Tio tecken på att du är en anglofil

Anna som driver bloggen New York – My Bite of the Big Apple har skrivit inlägget Tio tecken på att du är en New York-nörd och det var så kul så jag måste få apa efter. Jag har idag valt inte bara London utan hela England som fokus för vårt nörderi.

#1 När andra bokar resor till Thailand ena året och Grekland andra har du fastnat i ett slags jojo-resande över gamla Nordsjön som svallar och brusar

Det finns helt enkelt så mycket att se. Har man aldrig varit där förstår man inte att det är stor skillnad på stränderna i Cornwall och bergen i Lake District. På indiska kvarter i Birmingham och ridskolor i Wimbledon. På humorn i Hampshire och humorn i Yorkshire. Hela världen finns ju i England redan. Varför sitta på dyra långflyg när det räcker med Gatwick?

#2 Du surar över alla svenska hak som kallar pankopanerad fisk med pommes för fish & chips på sin meny och alla afternoon tea-ställen med Philadelphia istället för clotted cream

Hur svårt kan det vara? Fisken ska friteras och inget annat! Finns det dessutom ingen Sarsons maltvinäger till det hela är besvikelsen total. Vem spred förövrigt den amerikanska traditionen med stora, platta scones till svenska cafékedjor? Och varför är det så ont om riktigt bacon?

#3 Husknarkande för dig innebär Escape to the Country och Fantasy Homes by the Sea

Det spelar ingen roll att svenska kanaler visar ett tre år gammalt prisläge. Det är inte priset som är det viktiga utan location, location, location. Du fascineras av hur mycket pengar alla har att satsa på alla dessa lanthus med träbjälkar och stalldörrar, för själv skulle du knappt ha råd med en städskrubb i Swindon.

#4 Du säger lite vad som helst till de engelska tanterna som tittar på vykort på Pressbyrån bara för att få prata med dem och känna dig hemma.

Här får du chansen att visa att svenskar minsann kan småprata de också. Iallafall om de pratar med damer som låter som Miss Marple och som du vet kommer att svara artigt, ställa frågor om din hemstad och göra din dag bättre.

#5 Du retar dig på svenska bokutgåvor av engelsk litteratur med helt fel omslag

Inte kan en deckare som utspelar sig i Yorkshire ha ett rött tegelhus med korsvirke i bästa Buckinghamshirestil på omslaget! Och varför är det en stor hed på boken som utspelar sig i Kent?

Oemotståndlig stuga vid Themsens strand. Buckinghamshire.

Oemotståndlig stuga vid Themsens strand. Definitivt Buckinghamshire.

#6 När människor som knappt varit i England skrattar åt engelsk mat blir du galen

Det är helt klart att ingen av dem har ätit varken Hampshire pork belly, krabba från Cromer eller toasted tea cakes med smält smör på ett immigt café en vinterdag.

#7 Ringande kyrkklockor får dig att längta till platser där de ljuder allra bäst

Robin Hood fick sin Marion till slut och varje julafton påminner det dig om Evensong i York…eller Salisbury…eller Exeter…

#8 Du tar definitivt ställning i Rosornas krig

Antingen var Richard III en puckelryggig barnamördare eller också ett offer för Shakespearepropaganda sedan Tudorsläkten tagit över. Detta kan diskuteras i evighet och på fullt allvar.

#9 Inga trutar skriar så högt och underbart som de brittiska mellan trånga fiskargränder

Det spelar ingen roll om du är i St Ives, Whitby eller Hastings och du kan bli gråtfärdig för mindre om du hör dem i bakgrunden i någon TV-serie.

#10 Egentligen är du pacifist och både intelligent och historieintresserad men filmen Hope and Glory gör något med dina sinnen

De rosa delarna på världskartan är lika mycket dina som de kritade bitarna i barndomens lek på skolgården och du vet att det blir jobbigt om man landar med sin fallskärm mitt i brysselkålen. En svensk kanske tiger men du tar vägen förbi The Cenotaph.

 

 

22 kommentarer

  1. Men åh, helt underbart skrivet! Vad kul att du blev inspirerad av mitt inlägg. 🙂 Tack för länken och tack för att du nu gjorde mig extremt sugen på att åka till England! Klart det ska vara clotted cream och klart fisken ska vara friterad. Toppeninlägg!

    Liked by 1 person

    1. Hihi, tack! Ja jag tyckte ditt inlägg var roligt. Du ska ju till Bristol, hehe. 😀 Fast ”old” York kanske också.

      Gilla

  2. Ingmarie · · Svara

    Apropå fish and chips så åt jag otroligt god på en uteservering i Whitby medan jag tittade på alla människor. Jag kommer inte ihåg vad stället hette men gott var det!!! nu ska jag inte tjata om Whitby mer här hi hi..

    Gilla

    1. Whitby kan man tjata länge om. 🙂 Nere i hamnen ligger bland annat kända Magpie i ett vitt hus men också flera andra som slåss om förstapris varje år.

      Gilla

  3. Ingmarie · · Svara

    Glömde nämna att detta var ett jättefint inlägg

    Gilla

  4. tio rätt, jag är anglofil! 🇬🇧 ❤️

    Gilla

    1. Tack. Jag liksom anade att du är det det av dina läslistor. 🙂

      Gilla

  5. Oj vad jag kände igen mig där😄 Det finns så mycket att se på den där ön och alldeles för få semesterdagar…🇬🇧

    Gilla

    1. Ja det är jobbigt det där med alldeles för få semesterdagar. Bra att du kände igen dig – annars hade jag känt mig ännu mer nördig, haha.

      Gilla

  6. Tummen upp! 🙂

    Liked by 1 person

  7. Har skrattat så över detta roliga inlägg och känner igen mig så väl!

    Gilla

    1. Hihi, så bra. Ett par av dem undrade jag om det bara var jag som gör men det verkar det inte vara att döma av era kommentarer. 🙂

      Gilla

  8. Ett mycket trevligt inlägg, Jag tycker om att åka västerut till dina trakter och njuter av det, men något anglofil är jag inte. Det finns så mycket annat! 😉

    Gilla

    1. Tack! Ja det gör ju det. Jag själv har andra favoriter också som till exempel Barcelona och Bornholm. 🙂 Just nu är jag sugen på Kroatien, Portugal och Sri Lanka.

      Gilla

  9. Åsa F M · · Svara

    Ha ha, med en viss skammens rodnad känner man VÄLDIGT väl igen sig – särskilt i en del punkter…

    Gilla

    1. Haha, tänker du på någon särskild? 🙂

      Gilla

  10. Åsa F M · · Svara

    Inte bara en – 2, 3, 6, 8 och 10! Men egentligen är det bara nr 1 som inte alls stämmer mid mig/oss, vi reser oftast 3 ggr/år men bara en av resorna är till Storbritannien.. Det var i alla fall väldigt bra skrivet och mitt i prick!

    Gilla

    1. Tack. Jag reste mer varierat i början, sedan blev det mest brittiskt och nuförtiden blandar jag mer igen.

      Gilla

  11. Hihi känner igen mig nästan lite för väl i några punkter, särskilt nummer ett… måste få min årliga brittiska dos och ibland fler doser… Roligt skrivet inlägg!

    Liked by 1 person

    1. Tack! Kul att du känner igen dig.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

