Teatervår i London

Teatervärlden är min barndom och det är alltid roligt att spana in nyheter från inte minst London. Här är några spännande kommande uppsättningar att se fram emot.

Flyga drake av Khaled Hosseini är en bok jag verkligen tycker om. Nu har den satts upp som pjäs och kommer till London med premiär 10 januari. Det är på Wynham’s Theatre alldeles vid Leicester Square den ska gå en kort period. Är du förresten i London nu i december så varför inte försöka få biljetter till Harold Pinter-pjäsen No Man’s Land med storheterna Ian McKellen och Patrick Stewart på samma teater – det är inte helt utsålt.

Tyckte du om filmen Kalenderflickorna (Calendar Girls) med Helen Mirren, Penelope Wilton och flera andra? Den 21 februari är det premiär för musikalen The Girls som helt enkelt är musikalversionen av den. Filmens manusförfattare Tim Firth är inblandad här också och musiken är skriven av Gary Barlow som för generationen mellan mig och min dotter är mest känd som en av medlemmarna i pojkbandet Take That och som skrivit massor av engelska hitlåtar. Filmen utspelade sig som ni kanske vet i en by i Nordengland och musikalen har redan gått på teatrar i Leeds och Salford (nära Barlows hemtrakter i Cheshire) men kommer nu alltså till West End där du kan se den på Phoenix Theatre mitt i mina gamla skolkvarter.

Foto: Matt Deegan (Wikipedia)

Gary Barlow.  Foto: Matt Deegan (Wikipedia)

Klassiker då? Jodå, fast i helt ny tolkning. Young Vic erbjuder Shakespeares En Midsommarnattsdröm i ett format där mörkare sidor får komma fram. Regissören Joe Hill-Gibbins utlovar färre utflippade feer och mer om vuxna kärleksproblem. Eftersom det här är en av mina favoritpjäser vet jag inte om jag vågar men samtidigt lockas jag av att han också påminner om att komedi ofta uppstår ur smärta. Premiär 23 februari.

6 kommentarer

  1. Vad är väl en Londonvistelse utan musicalbesök… Nu kände jag att det var väldigt länge sedan så det är nog snart dags för detta.

    Gilla

    1. Samma här. Jag har varit runt så mycket utanför London nu och även där blir det allt för sällan när jag tar mig dit. Det känns så dyrt och de pengarna hamnar oftast på restaurangbesök istället.

      Gilla

  2. Tack för bra tips!
    Själv spanar jag in när den engelska vokalgruppen Voices8 ska uppträda eller stjärndirigenter som Andris Nelsons och Maris Jansons ska ge en konsert. Då kanske det blir konsert och teater – perfekt!

    Liked by 1 person

    1. Aha, du gillar dem. Jag borde kanske skriva lite mer om musik i största allmänhet känner jag.

      Gilla

  3. Ja!!! Skriv gärna vad som är på gång i musikvärlden. För min del är det därför det oftast blir London – De har så många bra konserthus och utbud där. Oj vad jag saknar det här hemma.

    Gilla

    1. Aha! Manchester borde också kunna ha en del.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

