Bråket om Lady Diana

Minns du vad du gjorde när du först hörde nyheten om prinsessan Dianas död? Själv hade jag just vaknat hos min moster i Stockholm som hade nyheterna på och engelsmannen och jag stirrade förvånat på TV:n. Det har blivit ett sådant där ögonblick man minns tillsammans med Palmemordet, Tjernobyl, Estonia och 9/11. Efteråt var det märkligt att stå vid monumentet till henne vid Almabron i Paris där vi skulle på båttur.

Imorgon sänds ett program på brittiska Channel 4 som redan innan det sänds har blivit utskällt. I den får man höra delar av videobandade stunder mellan Diana och hennes röstcoach där prinsessan pratar öppet om sitt kärlekslösa äktenskap med Charles, hur hon inte fick stöd av drottningen samt hur hon förälskade sig i sin livvakt. William och Harry liksom familjen Spencer och Dianas bästa väninna rasar över programmet vilket är en del i en serie program i samband med att det den 31 augusti var tjugo år sedan hennes död. Eftersom banden redan visats i USA 2004 och finns på YouTube  så vet jag inte riktigt vari överraskningen ligger men det är klart att varje visning irriterar familjen och att det kommer att komma fler diskussioner om alla möjliga sidor av hennes liv de kommande veckorna eftersom även höga politiker engagerat sig.

Channel 4 försvarar sig med att Diana var en offentlig person och att det redan finns öppenhjärtiga intervjuer med William och Harry om deras mor. Det är nu dessutom tio år sedan det blev bråk om samma band när BBC ville visa dem men drog tillbaka planen så tiden känns kanske mer mogen.

Apropå BBC sörjer jag den här veckan förövrigt Robert Hardy som avlidit vilket ni som följer mig på Facebook har sett. Hardy som spelar stor roll för mig genom sin roll som Siegfried i TV-serien I vår herres hage.

8 kommentarer

  1. Åsa F M · · Svara

    Ja, Diana var nog inte bara den unga, oskyldiga, lättlurade lilla flicka som hon framställts som… i början ja – men hon var nog en smart tjej som snart visste hur hon skulle spela på ”Diana vs det känslokalla brittiska kungahuset”…
    Mitt minne vad jag gjorde när jag fick reda på att hon dött var att min yngsta dotter knäppte på TVn för att se ngt barnprogram och kom rusande till mig och berättade att hon var död – ”hon, prinsessan i England”..
    Minnesmärket i Paris har jag sett men inte hennes grav och minnesmärke på egendomen i England.
    Jag måste nog erkänna att jag saknar Robert Hardy mer än jag någonsin kommer att sakna Diana, inte bara som Siegfried – han gjorde många bra roller i engelska TV-serier, kanske också filmer fast jag inte kan komma på någon just nu.

    Liked by 1 person

    1. Ja jag är ingen rojalist. Robert Hardy däremot…! Han blir saknad.

      Gilla

  2. Yvonne · · Svara

    Var på väg till Banham Zoo och Car Boot och var nästan framme när nyheterna kom om Dianas olycka. Trodde inte det var sant först och många på Car Booten trodde heller inte på det men tyvärr visade det sig vara sant. Som damen tidigare nämnde så är Robert Hardys död som en pil i hjärtat och älskade honom som skådespelare. Han kunde spela allt!

    Liked by 1 person

    1. Ja verkligen. Jag stod på Kastrup och läste om hands död och blev uttittad när tårarna trillade.

      Gilla

  3. Ingmarie · · Svara

    jag minns att jag var och hälsade på mina föräldrar och att vi satt ihop och åt frukost när nyheten nådde oss från tv´n i vardagsrummet. Jag minns att pappa hade tårar i ögonen vilket sannerligen inte var vanligt när det gällde honom och jag minns att jag tyckte det var lite förvånande att hans tårar kom i denna situation…. Vad än media ger för bild av kungligas liv och personligheter (och pappa var inte precis någon royalist) och vad som än var sant och inte i prinsessan Dianas fall så var det tragisk och gripande…. tycker jag.

    vill passa på att nämna också en sak jag inte kunnat släppa…. det gäller min kommentar den 23 juni till Bara brittiskt inlägg den 18 juni; Det handlar om vatten. Jag skrev där på sätt så att jag blev rädd efteråt att det kunde uppfattas som att jag tycker att det kan finnas något som helst vackert med själva diskoteksbranden på Hisingen… jag menade verkligen inte så…… utan det vackra jag menade var hur jag såg att människor stöttade varandra när det fruktansvärda väl hade hänt…

    Gilla

    1. Jamen det blir ju extra tragiskt när en så ung person och mor avlider och dessutom är så stor. Dessutom var det surrealistiskt med biljakten i tunneln, spekulationer om graviditet m.m.
      Jag tror ingen tolkade din kommentar om branden som att du tyckte den var vacker.

      Gilla

  4. Ingmarie · · Svara

    Vad sorgligt att höra att också Robert Hardy har gått bort. Det känns som att så många ur den ”gamla” generationen skådespelare, svenska och utländska, går ur tiden nu och att något gammalt genuint håller på att försvinna…. De som funnits med under ens uppväxt blir speciella och står för något genuint och tryggt på något vis. Jag minns att jag dessutom tyckte att den här veterinären Siegfrid såg väldigt bra ut även om jag nog bara var i 10-11 årsåldern när jag såg honom första gångerna.

    Liked by 1 person

    1. Samma här, haha.
      Jag tror att det är en åldersfråga när kända människor dör. Just nu är det de kändisar våra generationer växte upp med men visst känns det som.om de är många som lämnat oss.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

