Brittiskt på TV julen 2016

Känner du julstressen eller är du färdig med allt bakande och paketerande? Snart är julen här och då får du kanske chansen att lägga upp fötterna lite. Precis som förra året har jag tagit mig en titt på julens TV för anglofiler. Redan imorgon tjuvstartar SVT julspecialerna med Barnmorskan i East End vilket ni som följer den säkert vet.

Den här listan har inte med TV8 där det är så packat med brittiskt mest hela tiden att ni säkert har stenkoll själva. Det mesta är dessutom serier som redan är i full gång så under julen kan du njuta av Tom Kerridges Best Ever Dishes och andra mästerkockar, engelska antikrundan och allehanda husletarprogram. Jag har heller inte tagit med CMore (där bland annat Paddington har premiär på julafton) och de andra streamingkanalerna eftersom du som har någon av dem kan titta när du vill när det väl varit premiär och du dessutom själv ser alla nyheter när du loggar in.

24 december

SVT1 kl 22.00: Pride. Filmen om 80-talets gruvstrejk där de strejkande får ekonomisk hjälp efter att grupper av homosexuella startat insamlingar. Pride är baserad på en sann historia och filmen full av 80-talsmusik. Jag vet att några av er såg den när den gick på bio.

22 december

Sjuan kl 20.00: Hela England bakar – julspecial (fast Paul bakar bland annat lussekatter vilket inte känns så nytt)

TV3 kl 21.00: Braveheart

23 december

Sjuan kl 20.00: Jamie Oliver fixar julen

25 december

SVT1 kl 22.00: Philomena. Den prisbelönta filmen om Philomena Lee som tvingades adoptera bort sin son och spenderade femtio år på att försöka hitta honom igen. Fantastiska Dame Judy Dench i huvudrollen.

Dame Judy Dench. Foto: Caroline Bonarde Ucci (Wikipedia)

Dame Judy Dench. Foto: Caroline Bonarde Ucci (Wikipedia)

26 december

SVT2 kl 13.45: Det susar i säven

27 december

Kunskapskanalen kl 20.00: Världens fakta – dinosaurierna. Här får vi veta mer om dinosaurierna i just Storbritanniens historia. Spännande för de av oss som gillar Jurassic Coast och andra delar av landet tror jag.

SVT2 kl 21.45: What Remains. En serie i fyra delar där ett lik hittas på en vind. Jag har själv sett den tidigare så det måste jag ha gjort i England om den inte redan gått i någon svensk kanal.

28 december

SVT1 kl 22.00: Grantchester julspecial 

29 december

TV3 kl 21.00: Bean – den totala katastroffilmen. Mr Bean i konstmiljö. Vad kan gå rätt?

SVT1 kl 22.00: Järnladyn. Filmen om Margaret Thatcher med Meryl Streep i huvudrollen. Visades i någon av våra andra kanaler för inte så jättelänge sedan men är sevärd om du inte sett den även om Thatcher i mina ögon romantiseras en hel del så får hon ändå en sorts mänsklig sida som gör det intressant.

30 december

TV5 (oklar tid ännu): Harry Potter och dödsrelikerna del 2.

SVT1 kl 22.00 Hemligheter och lögner (Secrets and Lies). Mike Leighs film som vann Guldpalmen i Cannes 1996. Om en adopterad svart kvinna i London som söker sin mor.

SVT2 kl 22.45: Elton John – ett liv i rampljuset

1 januari

TV3 kl 15.15: Ivanhoe. En film som inte behöver någon presentation vid det här laget. ”Look your last upon the sun!”

SVT2 kl 20.00: Doctor Thorne. Serie i tre delar av Julian Fellowes som gav oss Downton Abbey (byggt på Anthony Trollopes bok) så det kan nog bara bli anglofilt värre. Om en doktor och hans vackra men fattiga systerdotter som faller för fel man i en liten by 1855. Jag följde den inte på FilmOn när den gick på ITV så nu ska det bli av.

SVT1 kl 22.00: Adele – Live

Som vanligt har jag säkert glömt något och kommer kanske lägga in mer vartefter jag hittar det. Kom gärna med uppdateringar om ni hittar något. Jag rekommenderar också att ni tar er en titt inne på FilmOn för det kommer massor av godsaker på de brittiska kanalerna live. Däribland en julspecial med QI med Sandi Toksvig som ny programledare vars trailer ser rolig ut (22 december, 23.00 svensk tid på BBC2) och en väldig massa Agatha Christie. Julafton är det Alan Bennett’s Diaries följt av hans underbara historia Lady in the Van med Maggie Smith 22.00 (BBC2). Den 29 december kommer äntligen To Walk Invisible om Brontësystrarna på BBC1. Nyårsdagen bjuder också på första delen av nya Sherlock. Ta en titt på Radio Times julsidor.

15 kommentarer

    1. Ja det här ser jag fram emot. Grantchester och Doctor Thorne kanske mest för den första är ju en julspecial och den andra helt ny.

      Gilla

  1. Bra att ha det listat så här. Philomena rekommenderas!

    Gilla

    1. Tack. Jag tänker att det finns många TV-listor runt jul men inte för den som letar brittiskt.

      Gilla

  2. Grantchester, Doctor Thorne med mera vill jag se, bra med en lista!

    Gilla

    1. Ja jag tyckte vi med specialintresse måste ha en egen lista.

      Liked by 1 person

  3. Såg ni Barnmorskan i East End igår på SVT1? Christmas Special? Nu har jag min brittiska tv lista och ingen och inget får störa mig!! I am booked and hooked! Holy time. Tack för tv tipsen!

    Gilla

  4. Haha, jag får nog ha ett maraton med barnmorskan snart känner jag. Det är så mycket jag knappt hinner titta på med pendlande och bloggande utöver familjen. Just nu är det The Crown, Hinterland och en massa ikapp-tittande på Outlander för mig. Ja och så kluriga University Challenge och Only Connect på måndagskvällarna nu.

    Gilla

  5. Vilken bra lista! Matprogram tittar jag aldrig på – om de inte är brittiska. Och gärna med julfokus. När de har båda är lyckan gjord! Måste se både Hela England bakar och Jamie Oliver.

    Gilla

    1. Jag tittar inte på alla matprogram men Masterchef älskar jag både Australien och Danmark också. Annars blir det mest brittiskt.

      Gilla

      1. Sänds det andra brittiska matprogram i svensk TV utöver Hela England bakar och Jamie Oliver? *dålig TV-koll*

        Gilla

      2. Masterchef UK går på åttan (första delarna på Viafree om du står ut med de tusen reklamavbrotten). Tom Kerridge är också på åttan eller nian.

        Gilla

      3. Bra tips! Tack!

        Liked by 1 person

  6. Åsa F M · · Svara

    Tack för tipsen! Ska skriva ut inlägget och lägga vid TV-soffan.. What Remains har gått på SVT – mkt bra om jag minns rätt, Dr Thorne, Grantchester, Hemligheter och lögner, Dinosaurierna samt Pride ser jag fram mot, ska även återuppliva bekantskapen med Philomena och Järnladyn om det hinns med.

    Liked by 1 person

    1. Dinosaurierna hoppas jag visar just Jurassic Coast och om vi har tur, det geologiska bandet upp till Yorkshirekusten därifrån.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

