Shetland från A-Z

Sugen på Shetland? Det är jag men jag har inte kunnat reda ut riktigt när jag vill åka. Ska man åka under den berömda vikingafestivalen Up Helly Aa i januari och få skåda det brinnande skeppet men samtidigt riskera att åka dit i storm (det är små flygplan och färjan må vara stor men tar tolv timmar och hur kul är det där Nordsjön möter Atlanten mitt i vintern…). Kanske borde man istället åka dit under sommaren men då vill jag tajma det så att jag inte stör djurlivet utan att det går att åka på sälsafari och se lunnefågel i öppna naturreservat utan att störa. När är egentligen bästa tiden att besöka öarna? Jag tror jag får fråga Shetlandsfrun och det kan du också göra om du kikar in på hennes blogg och läser om livet här.

Om du under tiden vill veta vad invånarna har för sig, hur många som bor i huvudstaden Lerwick, hur Storbritanniens nordligaste busskur ser ut och hur dialekten egentligen låter så där galet nära Norge så tycker jag du ska titta på den här söta lilla alfabetsfilmen, gjord med humor för att visa upp landskapet. Under Q kommer ”Quality of life” för Shetland har seglat upp som en favorit att flytta till. Själv har jag en annan favoritbokstav i filmen och det är bokstaven T som du ser här.

 

5 kommentarer

  1. Ann Cleeves’ böcker om Shetland gjorde mig nyfiken på öarna. De står nu på listan….

    Liked by 1 person

    1. Jag har bara sett TV-serien. Det finns massor att se på Shetland som hamnar i skymundan.

      Gilla

      1. TV-serien är ok, böckerna fantastiska!

        Liked by 1 person

  2. Åsa F M · · Svara

    Håller med, Anne Cleves böcker är underbara (TV-serien är inte lika bra men klart sevärd) och har väckt en ny nyfikenhet på ögruppen. Jag ”var på väg” dit redan på 80-talet, skulle åka med en slags gruppresa från Bergen, Norge men tyvärr blev det för få anmälda så den ställdes in.

    Gilla

    1. Ja jag tror TV-serien dragit dit en hel del folk men böckerna är säker bättre. Synd att du inte kom iväg. Även norrmännen har ju tyvärr dragit in färjelinjer över Nordsjön nu.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

