Hebridernas fantastiska natur

När jag nu läst fel i Radio Times idag så vågar jag knappt tipsa om fler saker att se på TV men det här kan du faktiskt se på webben.

Wild Scotland – The Outer Hebrides är en fantastisk naturserie om de Yttre Hebriderna längst uppe i nordvästra Skottland, med öar som Harris, känt för sin tweed, Uist-öarna och lilla världsarvet St Kilda. På svenska heter serien Hebridernas okända djurliv och i fyra dagar till kan du se den första delen av fyra (de andra finns kvar lite längre) med svenskt tal på SVT Play.

Här länkar jag till en del som jag fascinerats av. Inte visste jag att storlommen som jag har vid sommarsjön i Småland på midsommar kunde vara så aggressiv eller att flera hotade småfågelarter vi känner igen från Sverige överlever i den karga naturen här ute.

Jag älskar lunnefåglar och i den här delen får du se fågeln med den färgglada näbben och hur ungarna får gömma sig för rovfåglar långt inne i klipphålorna. Vill du förresten se lunnefågel fast du inte kan ta dig upp till norra Atlanten och Nordsjön? Ta dig då till akvariet Den blå planet i Köpenhamn där de har en egen klippa.

Utöver ren information om allt djurliv får du såklart spektakulära vyer av Hebriderna och den som inte tror mig när jag säger att norra Skottland har fantastiska stränder i karibiska färger ska definitivt titta.

4 kommentarer

  1. Åsa F M · · Svara

    Ja, visst är den intressant!

    Gilla

    1. Jag är supersugen på att åka ut dit och det här gör mig inte mindre sugen. Först var det Harris Tweed, sedan blev det stränderna…

      Gilla

  2. Eva - People in the Street · · Svara

    Åh! Tack för tipset 🙂 Ett program som låter som att vara helt i min smak 🙂

    Gilla

    1. Varsågod. Ja du skulle nog gilla det med allt det vilda.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

