Den skotska landsbygden utan bil

Är du sugen på att se det dramatiska skotska landskapet men kan inte hyra bil? Tänker du att du knappt hinner se något på dina ynka semesterdagar om du ska sitta och pussla med bussar från järnvägsstationerna. Att de vackraste utsiktsplatserna ändå inte har någon busshållplats?

Det är då du kan överväga en tur med minibuss. Jag har inte testat någon av dem själv än men det beror mest på att jag när jag var mer i Skottland som yngre inte hade mer än en studentbudget och på senare år har vi mest varit på olika platser i England. Riktigt sugen är jag iallafall för brittiska guider brukar vara både informativa och roliga.

Rabbie’s är en av de mer kända och anordnar turer med utgångspunkt från Edinburgh eller Glasgow (eller för den delen Dublin om man vill upptäcka Nordirland) dit det är enkelt att ta sig från Sverige. Man kan välja mellan endagarsturer och flerdagarsturer med övernattning där en endagstur kan vara en dag i nationalparken vid sjön Loch Lomond, en slottstur eller en tur till fiskebyarnas och golfens Fife (eller till nordöstra England) medan en flerdagarstur tar in massor av högländernas stora sevärdheter och några även hinner med lite av Hebriderna. Dagsturerna ligger på 30-52 pund medan en femdagarstur till Skye och Yttre Hebriderna går på 369 pund. Jag har bara hört gott om Rabbie’s av andra resenärer jag träffat och i den här filmen får de presentera sig själva medan du hittar mer detaljerad information på hemsidan ovan. Tänk att slippa vara chaufför när man åker på deras whiskytur…Är det någon av er läsare som provat dem?

14 kommentarer

  1. Åsa F M · · Svara

    Tja, inte direkt nödvändigt när vi bilade i Skottland hösten 2015 eftersom jag varken har beställt internationellt körkort eller testat att köra vänstertrafik så var maken chaufför och jag kunde avsmaka whisky (och svälja den) när vi stannade till på destillerierna.. Men turen till öarna låter lockande!

    Liked by 1 person

    1. Ville han inte smaka då? 🙂

      Gilla

  2. När vi var i Skottland i maj så åkte vi på en dagstur med ett företag som heter Heart of Scotland tours, vi åkte till Stirling Castle, Loch Lomond och Glengoyne distilleriet, våran guide som vi hade var super, han kunde sitt skottland, var rolig, trevlig. Det blev en väldigt bra tur och vi åkte med en minibuss, kan varmt rekommendera dem om man inte vill köra själv, utgångspunkten är Edinburgh. Det finns även flerdagars turer om man hellre åker på en sån. Vi nöjde oss med en endagstur.

    Liked by 1 person

    1. Toppentips tack! Utgick de från Edinburgh?

      Gilla

      1. Japp de utgick från Edinburgh ☺

        Liked by 1 person

  3. Åsa F M · · Svara

    Han smuttade och handlade!

    Liked by 1 person

    1. Hehe, så han betalade dessutom? 🙂

      Gilla

  4. Jag gjorde en toppendagstur från Edinburgh till Loch Ness under förra året. Om man bortser från dimman då…. Lång dag, mycket att se och verkligen valuta för pengarna. Har precis skrivit klart inlägget, så det kommer upp om ngt tag.

    Gilla

    1. Var dock en annan firma.

      Liked by 1 person

    2. Då ska jag hålla utkik. Själv tog jag tåget till Inverness och så lokalbuss men ja, det är en lång resa. Pitlochry och Aviemore är guldkornen snarare än Loch Ness tycker jag.

      Gilla

      1. Vi stannade till i Pitlochry, som jag gillade mycket. Aviemore missade vi. Loch Ness såg vi inte mycket av då dimman var väldigt tät där.

        Gilla

      2. Ja jag fattar inte att Pitlochry inte är mer känt. Aviemore självt är kanske inte så spännande men just att man är mitt i bergen…

        Gilla

  5. Åsa F M · · Svara

    Pitlochry är en pärla!

    Gilla

    1. Visst är det. Nu blev jag sugen på en skrivvecka där med mig själv. 🙂

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

