Drömmar om Edinburgh

Idag är det Stora Bededag i Danmark. Det har länge varit en röd dag i den danska kalendern efter att samtliga kristna helgdagar slagits ihop till en och samma dag och alltså är jag som jobbar i Köpenhamn ledig. Detta ledde till att jag gick omkring och trodde att det var fredag igår och på fredagar bloggar jag ju inte. Så nu gör jag det idag eftersom jag glömde lägga ut inlägget igår…

Har du 355 000 pund? Då kan du nu buda på King’s Stable Cottage som är till salu genom mäklarna Strutt & Parker. De av oss som älskar Edinburgh känner till stadens ofta makabra historia med trånga gränder och likplundrare på kyrkogårdar och det är just på St Cuthberts kyrkogård den fina stugan ligger så du får inte vara av den rädda sorten. I gengäld får du bo i en gammal skola från 1838, i skuggan av det majestätiska slottet och bara ett stenkast från historiska Grassmarket med sina trevliga pubar.

I skuggan av slottet.  Foto: Strutt & Parker

Köksluckorna i tvåvåningshuset känns för moderna i mina ögon även om de är designade av Charles Jones, vem det nu är, men det är funktionellt och i övrigt har huset all den charm man förväntar sig och jag älskar fönstren och hallen med sin trappa. Dessutom får du faktiskt en trädgård med bra parkeringsmöjligheter och bara det måste vara värt massor av pengar i centrala Edinburgh.

Foto: Strutt & Parker

Strutt & Parker har massor att dregla över. Själv skulle jag inte säga nej till Lennox Street Lane som är en typisk ”Mews”, det vill säga en gammal stallbyggnad i en större fastighet vilken gjorts om till studio eller lägenhet, ofta med det gamla vagnslidret kvar som garage. Ni som spenderar mycket tid i Kensington och Chelsea under Londonbesöken vet precis vad jag menar. Alldeles i närheten av Dean Village och Stockbridge ligger Lennox Street, perfekt för min dröm om Edinburgh.

 

10 kommentarer

  1. Åsa F M · · Svara

    En charmig bostad för den som har råd men själv skulle jag föredra en bostad i en ”mew” i London.. vilket jag inte heller skulle ha råd till…

    Gilla

    1. Nej där är det ju hutlösa priser! Jag säger inte nej till London heller. En mews i Kensington…ah! Men Edinburgh som stad är trevligare trots vädret.

      Gilla

  2. en trevlig stad

    Liked by 1 person

    1. Verkligen!

      Gilla

  3. Ingmarie · · Svara

    Hejj! Tack som vanligt för Din underbara blogg… jag läser alla Dina avsnitt och njuter.. Sorgligt nog har jag så mycket omkring mig så det blir inte att jag lämnar kommentarer även om det bara skulle ta någon minut…Du skall veta att Din blogg är lite som ett vattenhål, en oas för mig.

    Jag hade tänkt göra en Engladsresa i början av året men det blev svårt med tid och jag kunde heller inte bestämma mig för vart och hur resan skulle gå till. (Nu skall jag sluta klaga över min stressade tillvaro hi hi.. jag är glad att jag har ett bra jobb)

    Nu har jag helt spontant och med relativt kort varsel bokat en resa för mig själv( ensam igen) till Edinburgh 5-9 juni. Och jag kommer inte riktigt att hinna med och läsa och förbereda mig på det sätt som jag gjorde inför Yorkresorna utan jag kommer mer eller mindre att få kasta mig iväg.

    Du har ju nämnt Edinburgh flera gånger i Din blogg men skulle Du ändå ha tid och möjlighet att bara helt kort rabbla upp 5 stycken intressanta ställen att besöka i Edinburgh denna tid på året ? Jag är ju intresserad av historiska platser och museer men också annat. Jag antar att där finns någon gammal stadsdel att strosa runt i ungefär som i York. Inte för att jag är ute efter att shoppa men det kan vara ganska avkopplande att bara strosa runt… Jag tror inte att Dina intressen skiljer sig nämnvärt från mina.

    En annan sak jag funderar över; tror Du att jag kommer att märka av valet 8 juni ? Valet var inte beslutat när jag bokade resan.

    Gilla

    1. Tack själv! 🙂
      Edinburgh är ju en av mina favoriter och och du kan helt enkelt vandra Gamla stans huvudgata Royal Mile från ena änden till den andra (från Edinburgh Castle ner till Holyrood Palace som är drottningens residens när hon är i staden) och se massor av sevärt längs vägen. Whiskycenter, John Knox hus och de gamla gränderna överallt att kika in i. Litteraturcenter och flera historiska pubar. Slottet i sig är också ett måste för den historieintresserade och jag föreslår att du köper biljett i förväg för att undvika köer (skriv ut hemma och ta med eller skriv ut i deras biljettautomater på plats): https://www.edinburghcastle.gov.uk/visit/tickets-prices

      Uppe i Gamla stan finns också färgglada Victoria Terrace med butiker i stenhusen och Grassmarket där stadens galgbacke tidigare låg men som idag är full av pubar. Överhuvudtaget är Gamla stan fascinerande att strosa runt i.

      Nya staden är inte så ny den heller, från 1700-talet och full av hus som påminner mer om Bath än Skottland. Här finns också massor av shopping på huvudgatan Princes Street med sin utsikt mot slottet och sin park.

      Jag föreslår vandringar ner till Dean Village och stadsdelen Stockbridge med sina gamla hantverkarhus i sten, The Colonies (leta dig fram till Glenogle Road). Du kan vandra en bit på gatorna längs ån mellan dem.

      Drottningens fartyg HMS Britannia förstod jag inte storheten med innan jag tog mig dit men wow, vilket fartyg, och vilken insikt man får i drottningens liv. Massor av ovanliga saker på en båt också som t.ex. garage för Rolls Roycen och du kan njuta av afternoon tea eller annat ombord en stund.

      Ta dig gärna upp på någon av kullarna för otrolig utsikt. Slottsklippan såklart, men också Calton Hill med sitt observatorium eller det vilda Arthur’s Seat bortom Holyrood.

      Du kan också göra små dagsturer. Tåg till Melrose och en kort vandring till Sir Walter Scotts hus eller en tur till historiska Stirling med ännu ett slott och minnen av William Wallace är båda enkla att göra.

      Ja, jag tror att du kommer att märka av valet. Speciellt eftersom det nu betyder så mycket för just skottarna där Nicola Sturgeon kämpar mot May.
      Hoppas du får en underbar resa och att vädret håller i sig.

      Gilla

  4. Ingmarie · · Svara

    Tack så hjärtligt! lite spännande också att få känna stämningen som kanske då blir på valdagen.

    Liked by 1 person

    1. Ja jag skulle tycka det vore jättespännande. Tänkte tagit en tur till Edinburgh men har en blivande student här den veckan.

      Gilla

  5. Ingmarie · · Svara

    Hej igen, bara tala om att jag nu har printat ut några av Dina äldre inlägg om Edinburgh eller där Edinburgh finns med. De är jättebra och användbara.
    Något annat jag vill nämna; när jag läser mitt första inlägg till Dig här inför min stundande Edinburghresa så blir jag lite rädd för mig själv och tacksam över att jag väl är anonym och på det sättet inte skämmer ut mig hi hi hi. Detta att jag undrar kring om det finns någon ”gammal stadsdel att strosa runt i….”. Pinsamt, jag var särskilt trött i huvudknoppen när jag skrev så orden bara poppade ut.. ( tala är silver, tiga är guld). Hela Edinburgh är ju gamla stadsdelar. Utifrån att jag för tillfället är något uttröttad och tydligen något förvirrad också så är det nog bäst att jag håller mig inne i Edinburgh under min resa, hårt hållande i de utprintade blogginläggen följandes några av tipsen där…. i maklig takt så känner jag stämningen i staden.

    Student är fint det också.. ett viktigt tillfälle i livet.

    Gilla

  6. Oj, mitt svar till dig i förrgår verkar ha försvunnit på vägen…
    Ja, Gamla stan är det äldsta och roligaste i en stad med massor av gammalt såklart men oroa dig inte för att skämma ut dig för det gör du inte här. Hoppas mina tips kan vara till nytta medan jag snurrar runt i studentfirande. 🙂

    Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

