Ny TV-serie från Nordirland

När nu snön faller så känner iallafall jag att jag mest vill uppdatera gamla blogginlägg, läsa och titta på TV. Idag kan jag lova er att jag inte tagit fel på dag när jag berättar att på söndag, då ska ni dra igång FilmOn eller vad ni nu har för lösning för att se brittiska kanaler för då är det premiär på serien My Mother and Other Strangers. Eller, premiär förresten, det är det redan idag på irländska kanalen RTÉ men den får jag inte in någonstans. Söndagar passar dessutom bra för serien sänds istället för Poldark vars andra omgång slutade nu i helgen.

My Mother and Other Strangers utspelar sig på Nordirland 1943 och precis som i 80-talsserien Vi möts igen om ni minns den så är även detta en by där de amerikanska planen lyfter och landar och fyratusen soldater blandas med lokalbefolkning vare sig parterna vill eller ej. I byn bor engelska Rose Coyne som med sin irländske make driver byns affär och bar. En amerikansk kapten (som den som följer Mad Men känner igen) dyker upp i bilden och citerar Tennyson och Rose upptäcker då som ni ser i trailern här nere att han är lika påträngande i tankarna som litteraturens Heathcliff ute på sin hed. Som om det inte räcker med detta faller även hennes dotter för en amerikan och det kan nog bli komplicerat värre.

Jag ser fram emot något som jag hoppas inte är allt för likt annat vi sett i genren utan går sin egen väg. Som inte för klichéartat med en hoper skräniga amerikanska ynglingar som ska visa den tysta byn hur man spisar jazz och som inte är för förutsägbart som relationsdrama. Mest av allt ser jag nog dock fram emot att få se lite vackra vyer eftersom serien är från Nordirland. Manus är skrivet av Barry Devlin som gav oss Ballykissangel så det känns som om det kan bli bra det här. Dessutom handlar det om en katolsk region där alla faktiskt inte självklart stödde de allierade så där känner jag att jag kan få lära mig något nytt. Serien sägs vara baserad på County Tyrone men är filmat huvudsakligen i County Down och på ett par herresäten i Armagh och Antrim för de av er som kan ert Nordirland.

4 kommentarer

  1. Åsa F M · · Svara

    Hoppas den kommer på STV! Jag ska maila dem och fråga.

    Liked by 1 person

    1. Ja det borde den göra. Hör gärna av dig med vad de säger.

      Gilla

  2. Åsa F M · · Svara

    De har inte köpt in den men tackar för tipset…

    Gilla

    1. Aha! Den var bra. Djupare än jag trodde av trailern faktiskt.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

