Färgskiftande pass

Trodde ni att brexitanhängarna är nöjda nu när de fått sin vilja fram och Storbritannien lämnat in sin utträdesansökan till EU? Nix pix. Många är vi som undrar vad de engentligen vill tillbaka till när de pratar om att de vill ha de gamla goda tiderna tillbaka. Att det handlar om mindre brottslighet och mer småprat grannar emellan och olåsta dörrar förstår jag för det gör det ju i Sverige med och vem vill inte ha det så. Problemet i mina ögon är mer att vi att kommit så långt i globaliseringen att det inte går att gå tillbaka utan istället måste vi hitta nya system att trivas med. Visst kan man beskylla EU för att mest prioritera handel (fast spendera tid med den äldre generationen så vet du att det också är ett fredsprojekt – se bara på hur de äldre som minns Vichyregimen röstade på Macron i det franska valet, de som upplevt en ockupation vilket britterna inte har). Däremot är det inte på grund av detta de problem uppstått som brexitväljarna är missnöjda med. När jag flyttade till Storbritannien med min a-kassa för att söka jobb var jag väl medveten om att jag bara hade tre månader på mig annars skulle jag behöva återvända till Sverige, sådana är EU-reglerna. Det här är det egentligen ingen som kontrollerat bland brittiska myndigheter och däri ligger ett problem för britterna tror därför att EU betyder fri, okontrollerad invandring när det alltså står länderna fritt att kontrollera vilka som har jobb och inte. Den första gången jag flyttade över (som student) var det ett hiskligt registrerande men efter det nya EEA avtalet och sedan EU blev det ju mycket lättare.

Vad vill då de brexitröstande britterna gå tillbaka till utöver tryggheten och mindre invandring? Det här är vad en undersökning av YouGov visade:

  • Gamla imperiemått står inte helt förvånande högt upp på listan – kom ihåg att många äldre röstade för Brexit och de minns sina pounds och ounzes och vill inte leva bland kilon och gram.
  • Skolaga är en stor punkt bland de som vill lämna EU. Landet har blivit för slappt.
  • Dödsstraff är inte helt förvånande nästa punkt eftersom det alltså har blivit för slappt. Hela 53% av brexitanhängarna vill återinföra detta. Sisådär hälften av den halva av nationens röstande som valde Brexit vill att staten ska kunna släcka människoliv. Jag vet inte riktigt hur jag ska kommentera en sådan siffra. Orkar inte.
  • Färre innehållsdeklarationer. Återigen är de äldre som knorrar. Det här har jag till skillnad från ovanstående inget officiellt belägg för men jag vet flera äldre damer som tycker det är otroligt jobbigt att behöva skriva alla ingredienser på ettiketterna till den hemkokta sylten på Midsomer-byarnas välgörenhetsfester.

En sak som blivit en stor symbolfråga och som de som vill stanna bara skakar på huvudena åt är hur många som också vill ha tillbaka de gamla mörkblå brittiska passen. Enligt YouGov är det 52% av brexitanhängarna som vill detta så det är verkligen en stor sak. Hur ska detta göra att ni ”tar tillbaka ert land” och vad är det viktiga i detta undrar den andra sidan och driver med saken i en designtävling. Håll till godo.

2 kommentarer

  1. Kanske inte behövs några pass? Jag menar, fullt upptagna med skolaga och decimering via dödsstraff kanske det ordnar sig i alla fall… 😉 Måtten tycker jag att de ska ta bort helt eftersom numera inte ens politikerna kan räkna…. (ja, jag har sett Have I got news for you….)

    Liked by 1 person

    1. Haha, ja det muntrar upp att titta på mitt i galenskapen. Du har nog rätt i att det blir färre pass framöver av lite olika skäl.

      Liked by 1 person

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

