Semester utan alkohol

Så här i januari är det lätt för många att säga att man ska hålla en vit månad och inte dricka alkohol på ett tag. Det finns ju dock många som överhuvudtaget inte dricker så idag blir det lite tips på ställen som alls inte fokuserar på alkohol eller som iallafall erbjuder roliga alternativ. Visst kan den som inte dricker ta ett glas läsk eller en kopp kaffe, sätta sig på en juicebar eller en för allt i världen ta en alkoholfri cocktail om man är på någon bar med vänner men varför nöja sig med att alkohol är normen om man vill ha något lite extra?

Ett allmänt tips i Storbritannien är att gå på indiska och pakistanska restauranger för de ser det inte som ett måste att dricka alkohol till maten (ofta smakar det tvärtom bättre med annat än vin och öl till den här typen av mat dessutom) och det finns faktiskt restauranger som inte ens vill eller bryr sig om att ansöka om alkoholtillstånd. På en del av de sistnämnda får du själv gärna ta med dig en flaska vin eller några öl och då står det till exempel ”BYOB” på menyn vilket betyder ”Bring your own bottle” men många gäster låter bli. Alla storstäder är fulla av bra curryrestauranger men i London kan nämnas kvarteren runt Brick Lane, i Birmingham ”the curry mile” vid Stratford Road och i Manchester runt Oxford Road utöver de tjusigare i stadskärnorna (som oftast har en diger cocktaillista). Här hittar du såklart mango lassi och liknande yoghurtdrycker men också ofta andra intressanta drycker med rosenvatten, te och annat.

Är du i London så är Redemption (i Notting Hill eller Shoreditch) en hälsorestaurang med tillhörande alkoholfri bar. Här hittar du vegansk och bland dryckerna finns drinkar på kokosvatten, rödbetsjuice, äppelmust och med ingredienser som förvånar – vad sägs om en japansinspirerad ”Lettuce Spray” med bland annat wasabi.

Om vännerna trots allt vill dra med dig till en bar så kan du insistera på att ni går till en som har mer än bara supertrista alkoholfria alternativ. Se till att listan på ”mocktails” är lika lång som den på cocktails eller i alla fall känns nytänkande och omtänksam. Ett sådant ställe är baren Dandelyan på det relativt nya och och speciella hotellet Mondrian längs Themsen nära Oxo Tower. Där hittar den som vill ha alkohol cocktails med fokus på olika träd medan du hittar till exempel en Huckleberry Sling med bland annat blåbär och fänkål. Allt med utsikt över St Paul’s Cathedral och livet på floden. 

I Edinburgh skulle jag inte säga nej till ett besök på Juniper vars alkoholfria meny ”Sunshine on Leith” inte är världens längsta men erbjuder ingredienser som kokos, körsbär och persikopuré i sina olika mocktails. Du hittar Juniper på hotell Indigo i stationsänden av Princes Street så du kan enkelt gå vidare ut i den skotska natten efter ett besök här om du inte fastnat vid ett fönsterbord med utsikt.

Foto: Juniper, Edinburgh
Foto: Juniper, Edinburgh

Jag nämnde ju Manchesters currydistrikt ovan och ett specialställe där är Zouk Tea Bar and Grill (som också finns i Bradford) där de visserligen har massor av cocktails, vattenpipor och annat men också gör alkoholfria versioner av över tio klassiska drinkar som Cosmopolitan och Martini. 

Bodega Bar & Cantina är för dig som befinner dig i Birmingham (eller Leicester). Nära stadens konstmuseum och katedral hittar du denna restaurang med kök från Sydamerika där det också serveras veganska rätter bland allt annat på menyn. Inte heller här är det alkoholfritt men det är lätt att välja något annat, till exempel mexikansk horchata på rismjölk med vanilj och kryddor, en Hummingbird med jordgubbar eller en drink med citrongräs och ingefära. 

Naturligtvis är utbudet mycket större än så här och Storbritannien har så många invånare att du även i mindre städer hittar ett ganska varierat utbud, det här var bara ett inlägg för att hjälpa dig lite på traven kring vad du kan leta upp – asiatiskt, fruktigt sydamerikanskt och lite finare hotellbarer är tre säkra kort för dig som vill överraskas utan alkohol. Vill du ha mer inspiration kring att resa utan alkohol så ta en titt hos min resebloggarkollega Annika på Resfredag.

10 kommentarer

  1. Toppen med detta inlägg! Det kan finnas många anledningar att vilja ha en alkoholfri utekväll och då är det alltid kul att testa på något nytt och spännande 🙂

    Gilla

    1. Tack! Ja jag tyckte det var på tiden även om jag själv gärna tar en knäpp cocktail eller G&T i någon bar när jag reser. Resten av familjen är helt ointresserade av sådant men vill ju ändå gärna hitta det annorlunda och känna lite festlighet.

      Gilla

  2. resfredag · · Svara

    Bra tips, verkligen, tack! Extra bra för mig som ju är nykterist – inte alltid det roligaste när jag är ute… men det inlägget jag skrev om detta har du ju redan kommenterat! 🙂 http://resfredag.se/att-resa-som-nykterist/

    Liked by 2 people

    1. Visst ja, jag glömde helt att tagga dig i det här när jag postat vilket jag tänkte jag skulle när jag satt och skrev. Nu kan jag lägga in länken till ditt inlägg också. Så bra att du gillar tipsen. 🙂

      Gilla

  3. resfredag · · Svara

    Men åh, tack! Vad snällt av dig.

    Gilla

    1. Det är helt enkelt roligast att dela med sig av tipsen. 🙂

      Gilla

  4. Vilket utmärkt inlägg! Så många bra tips på ställen och framför allt kul att det kan finnas variation. Ibland föredrar jag att dricka alkohol-kopior i form av alkoholfritt vit och ibland vill jag ha en helt egen dryck och då är ju alla typer av bär och must supergott. Tack!!

    Gilla

    1. Tack! Jag brukar ofta ta vin till maten eller någon cocktail ute men jag vet så många som inte alls dricker, framför allt ungdomar faktiskt (fotbollstjejer och andra) och jag gillar ställen som har något för alla även om de är nischade.

      Gilla

  5. ssobergirl · · Svara

    Vilket härligt inlägg!! Super bra tips! Jag själv skriver enbart om alkoholfria drycker som jag testar både i sthlm och lite där jag befinner mig! 😀

    Liked by 1 person

    1. Så bra, tack! Ja britterna själva har en rätt stor dryckeskultur så det är skönt med alternativ ibland som inte bara erbjuder vatten, cola och sötade juicer.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

