Så många böcker, så lite tid

Tycker ni att det varit på tok för få bokrecensioner här på sistone? Det tycker jag själv. Anledningarna är flera – dels har jag inte hunnit läsa så mycket utöver på Cypern och dels läser jag diverse icke brittiskt just nu som också det är intressant. Den fascinerande Sista kulan sparar jag åt grannen av Fausta Marianović har legat i min läshög i ett par år nu och så kan man ju inte ha det. Dessutom läser jag just nu Elizabeth Jane Howards Marking Time som är fortsättningen på The Light Years som ni kanske minns att jag skrev om. Den är lika bra som ettan om inte bättre, för nu har andra världskriget kommit igång och barnen blivit tonåringar med tankar om allt möjligt kring sin framtid.

På min lista över brittiskt kvar i läshögen i hyllan därhemma finns bland annat Shakespeare’s Wife av Germaine Greer, Frenchman’s Creek av Daphne du Maurier, After You’d Gone av Maggie O’Farrell ochThe Virgin in the Garden av A.S. Byatt för att bara nämna de kvinnliga författarna men den inkluderar minst lika många manliga. Listan har också titlar jag just nu glömt namnet på fast jag ser bokomslagen framför mig i hyllorna.

dsc_3067

Ändå är det ju så svårt att sluta köpa böcker och mitt i allt samlande på böcker så får jag alltid en längtan efter att hänga med i det nyutkomna också och så slinker jag förbi någon bokhandel eller kastar mig in på nätet och köper ytterligare verk. Hur ska jag annars veta varför folk pratar om The Girl on the Train (Kvinnan på tåget) och visst borde jag läsa den innan jag ser filmen? Och det där hemlighetsfulla omslaget till The Watchmaker of Filigree Street bara väntar ju på att jag ska plocka upp det. Jag är såld redan på titeln och när handlingen utlovar mystik i det gamla London, då blir det oemotståndligt.

Vad läser ni just nu? Något brittiskt? Något annat ni vill rekommendera? Det är alltså inte så att jag behöver ursäkter för att köpa fler böcker som ni ser men det är ju så kul att få tips. Dessutom är det roligt att få veta mer om er läsare.

20 kommentarer

  1. Christel · · Svara

    Lyssnar på tredje boken i Lewistriologin av Peter May. Jag älskar dem och har verkligen ”sparat” på tredje boken 😊

    Gilla

    1. Ja där påminde du mig om en serie jag är nyfiken på tack. Jisses. Högen bara växer och växer…:)

      Gilla

      1. Christel · ·

        Jag är ju också en stor Nesser-fan och Eugenboken, som det skrivs om i annat inlägg, tyckte jag mycket om. Jag tycker att Peter May är ganska lik Nesser, något gör att de påminner om varandra i sitt sätt att skriva.

        Gilla

      2. Hm. Kanske ska prioritera den då. Jag prioriterar ju om stup i kvarten. 😀 Och Peter May måste jag ju ta mig an.

        Gilla

  2. Åsa F M · · Svara

    Jag läser ”Livet återvänder” (”Casting off”), fjärde delen av Elisabeth Jane Howards serie och ”The Phoenix”, senaste (sista?) delen av Cynthia Harrod-Eagles Morland-serie. På Storytel lyssnar jag på Peter Robinsons senaste: ”När musiken tystnar”. ”Kvinnan på tåget” läste jag för några månader sedan (rätt bra!) och ”Frenchman´s creek” för så många år sedan att jag inte minns mycket av handlingen.. ”The watchmaker of Filigree street” verkar intressant!

    Gilla

    1. Åh, har du kommit till fjärde Howard-boken. Så spännande. Undrar om man vågar sig på att leta upp TV-serien. Tveksamt. Fast jag är nyfiken.

      Det får nog bli Kvinnan på tåget också.

      Gilla

  3. jag har blivit flitigare besökare på biblioteket 🙂

    Gilla

    1. Så härligt. De är underskattade platser idag men har fortfarande mycket.

      Gilla

  4. De senaste månaderna har jag försökt ta mig igenom H som i hök av Helen Macdonald, en självbiografisk bok som utspelar sig delvis i Cambridge. Den har inte riktigt fångat mig. Men nu blev jag sugen på The watchmaker of filigree street!

    Gilla

    1. Haha, ja jag är jättesugen på den där Filigreegatan. H som i hök har jag aldrig hört talas om så den får jag kolla upp.

      Gilla

  5. Jag har börjat lyssna på böcker och tycker det är riktigt bra, över förväntan faktiskt. Även o mdet naturligtvis har väldigt stor betydelse vem som läser… Har precis lyssnat klart på ”Eugen Kallmans ögon” av Håkan Nesser och som de flesta böcker jag läst av honom så tyckte jag väldigt mycket om den. Sedan har jag precis läst ut ”Konsten att höra hjärtslag”, vilken jag tyckte var helt ok, men blev inte överförtjust. ”Kvinnan på tåget” började jag läsa men den blev lagts åt sidan sedan tog jag aldrig upp den igen, kanske ska ge den en ny chans… Tack för bra lästips!

    Gilla

    1. Håkan Nesser är fantastisk men Eugen Kallman har jag inte läst. Jag vet flera som lockas av ”Konsten att höra hjärtslag” men jag har inte gjort det än. Däremot försöker jag läsa mer och mer asiatiskt (inklusive Mellanöstern). Ljudböcker har hittills inte varit min grej men vi får se. Det är bra att de finns – för min mormor med sin dåliga syn var de räddningen.

      Gilla

    2. Christel · · Svara

      Jag blev inte fångad av Konsten att höra hjärtslag, den grep inte alls tag i mig 😕

      Gilla

      1. Nu är du den femte som säger detta. Nej, den väntar jag med.

        Gilla

  6. Du har läst några av mina boktips på min blogg. Jag har precis läst en urbra thriller: ”På andra sidan väggen” av Shari Lapena. Av de böcker du nämner här har jag läst ”Kvinnan på tåget”. Tråkig, rörig, inte alls spännande, jag kommer inte att gå och se filmen.

    Gilla

    1. Aldrig hört talas om Shari Lapena så det måste jag genast kolla upp tack. Nej jag har hört väldans olika åsikter om den där kvinnan på tåget så jag vet alls inte vad jag ska tro.

      Gilla

  7. Christel · · Svara

    Glömde säga att jag tyckte Sista kulan sparar jag åt grannen var bra. För flera år sen läste jag Blackout av Johanne Hildebrandt som också handlar om Balkankriget, har du läst den?

    Gilla

    1. Nej jag har inte läst Hildebrandt. Sista kulan var riktig sträckläsning tycker jag.

      Gilla

  8. Ingmarie · · Svara

    Oj här får jag flera bra tips både från inlägget och kommentarerna. Själv är jag sådan att när en bok eller film eller vad det är egentligen, det kan vara resmål också, känns så där väldigt aktuellt och ”inne” så är det som att mitt dövöra slår till och det blir som ett brus. Jag vet inte vad det är för psykologi bakom. Jag ser eller läser oftast lång tid efter att de där rösterna har tystnat… jag är lite omodern. Senast läste jag Gitta Sereny´s Albert Speer och sanningen, en tegelsten som jag fick träningsvärk i armarna av men den var otroligt intressant. Sedan tycker jag också mycket om Håkan Nesser..

    Gilla

    1. Jag är också sådan att det som är inne blir ointressant. Det tog åratal innan jag såg en enda film med Tom Cruise till exempel.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

