Just nu är min flagga blå och vit

Mitt extrema tungsinne från i vintras börjar ge vika och det är inte alls bara det att våren är i antågande som gjort mig gladare. Jag var faktiskt på gränsen till deprimerad i ordets rätta mening i vintras med Brexit som kändes som om det tog mitt livs stora passion ifrån mig. Allt hat som vällde ut över England fick mig dessutom att känna mig lurad, som om jag älskat något som bara var en kuliss. Jag har definitivt alltid vetat att det finns sådana här sidor av Storbritannien så det var inget som kom som en överraskning men jag slogs omkull av den plötsliga intensiteten och av det politiska kaoset som gjorde att hemskheterna blev värre snarare än bemöttes av de myndigheter som ska hålla ordning.

Nu har jag sansat mig och vet ju att hatet inte finns överallt men det är mer än detta som gjort att jag idag är muntrare. Jag är av typen som aldrig ältar gamla kärlekar. När jag får veta att de inte är intresserade, ja då får det vara! Hänga efter någon helt desperat har aldrig varit min grej och just detta är det som hänt nu också. Jag hänger inte längre efter allt brittiskt för just nu får jag inte ut det jag fick förr. Jag har hamnat i den fas där jag går tillbaka till mitt singelliv och funderar på om det finns någon rolig helg för mamma och mig att åka till Rom eller om jag ska ta lite extra tid till får eller getter hemma i Småland till sommaren. Jag ger mig själv roliga alternativ och tid att tänka efter.

Det låter kanske som om passionen helt har tagit slut och som jag sagt tidigare så kommer den nog aldrig göra det men den har hamnat på en nivå där jag nu kravlat mig upp till en kärlek på lika villkor. Jag orkar inte ge utan att få. Jag fortsätter att följa vad som händer, jag reser till ön ibland och lär mig mer och jag bloggar på i vanlig takt för det finns massor att säga men jag hör inte längre någon lockande kärlekssång från min älskade utan reser helt på mina egna villkor och jag planerar resor till platser jag tror kan ge mig ro, som vill ha besök av mig och ta emot mina pengar. Inte till trakter jag tidigare tyckte om men där jag nu nästan känner en sorts skadeglädje när det börjar gå upp ett ljus för lokalbefolkningen vilka jobbiga år de har framför sig och ändå skyller de på att de lurats istället för att rannsaka sig själva. Den som känner mig på Facebook kan märka nya sidor i sitt flöde där jag rensat ut gammalt och gillat nytt i just den här förnyande andan. Just nu funderar jag på en resa till Skottland eller Nordirland framöver men det lutar åt Skottland av anledningar jag tänker ta upp senare i veckan – det är val i Nordirland idag.

Komikern Eddie Izzard är bra att ha till hands när man mår dåligt. Då minns man att en av alla saker man trots allt älskar är britternas humor och den kommer man långt med. Allra bäst är att hans sketcher nu gjorts med Legogubbar i huvudrollerna för det ger en helt ny dimension till orden. Här är en av mina absoluta favoriter som känns extremt passande till det här inlägget.

8 kommentarer

  1. Yvonne · · Svara

    Jag känner så igen mig och är i dagsläget glad jag bor i Svea rike. Läste någonstans uppvärmingskostnader i England hade gått upp med 150 procent!!! Allt fler fast de arbetar varken har råd med mat hyra eller bolån och listan fortsätter. Du gör rätt i att åka till Skottland på semester och de gånger jag varit där så har landskapet tagit andan ur mig. Jag säger bara WOW! Tack för detta fina inlägg.

    Liked by 1 person

    1. Tack själv. 🙂 Ja det är deppigt att läsa om fler och fleer ”food banks” och hemlösa barn och värre lär det bli. Samtidigt ska jag här på bloggen komma med trevliga utflyktsmål eftersom svensk media knappt skriver ett skvatt om vad som pågår så folk vet inte vad som pågår. 😦
      Ja jag åkte mycket till Skottland i gymnasieåldern (med allt för få bilder för att göra inlägg) och det är dags att göra det igen.

      Gilla

  2. Han är skön!
    Du är inte den enda som blev förvånad över strömningarna och allt som bubblade upp. Halva världen var förvånad över valresultatet. De får kanske se upp så de inte hamnar i en ond spiral där andra drar sig undan för de verkar ha så många problem och det skapar nya problem…

    Gilla

    1. Nej valresultatet i sig förvånade mig inte eftersom jag känner många som röstat för utträde i Midlands och Cornwall. Däremot den uppblossande rasismen och att den var så tillåten!

      Gilla

      1. Och att den blev en så känsloladdad och osaklig huvudfråga (så uppfattade jag det utifrån)!

        Gilla

      2. Inte direkt osaklig eftersom det hade med EU-migranter att göra men ja, osaklig i att även utlänningar från Asien, Mellanöstern och Afrika hotats.

        Liked by 1 person

      3. Jag menade osaklig på så sätt att immigrant-frågan blev så stor och dominerande medan det verkade som om andra delar (och också stora, som t ex eu-bidrag) nästan tigdes ihjäl.

        Gilla

      4. Bidragen tigdes inte ihjäl utan där blev regioner som Cornwall och södra Wales lovade pengar av Westminster som de sedan inte kommer att få. Immigrantfrågan däremot ÄR jättestor i Brexitområdena där det skett lönedumpning i hantverkaryrken och är köer i skolorna. Saker som skulle lösts nationellt och regionalt. Nu skylls det på EU. Likaså kunde landet ha ID-kort så hade de haft bättre koll 0ch diskussonsunderlag.

        Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

