Vilket antiklimax!

Visst var morgonens nyhet ett antiklimax? Prins Philip, snart 96 och hertig av Edinburgh, pensionerar sig i augusti. För detta drar de alltså upp personal på alla slott klockan tre på natten för att samla alla på Buckingham Palace??? Outgrundliga äro det brittiska hovets vägar.

En gång i livet har jag sett hertigen på ganska nära håll och det var under ett statsbesök 1983 när han och drottningen var i Göteborg. Som anglofila tolv- trettonåringar sprang jag och ett par klasskompisar omkring på Gustav Adolfs torg och en av oss var dessutom med i ett av Göteborgs säckpipsband på den tiden och ropade stolt efter ”the Duke of Edinburrrrrgh” på sin finaste skotska engelska. Ett jätteroligt minne från det allmänt väldigt anglofila Lilla London från den tid då nästan allt brittiskt var underbart och sågs med okritiska ögon.

Foto: Paliano (Wikipedia)

Jag kommer inte sakna prinsens många grodor och förolämpningar och har alltid sett honom som lite udda vid den mer skärpta drottningens sida. Bara det att han sagt ”Ni ser ut som om ni skulle gå och lägga er!” till Nigerias president Olusegun Obasanjo iklädd en av landets traditionella och fotsida festdräkter. Det är väl just under de där besöken i samväldesländer han kläckt ur sig det värsta. Som om han som vit europé står över alla aboriginer, afrikaner och andra. Ut hoppar det ena efter det andra utan att han hinner tänka sig för. Även överviktiga och rullstolsburna har råkat ut för prinsens snabba tunga och fått olika förolämpningar mot sig. Fast det skulle allt vara ganska roligt att få höra vad han skulle säga till Trump om statsbesöket i höst blir av och nu kanske vi inte får det. Vem av dem skulle vara värst?

10 kommentarer

  1. aha, därför skulle svt direktsända….

    Gilla

    1. Haha, det missade jag. Satt på jobbet i Köpenhamn.

      Gilla

  2. Ja jag hade ju nästan sett fram emot en skandal, en abdikation, en skilsmässa… De har ju imponerande gener i den där familjen. Över 90 bast och far och flänger…

    Gilla

    1. Ja eftersom May var där dagen innan kunde det ha varit något helt annat.

      Gilla

  3. Åsa F M · · Svara

    En ”västgötaklimax” – hade väntat få höra att drottningen tagits in på typ intensivvårdsavdelning..
    Nåja, man kan ju fortsätta spekulera i vad hon sett hos honom? Hon blev väl visst störtförälskad första gången hon träffade honom när hon var i tonåren (rätta mig om jag minns fel) och min fortsättningsfundering är: om blir man så förälskad och förblindad – fortsätter det livet ut eftersom man inte träffat/”datat” andra och inte har något att jämföra med?
    Jag undrar – vi andra fria och erfarna kvinnor, skulle vi stå ut med en Philip? – inte jag!

    Liked by 1 person

    1. Ja de brevväxlade visst redan när hon var tretton år! Nej jag hade inte stått ut en sekund.

      Gilla

  4. Visst kan den tidiga timmen verka konstig, men vi vet ju inte om det lämnades fler meddelanden som offentliggörs senare…

    Gilla

    1. Nej det är det jag är lite inne på att det gjorde fast jag inte offentliggjort mina tankar på bloggen än för det händer så mycket annat. Vi får se när jag kommer till något lämpligt Brexitinlägg där det kan få plats.

      Liked by 1 person

      1. Prinsen är ju född i Grekland så nyfikna lilla jag slog upp honom i Wikipedia. Och det sägs ju att den där kungliga sfären var ganska begränsad så de är kusiner och nästkusiner osv med varandra. Och då hittade jag en lite rolig grej! Philips farfars far (Kristian IX – ”Europas svärfar”) var pappa till Bettans farfars mor (Alexandra)! Som det kan bli…

        Gilla

      2. Ja jisses ja, alla verkar kusiner med varandra.

        Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

