In med det nya

Somliga säger att den första dagen på det nya året sätter tonen för de som kommer. I såfall har jag ett år med slappande framför nyårskonserten (en tradition hemma hos mig) följt av fika ute på stan som riktmärke och det låter kanske inte fullt så kreativt som jag vill även om jag sällan säger nej till sociala kaffestunder.

Nej här planeras det för fullt (och som sagt behöver jag mer natur och mindre stillasittande inomhus). Det är inte alls så att jag vill ha allt i kalendern i januari så där som en av mina kusiner, därtill är jag allt för spontan. Däremot gillar jag att ha en eller två stora saker att se fram emot så att jag har något att längta till och läsa på om. Det är ju nu i början av året man ska boka längre semesterresor för att hålla nere kostnaderna men det kan jag inte göra riktigt än eftersom min reskompis till nya resmål oftast är min dotter och hon börjar snart ett jobb parallellt med studierna så jag måste vänta på få veta mer om hennes tänkta arbetstider. Dessutom tar hon studenten till sommaren och tränar både fotboll själv och har ett gäng yngre tjejer att träna så ni förstår att det måste pusslas om man ska få med henne på något i år. Vi har hur som helst båda lust att resa till ett land ingen av oss varit i än och därför lutar det åt att Korsika får vänta ytterligare och att det i år istället blir antingen Lissabon eller Kroatien som prioriteras. Samtidigt känner jag oss och vet att vi om andan faller på kan strunta i det och boka något grekiskt med Cypern i färskt minne, varifrån vi dessutom hade mellanlandning med övernattning i Aten på hemvägen. Vi är helt enkelt är kvar i en slags grekisk sinnesstämning som vi vill dyka djupare i än då – en stämning många svenskar förövrigt aldrig verkar komma ur.

Mitt i detta har dottern en innestående fotbollsresa till Manchester så det lär bli en resa dit igen så småningom iallafall men hur lång den blir beror på om vi slår ihop den med annat eller bara gör den till en långhelg.

Manchester pubs

Pubarna vid Shambles, Manchester

I maj har vi många helgdagar som gör att man bara behöver ta få semesterdagar för att få långledigt och dessutom ligger min mans födelsedag här så den resa vi eventuellt gör här blir nog något han också är sugen på, han som inte gillar värme. Det kan bli någonstans i England som jag älskar speciellt mycket i just maj så det skulle kunna tänkas att jag (familjens reseplanerare) satsar på något lite lantligt som till exempel Hereford- och Worcestershire där vi också lätt kan göra avstickare till vår nya familjemedlem i Wales. Annars var det länge sedan jag gjorde ett stopp både i Northumberland och i Lake District. Maken skulle också kunna få med mig till Bergen-Ålesund eller något liknande, han som gillar Norden. Mina besök i Norge sträcker sig till ett antal turer till Oslo och en helg i Trondheim så jag är sugen på mer.

dsc_3078

Katten ser hellre djurprogram än reser.

Hösten har jag alls inte planerat. De senaste åren är det ju just då vi rest till Mallorca och Cypern så kanske är det där vi borde lägga ett av de två nya länderna men i år får det i så fall bli ett beslut baserat på vad vi inte gjort under våren, nu när vi inte vet vad som händer efter studenten. Jag kan också resa med min mor och då skulle Grekland definitivt stå högt i kurs för det älskar hon som kan sin historia. På Kreta har hon till exempel aldrig varit och inte jag heller.

Innan jag träffade min man reste jag gärna ensam också så det finns inget som inte säger att jag inte kan göra det igen. Framför allt inte eftersom jag i år har fem extra semesterdagar att hämta ut tack vare lång och trogen tjänst. Jag har faktiskt planer på att ge de här dagarna till mig själv och ett skrivrelaterat projekt och då ger det sig själv att det skulle bli ett brittiskt sådant. Ett projekt som jag än så länge inte kan säga så mycket om eftersom det bara är på planeringsstadiet. Efter att ha tappat sugen på englandsresor efter Brexit är jag nu fortfarande besviken men en del av er kanske minns mitt inlägg om att man inte ger upp sin stora kärlek bara för att man har det svårt. Det här påminner mig om att jag lovat mig själv ett besök i Skottland också så förhoppningsvis kan jag få till en långhelg där vilken jag gärna skulle lägga på något höglandsrelaterat, jag som har en tendens att fastna i underbara Edinburgh.

Hampshire från ovan

Hampshire från ovan, mellan Barcelona och Gatwick

Utöver detta ska det bli sommarveckor i stugan i Sörmland såklart. Släkthuset i Småland brukar det bli helger i lite när som helst under året och 2017 inbegriper det förmodligen julfirande igen. Nyår vore det roligt att komma iväg på något vilket vi inte gjort på ett par år men jag vågar inte säga om eller vart det skulle bli.

Vad har du själv för planer för året? Fler resor till Storbritannien? Det vore kul att höra vad du planerar och om det är någon särskild plats du vill läsa mer om. Jag vet att några av er vill läsa mer om musik utöver resmål så det kommer förhoppningsvis fler inlägg om det under året än tidigare. Vill du skriva ett gästinlägg om något du tycker saknas eller som du känner att du vill berätta för oss om så skriv ett mail till mig. Det vore jättekul att höra era egna historier om allsköns brittiskt.

8 kommentarer

  1. Jag ska resa med mamma och en arbetskamrat till London i maj. Det enda vi har planerat in att göra är att gå en stadium tour på Emirates Stadium sen har vi lite lösa planer så vi får se vad det blir.
    Jag är även lite sugen på att besöka Wales men det verkar inte vara så många flygbolag som har resor dit, har bara sett klm och air france och de bolagen har jag hört lite negativa kommentarer om så vet inte om jag vågar prova, har funderat på att ta ett flyg till London och sen ta tåg eller buss till Cardiff men vet inte om det skulle löna sig. Så har du några tips så tar jag gärna emot dem.

    Gilla

    1. Hej Annah och välkommen!
      Jag har flugit en del med KLM och tycker att det är ett bra bolag. Nu vet jag inte var du bor men om det är enkelt för dig att komma till Köpenhamn så flyger easyJet till Bristol vilket är jättenära Wales. Annars kan du försöka se om du hittar flyg till Birmingham som också är OK. Billigast brukar det däremot vara till London och om du bara ska till Cardiff och inte längre in i Wales så är tågresan inte så lång. Du kan söka på tågtider här så ser du: http://www.nationalrail.co.uk

      Gilla

  2. God fortsättning! Första fagen på året var vädligt slö här och ganska mulen så jag hoppas det inte stämmer det där med att den sätter tonen för året. 🙂 Jag vill ha blå himmel och en del äventyr 2017 men egentligen mest av allt bara att inget hemskt och jobbigt händer!
    Några resor blir det nog inte, kanske någon längre utflykt till något nytt ställe i Portugal!

    Gilla

    1. Tack detsamma! Jag tycker nya ställen i Portugal låter underbart. Instämmer i att jag är tacksam om vi slipper hemskheter.

      Gilla

  3. Christel · · Svara

    Jag planerar att åka två turer till England innan sommaren. Början av mars och början av juni tror jag att det blir. ”Vår” au pair-familj (dotter nr 2 är där på sitt andra år) har ju flyttat från St Albans till Cranleigh i Surrey och jag hoppas kunna se mig om lite mer där innan hon flyttar hem i slutet av juni (tips mottages tacksamt).

    Sommarsemester blir nog varken Grekland eller Kroatien i år, funderar på Bretagne tillsammans med kompisar.

    Gilla

    1. Bretagne står på min lista också. Det är ju Cornwalls kusin. Så nyfiken på likheter i landskap och språk.
      Cranleigh…då är du nära skorstensbyn jag skrev om häromveckan. Likaså Guildford och flera fina utsiktsplatser omkring Epsom och annat.

      Gilla

  4. Åsa F M · · Svara

    Inga direkta planer än, har funderat på en långhelg i Lissabon och/eller en roadtrip i södra England – Devon, Somersetområdet. Jag har kikat på Tblisi (Georgien) men flyget avskräcker, inga direktflyg utan byten med låååånga väntetider som gör både tur- och returresorna jättelånga och man kommer endera dit eller åker därifrån på okristliga tider! Jag tror den staden får vänta!
    Det kan bli Australien igen i höst, dottern fyller 30, hade trott att hon kommer hem på besök då men kanske inte blir så.
    Till Annah kan jag tipsa om att resa till Wales med långfärdsbuss, när vi var till Swansea flög vi till Heathrow och tog National Express, bussen avgick alldeles utanför terminal 5. En kuriositet är att precis på dess hållplats på busstationen i Swansea, låg före kriget gatan där prinsessan Lilian växte upp, området bombades sönder och samman och återuppbyggdes inte som det tidigare såg ut.

    Liked by 1 person

    1. Ja jag har ett inlägg om National Express. Det tar lite längre tid än tåget men är billigt och väldigt bekvämt.
      Devon-Somerset är ju fantastiskt. Combe Martin och den fina kusten där…

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

