Ett Frexit är värre än ett Brexit

Ser förskräckt men inte förvånat på det franska valresultatet så som det ser ut just nu innan alla storstäder är räknade. Vart är Europa på väg? Håller tummarna för att det går Macrons väg i det andra valet i maj och att vi kan få lite stabilitet från ett av de stora länderna. Fruktar att det ändå blir svårt när var tredje fransman verkar ha röstat helt galet nu ikväll.

Ja, jag har jobbat i Bryssels korridorer med all dess byråkrati men det innebär att jag också sett det som faktiskt fungerar och att jag fått lärdomar jag önskar att alla européer hade om hur saker och ting faktiskt hänger ihop. Att även om allt inte är perfekt så är det långt ifrån alltid ”Bryssels fel” utan har att göra med hur varje land anpassar sina lagar efter de olika direktiven och där finns faktiskt en del handlingsfrihet och media rapporterar inte alltid helt korrekt. Nej, det är inte helt lätt att lösa dagens komplicerade frågor men skulle vi kunna lösa dem bättre på egen hand? Jag tror det inte personligen. Jag har dessutom minnen som jag borde blogga om från Ieper, för britterna mer känt under sitt franska namn Ypres, i Belgien. Dit borde alla resa som undrar vad EU handlar om – ett EU som gjort att vi inte haft krig i vår närhet på 70 år. Där ligger krigskyrkogårdarna tätt med namn på sexton-sjuttonåriga pojkar bland de stupade. Där går man in på muséet In Flanders Fields i den gamla medeltida tyghall som bombades sönder och samman under första världskriget men som nu återställts och där man kan läsa gamla brev hem från engelska pojkar som i början av kriget trodde att de snart skulle vara hemma igen. Ett av de bästa och mest rörande muséer jag varit på i Europa och alla som är i närheten borde komma förbi. Vill man ha mer lärdomar om elände kan man ta en guidad tur i minibuss med någon (ofta britt) runt kyrkogårdar och slagfält i närheten. Själva nöjde vi oss med att gå till Menin Gate och se alla vallmokransar vid den port som leder till vägen många allierade tog till slagfälten. Där stod vi och lyssnade på The Last Post klockan 20.00 med många andra, omgivna av namn på stupade allierade i mängder inristade runt omkring oss. Hornet ljuder nästan varje kväll och jag har skrivit lite mer om det i ett gammalt inlägg om vapenstilleståndsdagen.

Vid Menin Gate i Ieper hedrar man de fallna allierade. Foto: Adrian Harlen (Wikipedia)

Inte alls långt från Ieper ligger den franska gränsen med en av de delar av Frankrike som i globaliseringens spår drabbats hårt av arbetslöshet. Det är när jag tänker på allt detta som jag funderar på hur fransmännen som ändå bryr sig så mycket om just utbildning och intellekt har hamnat i den här situationen. Jag lugnar mig något av att lyssna på förlorarnas tal. De som nu inte går vidare till den andra valomgången har alla bett väljarna att fortfarande prioritera att gå och rösta och att välja det parti som inte är sprunget ur nationalism. Helt lugn är jag dock inte. Vilken chock det måste vara för de stora partierna att nu vara uträknade. Om fransmännen överlag kommer att rösta som förlorarna bett dem senare i maj? Ingen aning. Jag kan Storbritannien mycket bättre än Frankrike och kan bara hålla tummarna.

Det här blev inget jättebrittiskt inlägg men i ljuset av vad som nu händer på vår kontinent behövde jag få ur mig det här. Kan fransmännen rösta för sans och samarbete så finns det hopp. Ett Frexit vore än värre än ett Brexit och jag är trots allt europé om än en anglofil sådan. Nu hoppas jag det håller sig lugnt i Frankrike fram tills nästa omgång. Att vi alla kan samarbeta och lära oss något av hur nära 30-talet vi håller på att hamna.

10 kommentarer

  1. trist att tidningar ofta raljerar med det som inte funkar

    Gilla

    1. Ja det är ju det negativa som säljer lösnummer men ofta är det dessutom rena felaktigheter. Jag tror inte journalister alltid är så pålästa om EU.

      Gilla

  2. Åsa F M · · Svara

    En av de intressantaste resor vi gjort när vi bilade i Flandern. Började i Ypres och fortsatte sedan till Frankrike och Picardie (Somme bl a), besökte naturligtvis ”In flanders fields” och många av krigskyrkogårdarna och slagfälten – det får en att tänka efter.. Året efter bilade vi också efter västfronten, Verdun t ex, man förstår inte att det hänt! Ja, många fler skulle behöva besöka dessa trakter.

    Liked by 1 person

    1. Ja det skulle lära människor att ta hand om varandra.

      Gilla

  3. Trist om media…

    Gilla

    1. Ja de skyller ofta på fel myndighet och på det viset lär ingen sig vem som gör vad.

      Gilla

  4. Det är bli ett händelserikt år eftersom det är många val i år. Hur blir det i Turkiet? Frankrike? UK? Tyskland har val framför sig och de är en viktig motor i EU. Här i Grekland har det en tid ropats efter nyval av oppositionen (som leder över regeringspartiet i opinionsmätningar). Och clownen i väster bara fortsätter med sina krumsprång….
    Men här på Kreta är det i alla fall vår och vackert väder! 😉

    Liked by 1 person

    1. Ja vädret gör mycket för humöret. Själv känner jag att jag vill till släkthuset i Småland och stugan i Sörmland mer med röran som råder i världen. Tyska valet blir spännande ja fast de flesta där är ändå EU-vänner fortfarande. Frågan är hur starka personligheter de andra är. Merkel har ju stått så stark länge i vinden även om hon vänt kappan både hit och dit av överlevnadsstrategiska skäl emellanåt.

      Liked by 1 person

      1. Kan bli en rysare eftersom det inte lär finnas någon självklar efterträdare till Merkel. Blir hon omvald en gång till? Vad kommer annars?
        Vänt kappan kan man ju kalla det, men ofta är politik kompromisser. Och tur är väl det. Vore nog förfärligt med någon som inte lyssnar på andra utan ska genomdriva sitt eget till varje pris. Några har ju försökt och försöker och det blev/blir inte så bra…

        Liked by 1 person

      2. Håller helt med. Hon gör ett toppenjobb.

        Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

