Malmö blev just snäppet mer brittiskt

Walesaren och kocken Jonathan Luck läste ni senast om här i mitt inlägg om brittisk brunch i Malmö. Tyvärr svek gästerna restaurangen han tog över på köpcentret Mobilia vilket nog beror på att man antingen kommer dit med bil och har egna fina restauranger i sitt hemområde eller bor i kvarteren och då inte alls är typen som uppskattar den här typen av mat eller kostar på sig det (här bor många barnfamiljer och pensionärer).

Luck gick vidare i livet och det är vi glada för eftersom han nu öppnat nytt i den just färdigställda byggnaden Studio på Hjälmarekajen ett stenkast från Malmö Central. Han har inte nöjt sig med bara en idé utan har förverkligat två i samma hus. Dels har han öppnat Black Ox som jag länge tänkte skulle bli en brittisk pub med bra mat eftersom det fick just det namnet. Tyvärr för oss anglofiler blev det franskt istället men det betyder säkert att det går bättre i Malmö eftersom brittisk mat har det rykte det har och jag tvivlar inte på att det är bra mat – läs menyn så blir du garanterat sugen på att gå dit, det är jag.

Hans andra idé var att öppna en klassisk ”chippie” och därför har The Fish & Chip Shop också den slagit upp portarna i samma byggnad. Självklart var eder bloggare tvungen att gå dit och se vad som erbjuds. Fish & chips är ju ofta en sorglig historia av torra fisktrianglar med pommes stripes och tartarsås i svenska tolkningar och här visste jag tack vare Sydsvenskan och The Local – och tack vare att jag ätit den där brittiska brunchen – att Luck tänkt sig något mycket mer genuint med vissa extra överraskningar.

fish

Studio som byggnad är invigd men kajen håller fortfarande på att färdigställas med ny gångbana så jag fick leta mig hit på sidogatan längs universitetet men det var väl skyltat. Det är öppet 11-15 vardagar och jag kom vid ettiden när jag tänkte att den värsta svenska lunchrusningen lagt sig men hoppades att det ändå skulle vara folk här denna eländigt gråa novemberdag. Jodå, två bord var upptagna. Det kändes lite pirrigt att öppna dörren för hur beter man sig egentligen på en riktig chippie i Sverige? Vet de vad jag menar om jag säger ”one of each please”?

Jag blev direkt glad av synen av den stora glasdisken. Detta är på riktigt! Nu skulle jag få mina fiskar varma även om de inte var så många kvar så här efter lunchrusningen. På menyn stod det bara ”fish & chips” medan jag tänkt att det skulle stå åtminstone ett par olika sorters fisk att välja mellan så här blev jag förvirrad men valde såklart detta huvudnummer. På hemsidan kan man se luncherbjudandet för 98 kronor och därefter ytterligare fiskval så jag misstänker att griffeltavlan i restaurangen helt enkelt gick in för just lunchen och att inget annat var tillgängligt just då.

resto

Vi är i Sverige och i de här kvarteren med skolor och kontor så är det lunch som gäller och alltså ingår sallad vilket inte kändes så autentiskt men istället blev en extra bonus för här fanns en med oliver och cous cous och en med vitkål. Till detta fanns diverse dressings, bland annat en härlig aioli som du som inte gillar vinäger absolut kan ha som dip istället för trist ketchup. Vill du ha ärtmoset mushy peas, currysås, gravy  eller för den delen tartar sauce till din fisk får du däremot beställa det till den extra kostnaden av tio kronor styck vilket jag inte gjorde (fast det står på hemsidan att tartar sauce ingår i lunchen men jag erbjöds det inte). Tartar sauce är inte ett måste för mig som mest äter fish & chips på små lokala ställen i Yorkshire och Cornwall och inte på restauranger i stort och mushy peas har jag aldrig varit vidare förtjust i.

När gångbanan är klar och det blir sommar måste det vara härligt att köpa med sig take away och sitta på kajen. Nu valde jag att ta ett bord och äta här för att känna in atmosfären. Den påminde mig lite om Rick Steins chippie i Padstow på grund av kakelväggarna med blå dekorationer och så här i Sverige kändes det helt rätt. Vi behöver något som är igenkännbart för anglofiler men ändå elegant nog för de som bara kommer hit för att äta bra fisk. Det enda som gjorde mig besviken var att även de som äter på plats får plastglas och plastbestick. Visst är det en besparing på diskpersonal men ack så trist för miljön när man nu tänkt på att köpa hållbart fiskad fisk som lider så av allt plastavfall i haven. Hellre då de där små tjocka trägafflarna man alltid får i England.

hamnen

När gångbanan är klar och solen lyser kommer här bli populärt

Var fisken bra då? Jajamen. Inte den allra bästa jag ätit men absolut i toppen bland de jag fått i Sverige där jag bara minns en nu stängd pub i Kungälv och engelskägda Black Sheep Arms i Visby som riktigt tip top. I Storbritannien brukar du kunna välja storlek på fisken men här var det den mindre varianten vilket duger bra som svensk lunch. Smeten var något mindre krispig än de kan vara men väldigt nära toppbetyg ändå. Fisken inuti var härligt fast men samtidigt skivig precis som den ska vara. Jag är ingen matkemist men möjligen var det något i potatissorten eller hur de friterats som gjorde att jag fick ta extra mycket vinäger för att få fram den smak jag vill ha på den (jag vet heller inte vilken olja de använder i den engelska fritösen). I övrigt fanns inget som helst att anmärka på potatisen – här får du riktiga ”chips”och självklart med Sarsons vinäger på bordet. Jag hade nästan önskat att salladshörnan skulle erbjuda ett platt, vitt bröd och smör också så att man skulle kunna göra så kallade chip butties att njuta av.

chips

Låtsastidningspapper – ett måste i Sverige

Är du ingen jättefan av fish & chips så finns här också ett par brittiska pajer och faktiskt även fish cake men också  några mindre kötträtter som jag tror varieras. Jag såg inga pilgrimsmusslor under mitt besök men det kan också ha att göra med att det var lunch. Pickled eggs kan jag förstå att det inte står en burk med på disken för ärligt talat, vem äter det i Sverige (och gör man det i Malmö så finns det att köpa i Torvehallerne i Köpenhamn) men det känns ändå som om det fattas lite annat för att ge den där sista brittiska touchen och varför inte löpa hela linan ut om man nu vill skapa ett riktigt fish & chips-ställe? För mig var en sådan sak te. Denna brittiska universaldryck är väldigt vanlig på chippies där man sitter ner och äter med en kanna och jag hade älskat att se några tekannor uppe på hyllorna och att kunna få PG Tips eller något annat starkt, engelskt en kall novemberdag i blåsiga Malmö. Jag inser att ölen i kylen kanske säljer bättre i Sverige men sådan hållbarhet det är på te så borde det ena inte utesluta det andra och min tesnobb till make kan få besöka te-sommeliererna i Malmö Saluhall så skulle jag nöja mig med en stor varmvattentank till en tepåse på ett sådant här ställe.

Med tanke på att Luck är från Wales kanske han skulle kunna ha Glamorgan sausages för vegetariska gäster också men det här skriver jag bara för att jag tycker det är så gott och svårt att hitta och för att det vore en rolig sak att ha på en brittisk meny så här i Malmös studentkvarter.

Jag hoppas så att detta projekt lyckas och får lite utökade öppettider trots en höst med färdigställande av kvarteret. Jag tror också att Luck nu använder den närmaste tiden till att utvärdera vad som fungerar och inte och att han säkert kommer att justera ett och annat. Iväg med er och käka fisk, skåningar!

11 kommentarer

  1. Jag förstår inte grejen med kaklade restauranger, gör du? Denna verkade ändå rätt mysig tycker jag 🙂 Kanske man får ta med sig egna stålbestick bara 😉

    Gilla

    1. Restauranger i största allmänhet får gärna vara mysigare men en typisk fish & chips-restaurang kan gärna ha kakel om den vill se lite snofsigare ut än de flottyrväggar man hittar på sina ställen i UK. Det går inte komma ifrån att det ÄR en väldigt flottig business och det är garanterat fräschare och enklare att rengöra med kakel.

      Liked by 1 person

  2. Vad kul med brittisk mat så nära 🙂 Jag förstår att du gillar det.

    Liked by 1 person

    1. Ja att det är ”på riktigt” är kul. Dock är kolhydrater inget jag ska peta i mig i större mängder så det får bli med måtta men jag kan ju fortfarande hoppas att andra hittar dit också.

      Gilla

  3. Hoppas det kommer till Göteborg .Jag längtar!

    Liked by 1 person

    1. Hoppas Jonathan läser det här då. 🙂 Jag ska höra med en bekant som känner honom.

      Gilla

  4. Vilket spännande ställe! Dit skulle jag gärna gå. Haha, skrattade gott åt att du nu skulle ”få dina fiskar varma”. 🙂

    Gilla

    1. Ja det blev ju lite av en ”gimme” med varma fiskar. Jag hoppas så att de klara första vintermånaderna utan kajpromenad.

      Gilla

  5. Åh tack jag väntar med spänning. Vet du om det finns en engelsk”korvmakare” i Göteborg? Vet det finns i Stockholm ,lite väl långt att åka för goa engelska korvar och bacon!

    Gilla

  6. Ja Taylors & Jones i Stockholm går jag till ibland när jag är uppe hos mamma men inte så ofta som jag skulle vilja. Deras korv säljs faktiskt även på ett par ställen i Malmö-Lund.
    Om jag inte missminner mig så såg jag en av deras skyltar på en korvvagn på Magasinsgatan i Göteborg när jag sist var i min gamla uppväxtstad och hälsade på en vän. Tror det var det här gänget: http://korvunited.se/ Däremot är det inte alltid de säljer just deras mest brittiska korvar. Taylors & Jones gör många andra, mer internationella, kryddstarka korvar också.

    Gilla

  7. Åh ,tack för det. Jag får hålla utkik efter deras korvvagn i Göteborg!

    Liked by 1 person

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

