Dr Thorne och alla gods

Följer du Dr Thorne som äntligen kommit till SVT? När serien körde igång häromkvällen hade jag massor av nya besökare på bloggen så jag får passa på att tacka Anthony Trollope och Julian Fellowes för detta. Flera som hittat mig har sökt på inspelningsplatser och jag förstår verkligen varför för serien är späckad med vackra byar och gods.

När jag förra året skrev att Dr Thorne var på gång i inlägget Trollope på TV så berättade jag att den kända byn Castle Combe i Wiltshire använts som inspelningsplats (tåg till Chippenham från Paddington). Välbevarade Castle Combe förekommer i mängder av filmer och TV-serier och här föreställer den alltså byn Greshamsbury där doktorn bor med Mary. I den lika kända filmbyn Lacock en bit bort filmades när den rike järnvägsmannen Scatcherd har en politisk debatt med Mr Moffat. Har du varit i någon av byarna? Lacock förekommer ofta på dyra dagsturer med buss från London. 

Castle Combe.  Foto: John Menard (Wikipedia)

Castle Combe. Foto: John Menard (Wikipedia)

Boxall Hill där Scatcherd bor känns igen av de av er som också tittar på Sherlock och jag bloggade om huset redan i samband med just den eftersom jag tyckte det var så vackert. Det är Tyntesfield utanför Bristol där National Trust alltså verkar få fler filmuppdrag. Om det däremot är Scatcherds stora sovrum ni lockas av så ska ni istället bege er till Knebworth House i Hertfordshire (annars mest känt för sina rockfestivaler) där ni också faktiskt hittar vad som är Lady Arabellas sovrum. 

Själva Greshamsbury Park i helt annan stil hittar du i Buckinghamshire, i form av West Wycombe Park. Jag tycker det är jätteroligt att det visat sig vara just där eftersom jag skrivit om det i mitt inlägg om att resa runt i trakten där Morden i Midsomer spelats in och eftersom man faktiskt ser godsets mausoleum uppe på den skogiga åsen om man tar tåget från Londons Marylebone till Birmingham via High Wycombe. Har du sett TV-serien Cranford så känner du också igen West Wycombe som förövrigt har en vacker by intill. 

West Wycombe House.  Foto: Jurek and Trish Sienkiewicz (Geograph)

West Wycombe Park. Foto: Jurek and Trish Sienkiewicz (Geograph)

Inomhusscenerna har till stora delar spelats på in i Osterley Park i västra London, också det idag ett gods som drivs av National Trust. Det är till exempel här du hittar den stora balsalen. Jag har själv bara hunnit med att besöka en av dess grannar, Syon House med sin anknytning till heliga Birgitta så Osterley har jag kvar att upptäcka. Namnet känner alla som tagit tunnelbanan från Heathrow igen men godset ligger ett par kilometer från tunnelbanestationen och är nog enklare att ta sig till med buss.

Tyckte du att de förekom ett slott som såg mer medeltida ut också när familjen de Courcys släktgods Courcy Castle kom i fokus? Det är Eastnor Castle och ligger i det kulliga Malverns i Herefordshire som jag skrev om bland mina resplaner häromdagen. Däremot är det inte alls medeltida utan istället ett av alla de där romantiska praktbyggena från 1800-talet som ägs av adelsfamiljen Somers. Där kan du själv bland annat gå på chilifestival i maj eller för den delen ha bröllopsfest om du tänkt ha en engelsk sådan.

4 kommentarer

  1. riktigt mysigt att titta

    Gilla

    1. Vilket ärkekräk han är den där Scatcherd junior!

      Gilla

  2. Castle Combe och Eastnor har jag besökt.
    Trevlig årskrönika nedan!
    Ha det bra!

    Gilla

    1. Tack detsamma! Ja Eastnor måste ju vara ett stenkast från dig. Du har aldrig bloggat om det väl?

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

