Fantastisk filmhistoria

Ni vet hur jag ofta fastnar för gamla dokumentärfilmer och dagens film måste vara en av de bästa. Ta er tid att njuta av filmen om år 1900.

Egentligen ville jag skriva om BBC:s fina serie The Victorian Slum som jag just följt på FilmOn och som jag hoppas att Kunskapskanalen tar upp så att fler får se den men jag hittade ingen bra länk till serien (klicka på länken till BBC2 ovan så kan ni se klipp från de olika avsnitten). I serien har moderna familjer fått roller i ett viktorianskt hus i East End och får under en period leva viktorianskt fattigdomsliv. De fattiga har olika klass även de och några lyckas få ihop nog pengar för att flytta ut ur det värsta eländet. Serien följer hela perioden och vi får se hur förhållandena sakta blev bättre men också hur välmenande socialarbetare ibland försvårade livet för fattiga genom fel sorts lösningar. En person vi får lära oss mer om i The Victorian Slum är Charles Booth som skapade en karta över London med de sociala klasserna markerade i olika färger. Kvarter för kvarter är utritade och svart färg var allra värst – kvarter fyllda med kriminella och annat avskum. Om Booth får du veta mer även här i filmen om 1900.

Dr Alan Brown och många andra akademiker, experter på den viktorianska tiden och politiska TV-kommentatorer tar oss igenom 1900-talets första år tillsammans med människor som faktiskt var med då. De kommenterar hur tiderna var och vad som påverkade samhället och dess utveckling, allt medan vi får se unika fotoklipp och filmer från olika platser och sammanhang. Det jag tycker är intressant är hur flera av dem poängterar hur optimismen genomsyrade samhället. Med undantag för Boerkriget och just Booths konstateranden att en tredjedel av befolkningen levde i fattigdom så rådde det ändå en positiv syn på att det mesta gick mot en bättre utveckling. Så här två världskrig efteråt är det intressant att se filmen och jämföra och det är roligt att se hur flera filmsnuttar visar människor som glatt vänder sig mot den ovanliga kameran.

Just idag är det också passande att filmen tar upp demokrati och hur den då var sättet de välutbildade, intellektuella och rika hade att styra övriga och det känns som om det går att dra paralleller till vad som händer nu i deras diskussioner. I The Victorian Slum får vi följa hur de fattiga får rösträtt och vad det gjorde med samhället och den här filmen går också in på detta och hur hungersnöd i andra länder skapat revolution men inte här där utvecklingen blev en annan.

Filmen är inte bara en rapport om fattigdom och politik utan om alla möjliga spännade saker som hände under året. Vi ser branden på Buckingham Palace, hur teatrarna växte och grammofonens och His Master’s Voice intåg i samhället. Den blivande Edward VII till häst i sin stora hatt i stycket om hur kungafamiljen moderniserade sig till ett varumärke för att bli just folkets kungafamilj är underbar. Titta och njut.

 

10 kommentarer

  1. kul film, jag skriver om London 1862

    Liked by 1 person

    1. Spännande. Skriver du på en bok eller något annat?

      Gilla

  2. Har inte sett denna.
    Hänger med dåligt vad som händer på TV.
    Ha en fin dag önskar Lena från Wales

    Gilla

    1. Som du flänger runt förstår jag att du inte har tid att se på TV men du som är i rätt land kan på deras hemsida se två avsnitt på BBC2 fortfarande av The Victorian Slum. Väldigt bra.

      Gilla

  3. (i min bokblogg)

    Gilla

    1. Ska kika förbi dig. Jag har varit dålig på andras bloggar de senaste veckorna.

      Gilla

  4. Åsa F M · · Svara

    Oj vad intressant! Fattar inte var du hittar allt! Men man tackar och bugar och hoppas att den kommer på t ex Kunskapskanalen eller Viasat History.

    Gilla

    1. Haha, tack. Jag leter runt lite och så är jag rätt bra på sökord när jag vet vad jag letar efter.
      Victorian Slum hoppas jag verkligen att någon visar framöver.

      Gilla

  5. Åsa F M · · Svara

    Jag har hittat den på Youtube men inte kollat ännu..

    Gilla

  6. Tyvärr är den dålig tekniskt. Jätteliten ruta till serien och i den större bakom strömmar samma sak. Väldigt förvirrande för sinnena, annars hade jag länkat till den här. Men den kan vara bättre än inget om du härdar ut.

    Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

