Fira påsk i brittisk stil

I år blir det svensk påsk för mig. Mitt favoritband The Men They Couldn’t Hang spelar visserligen i London på påskafton men jag har sett dem live tre gånger varav en på samma ställe under en jubileumsspelning så även om jag aldrig får nog så får de vänta. London på påsken är ingen favorit eftersom hela Sydeuropa har långledigt och det råder extra mycket trängsel. Däremot åker jag gärna till andra platser men i år håller jag mig alltså hemma. Familjen både jobbar med och tittar på den damallsvenska premiären på påskdagen så jag skulle fått resa själv vilket kan vara kul men inte på påsken. Några dagar på landet kanske det blir innan dess, mumsandes på ägg och andra godsaker och det får mig att inse att jag inte skrivit så mycket om brittisk påskmat. Kanske vill du hitta något att lägga till din egen påskmeny för att göra den lite brittisk.

Det som sticker ut i britternas påskfirande är ”hot cross buns” som finns på varenda bageri och i snabbköpen runt påsk men som precis som våra semlor verkar säljas tidigare och tidigare så fort det varit nyår. Jag har inte delat något recept med er eftersom jag helt enkelt aldrig bakat dem själv men det finns massor på nätet. De är tänkta att markera slutet på fastan och äts på långfredagen, helst varma och gärna med smör. Korset symboliserar naturligtvis Jesus korsfästelse och kryddorna i den hans balsamering. Det var troligtvis saxare som införde traditionen redan på den tid de tillbad sin egna fertilitetsgudinna Eostre (som gett ”Easter” sitt namn) så den är gammal och eventuellt var det från fina St Albans med sin katedral som den senare spreds.  Det kanelkryddade bakverket ”Simnel cake” med marsipan är ett annat bakverk man ibland ser runt påsk även om det en gång uppstod som morsdagskaka. Själv har jag faktiskt aldrig provat den för den är mindre vanlig.

Hot cross buns. Foto: Lausanne Morgan (Wikipedia)

Egentligen är påskmaten i övrigt ganska lik den svenska där just påskalammet står i fokus och för britterna kan det innebära både stek, racks och grytor beroende på varifrån man kommer och ens familjetraditioner men oftast är det just en ugnsstek. Den kan tillagas som vi ofta gör här med rosmarin och vitlök och serveras med mintsås som du i Sverige hittar på The English Shop och i välsorterade stormarknader om du inte provar att göra egen. Potatis och säsongens grönsaker serveras till härligheten. I Skottland byts lammet ibland ut mot hjortstek.

Till efterrätt är det ofta något med choklad eller om man är i Skottland en ”tablet” som är som en slags fastare ”dulce de lece” på kondenserad mjölk och smör. Kopiösa mängder godis hör också till påsken precis som häremma men britterna gömmer inte smågodis eller leksaker i pappägg utan ger varandra chokladägg istället. Ihåliga som tyskarnas chokladharar men ofta med tillhörande saker för barnen. Även detta hittar du på The English Shop men jag tycker faktiskt den svenska traditionen är roligare för vi varierar oss mer och så är pappäggen så vackra. Däremot är det roligt att gå på äggjakt vilket ordnas överallt för den som tar med barnen på brittiska muséer, hotell och andra platser och jag vet att det har börjat sprida sig till Sverige. Själv gillar jag att måla ägg men det har jag sett mer av i Skottland än i England – jag vet inte om det bara är jag?

 

8 kommentarer

  1. trevlig läsning

    Liked by 1 person

  2. Kul läsning! Här blir det Edinburgh måndag-fredag, men vi åker alltså hem på långfredag så vi får inte se hur de firar själva påskhelgen.

    Gilla

    1. Men ni hinner smaka hot cross buns. 🙂 Ha det så kul i en av mina favoritstäder!

      Gilla

  3. I eftermiddag blir det bak här hemma, hot cross buns inför påsken. Eftersom jag är van med hembakta tycker jag att de bullar som säljs i snabbköpet inte smakar som de ”ska”. När jag bodde i London var de enda som levde upp till förväntningarna de som bakades av Gail’s bakery.

    Gilla

    1. Nej det är som lussebullar – hembakt är godast.

      Gilla

  4. Leslie Moody · · Svara

    Jag bakar på torsdag och det blir lamm på söndag – men sill m.m. på lördag!
    Sjung en barnramsa när du bakar hot cross buns:

    Hot Cross Buns,
    Hot Cross Buns
    One a penny, Two a penny
    Hot Cross Buns

    If you have no daughters,
    Give them to your sons,
    One a penny, Two a penny
    Hot Cross Buns

    Glad Påsk till dig och din familj!

    Liked by 1 person

    1. Tack detsamma! 🙂 Det är skönt att man kan varva maten flera dagar under jul och påsk. Det får bli fler inlägg om ramsor. Det om de medeltida var väldigt uppskattat märkte jag.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

