turistflödet och en del har till och med tröttnat på Edinburgh. Hur ska det gå framöver? Britterna lär turista än mer på hemmaplan framöver och pundet kommer inte klättra uppåt imorgon direkt. 

Jag som började min eftergymnasiala bana med en resebyråutbildning i London och senare började jobba med miljöfrågor och blev kulturgeograf tycker såklart att sådana här frågor är otroligt utmanande. Vill du också läsa fler tankar om detta så varför inte börja med blogginläggen hos till exempel Hallojvärlden, Kattas betraktelser, Resa medvetet där flera inlägg leder till eftertanke och så inte minst det fantastiska inlägget Death by Tourism på bloggen hos kommunikationsföretaget Myt och verklighet. In och läs!

23 kommentarer

  1. Tack för att du länkade. Egentligen har trängseln länge varit turismens baksida. Alltid kanske? Men jag har en stark känsla av att utvecklingen accelererar just nu. Att det blir värre och värre.

    Liked by 1 person

    1. Ja visst har det alltid varit trångt i Florens och på Oxford Street men ja det är värre nu än förr.

      Liked by 1 person

      1. Frågan är var smärtgränsen går…

        Liked by 1 person

  2. Detta ämne känns just nu som ett än viktigare ämne. Tack för länkningen. Jag tror absolut att vi som är resebloggare har en hel del att fundera på.

    Liked by 1 person

    1. Ja det har vi verkligen. Det känns övermäktigt med all denna kryssningsreklam osv. ibland och vi måste kunna hitta alternativa destinationer.

      Gilla

  3. Vi måste sprida ut oss mer och det kräver också att länder marknadsför bredare, inte bara de traditionella turistattraktionerna. När det gäller områden som förändras så att lokalbefolkning får svårt att bo kvar och området ändrar karaktär kan man titta på t ex mina hemtrakter – Österlen.

    Gilla

    1. Ja Österlen är ju Östermalm nu. På Systemet i Simrishamn hörs bara stockholmska. Kan tänka mig att huspriserna seglat iväg.

      Liked by 1 person

      1. Det är många år sedan de seglade iväg och därför ser Österlen ut som det gör. Kan rekommendera ett besök på vintern – en helt annan värld än sommar-Österlen!

        Gilla

      2. Ja på vintern är det annorlunda. Precis som Gotland. Har en vän som driver restauranger i Lund och Simrishamn och vintertid är det såklart allt krut på Lund.

        Liked by 1 person

  4. Ingmarie · · Svara

    utmanade och aktuellt ämne du tar upp alltihop. Man känner mig sorgsen. Jag har verkligen tänkt på detta mina sista resor. Vackra gamla byggnader som förvandlas till hotell. Jag tänker på vad alla dessa lågprisflyg som ploppar upp och där och det mesta sköts online. Det känns som att det blir ett slags frosseri och girighet i resandet. Det går ju från tanke till handling att flyga snabbt och lätt för inga pengar alls till exempelvis Mallorca och Edinburgh från Göteborg nu. Jag har en arbetskamrat som åker till Mallorca med sin familj så ofta så det är som deras andra hem…… Det är ju roligt men det är klart att det måste bli baksidor för ortsbefolkningarna

    Gilla

    1. Ja det blir kännbart med både boendet och allt flygande. Min högsta dröm är att det kommer en järnvägsrevolution. Jag hoppas på kineserna som verkar planera även för Europa.

      Gilla

  5. Ingmarie · · Svara

    om jag skall vara riktigt bitter tant så skall jag erkänna att ibland faktiskt också tänker på vad alla dessa bokningssighter för hotell och annat t ex booking.com gör för utvecklingen. ….. Det är väl inte många som bokar via resebyråer längre? det måste ju bli en helt ny typ av turism både i mängd och form…. men jag kanske dramatiserar lite väl..

    Gilla

    1. Jag tror nog att resebyråer ändå varit ganska anpassningsbara. De har börjat jobba på andra sätt. Säljer paket, fokuserar på samarbeten med hotell…men visst har flera fått lägga ner. Där kan jag i och för sig känna att det är skönt att kunna boka eget också.

      Gilla

  6. Ingmarie · · Svara

    …nu vet jag inte vad som hände i mitt senaste inlägg…jag råkade visst länka till nämnda bokningssight när jag skrev ut namnet på ett exempel på en sådan….. jag är inte så teknisk… jag menade verkligen inte att länka till den men jag lyckas inte ta bort inlägget heller… hoppas okey..

    Gilla

    1. Ingen fara. Det som hände var att du skrev ut sidans hela webbadress. Då länkar den. Man kan skriva booking punkt com eller liknande om man vill undvika det (eller bara Booking förstås, så känd som den är vid det här laget). 🙂

      Gilla

  7. Ja ganska gammal fråga tycker jag ändå. Samma sak på Fårö, Gotland när jag var där typ 2014. Airbnb kanske får det att eskalera men ja, problemet var väl redan här tänker jag.

    Liked by 1 person

    1. Ja hela Gotland, liksom Österlen. Problemet fanns redan och just där har vi ju alltid haft stuguthyrning snarare än Airbnb men ändå…

      Liked by 1 person

  8. Tack för den informativa artikeln du skrev och kom till att tänka på ett inlägg i en brittiskt tidning om en brittisk hög gravid kvinna som hade satt igång en magsjuke-scam för att lura hotellen. Hon blev gripen av polisen.

    När jag varit på semester i Grekland och Gran-Canaria så blev jag äcklad av Britternas totala avsaknad/arrogans för andra kulturer. Nu är inte alla Engländare på detta sätt,tack o lov men det jag såg och hörde var hemskt.

    Liked by 1 person

    1. Ja jag tänkte skriva en artikel om det där med magsjukan för det är massor av brittiska resenärer som luras. Visst är det frustrerande hur ointresserade de är av oss andra.

      Gilla

  9. Ingmarie · · Svara

    ja ”järnvägsrevolution” i europa vore en dröm även om jag inte riktigt förstår vad kineserna har för avsikter….jag skulle gärna vilja tågluffa på gamla dar… tänk va härligt…. och tunneln under till england…jag skulle ta med min airedaleterrier… hon tycker om att se sig om ut genom tågfönster… jag har tänkt på det utan revolution också även om jag inte kollat upp det närmare…. idagsläget blir det ju inte så billigt…. men värt slantarna tycker jag…

    Gilla

    1. Kineserna vill nog mest ha ökad handel och kunna frakta den. De köper upp stora naturresurser i bl.a. Afrika nu.
      Tågluffa är något av det bästa jag gjort. Så spännande att se landskapen som är naturliga gränser mellan regioner och kul att stanna där man vill.

      Gilla

  10. Ingmarie · · Svara

    Har Bara Brittiskt åkt till England med tåg någon gång? ifall Bara brittiskt så här på rak arm vet om en tågrutt till England från exempelvis Göteborg så vore det skoj att få en kort jättekort ruttbeskrivning… behövs ingen skönskrift utan bara nämna tågstationerna. Strunta i det om du inte vet eller kan lägga tid på det.. det är helt okey

    Gilla

    1. Jodå, jag har åkt tåg till England många gånger. Funderat på ett inlägg men det har blivit krångligare på senare år eftersom Deutsche Bahn lagt ner nattågen från Köpenhamn som sparade tid.
      Ta dig ner till Köpenhamn och därifrån 7.57-tåget till Hamburg, byte till Düsseldorftåget och där byter du igen till snabbtåget till Bryssel. Du kommer fram när sista Eurostartåget under kanalen gått så du får övernatta där och ta morgontåget men det är nu ändå snabbaste vägen med färre byten än andra (eller bussresa över natten, sju byten och liknande).

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

