Hej då Hurt

John Hurt blev häromdagen en av de första stora kändisarna att lämna oss 2017 och vilken gigant. Listan på filmer och annat han varit med i är otroligt lång vilket ni ser i länken nedan. Hans privatliv verkar ha varit ganska turbulent och en liten aninng om det får man i den fina texten om honom i The Guardian som också berättar om vikten av hans genombrott som Quentin Crisp i The Naked Civil Servant. Han verkar ha fått flytta runt en hel del som barn och inte haft det helt lätt innan han äntligen gjorde uppror och slog in på konst- och teaterbanan.

Jag har sett långt ifrån allt han gjort, troligtvis för att mycket av det han gjort var stora Hollywoodfilmer och action och jag är mer för det renodlat brittiska när det gäller brittiska skådespelare och för drama som filmgenre men det finns roller han gett mig som jag såklart aldrig glömmer. Mitt första möte med honom var som Caligula i Jag, Claudius som mormor och moster tittade på men 1976-77 och som jag var allt för liten för att få titta på men där jag ibland smög upp när jag inte kunde sova och hörde den fina engelskan. Elefantmannen däremot tog det lång tid innan jag alls var intresserad av att se.

Harry Potter är jag inget jättefan av faktiskt men jag har förstått att Mr Ollivanders hörna på Warner Studios har blivit extra uppmärksammad idag med många som velat lämna hälsningar. Av Hurts senare roller tänker jag själv mest på sådana som Tinker, Tailor, Soldier, Spy men det finns ju hur mycket som helst. Här kommer en fin sammanfattning av BBC med klipp från stora roller.

2 kommentarer

  1. Åsa F M · · Svara

    Ännu en favorit borta, mitt första minne är också Hurt som Caligula – jag var 20 år 1976 så jag minns serien väl. Elefantmannen var ju också en oförglömlig roll, det sista jag sett av honom var nog i Tinker, Taylor, Soldier, Spy – en förbaskat bra film med en genial titel!

    Gilla

    1. Ja det går ju se hela som tjugoåring men jag var så liten att det hade blivit helt fel. Ja Tinker är bra och jag blir nästan sugen att se om den nu.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

