Jungfrufödsel

Så har då Theresa May hållit det tal vi alla väntat på, där hon meddelat att det blir ett stenhårt uttåg ur EU om inget oförutsett inträffar. Jag läste det läckta talet redan i natt (ett misstag innan sängdags) och irriterade mig till bäng på hennes prat om att landet ska bli ett säkert och tolerant land och en ”magnet för internationell talang…” Hur kan det bli det om de redan nu skrämmer bort hjärnkirurger och forskare med sina standardformulerade brev från Home Office som ber folk att resa hem?

Svensk media har såklart gått igång på att vår EU-minister upptäckt att svenskar i Storbritannien också de utsätts för påhopp och inte helt korrekta förfaranden och jag hoppas verkligen att Sverige gör sitt bästa för att hjälpa oroliga svenskar även om det finns nationaliteter som har det mycket värre och även om det inte är fullt så illa som i media. Nyheten om svenskarna nådde också The Guardian vars artikel delades av Skottland-minister Sturgeons stab på Facebook med ett meddelande från Sturgeon att i Skottland ska alla fortfarande känna sig välkomna. Ett meddelande som möttes av kritik från de som tyckte hon hycklade som skotsk nationalist när hon därmed indirekt kritiserade engelska nationalister och så var pajkastningen igång igen i kommentarsfälten.

De EU-medborgare som varit hemma med barn och inte haft privat sjukförsäkring får problem när de ska räkna år man bott i landet, tack vare en lag kring detta som infördes för ett par år sedan men som många familjer varit helt ovetande om. Likaså måste EU-medborgare gifta med britter ansöka om uppehållstillstånd för dyra pengar innan de kan ansöka om (dyrt) medborgarskap – ytterligare något som sätter käppar i hjulet för familjer. Det verkar faktiskt som om det är enklare att vara gift med andra medborgare än britter om man vill stanna.

Flera storsjukhus i London och några andra större städer ber sedan en tid tillbaka gravida att plocka fram passet innan de får hjälp så att man kan slå fast att det inte kommer gravida på medicinska turistresor. Att det är just gravida som frågas ut är för att det kan bli dyr vård och det är ett uppenbart tillstånd till skillnad från de mer oförutsägbara. Systemet är på försök och kommer införas på fler ställen och för fler hälsotillstånd om det visar sig vara effektivt. Många läkare vägrar dock att registrera patienters nationalitet både på grund av den extra byråkratin och för att de tror vården kommer bli ännu dyrare om folk som gömmer sig inte vågar söka i tid.

Du har väl passet med dig? Foto: Carlesmari (Wikipedia)

Du har väl passet med dig? Foto: Carlesmari (Wikipedia)

Ännu sorgligare blev det när jag idag läste att det kan vara dags att plocka fram passet även när du behöver åka ambulans. Återigen inte överallt eller för det riktigt livshotande än men man tänker sig få in ett antal miljoner på invandrare och turister i storstäderna den här vägen. I dessa kristider undrar jag än mer hur britterna innan folkomröstningen kunde låta sig luras av Boris Johnson om att NHS skulle få alla EU-miljoner. För mig känns det som om Torypartiet tuffar på mot privatisering av sjukvården i bästa amerikansk stil och vem ska stoppa dem? Nu verkar de vilja närma sig USA i rasande takt så om några år ägs kanske hela NHS av amerikanska storföretag. En svindlande tanke för några år sedan som känns helt realistisk idag.

En som alltid varit emot Brexit är affärsmannen Richard Branson med sitt bolag Virgin som pysslat med allt från skivbolag till läsk, tåg och flygbolag. Han har i samtal med bland annat May berättat om skadan han tror att Brexit skulle ge landets ekonomi och sammanhållning. Samtidigt kan just han bli en vinnare på en utförsäljning av NHS. I hans stora portfölj ingår Virgin Care som bildades 2010 och driver runt 250 olika vårdinrättningar på kontrakt åt NHS. Nu senast tog bolaget utanför Bath över ett centrum för social ohälsa för vuxna vilket därmed blev det första med den inriktningen att drivas utanför NHS och det var inte helt okontroversiellt. Branson är en duktig affärsman. Tänk om han börjar köpa förlossningskliniker framöver – Virgin Births. Sorry, lite roligt måste man få ha också.

13 kommentarer

  1. (i Sverige får man också visa legitimation på sjukhus)

    Gilla

    1. Ja men i Sverige behöver du ALLTID visa legitimation i allehanda sammanhang. Dessutom är det för att bevisa att det är du, inte för att du inte får vård om du kommer från fel plats fast du tidigare fått den vården.

      Gilla

  2. Virgin births, ja det fick mej att le 🙂 inte mycket annat att le at just nu!

    Gilla

    1. Nej det är ju inte det. Längtar till Skottland och hoppas på det bästa.

      Gilla

  3. Det var ett märkligt tal, bl a hade jag svårt att hänga med i alla motsägelser och förtäckta hot.
    Tror Branson skulle gilla ditt namnförslag Virgin Births – han verkar ha humor och hälsosamt avstånd till sig själv.

    Gilla

    1. Ja han verkar skratta mycket.
      Visst var det märkligt det där talet. Vi skulle vara vänner med varandra men absolut inte komma till hennes land, vi skulle säga upp handelsavtalen men absolut fortsätta idka handel…hur konstigt som helst.

      Liked by 1 person

  4. Åsa F M · · Svara

    Jag säger som ovanstående.. oroande men slutklämmen är ju underbar!

    Gilla

    1. Haha, ja det var oemotståndligt och man måste ha roligt i detta elände.

      Gilla

  5. När jag läser detta så är jag glad jag flyttade från England fast det är mitt andra hem. Vill folk ens besöka Storbrittanien nu?

    Gilla

    1. Ja med sådana här inlägg hamnar jag knappast på Visit Britains favoritlista men det måste sägas och dessutom är det ett utlopp för mig för jag känner precis som du. Det har varit mitt andra hem i decennier och jag känner som du en oerhörd kärlek som nu hotas och är så otroligt ledsen. Jag trodde jag skulle komma över juni men det bara fortsätter med underligheter som det ju gör i resten av världen också men det är som om jag trott att britterna skulle stå stadigt ute på sina vita klippor.
      Hur det går med besökare filar jag faktiskt på ett inlägg om och det är inte bara elände men lite blandad kompott tror jag. Jag får varva de här mer seriösa inläggen med annat men det kommer.

      Gilla

  6. Sanningen måste sägas men glöm inte det finns mycket fint och bra i England som vi svenskar kan lära oss av. Det var ett bra inlägg du skrev!

    Liked by 1 person

    1. Tack. Jag jobbar mycket på att få det någorlunda balanserat. Det finns som du skriver så mycket fint också.

      Gilla

  7. Fina ord från dig och tack!

    Liked by 1 person

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

