Som ett soligt England – och ändå inte alls

Just hemkommen från Cypern där jag aldrig varit förr är jag djupt fascinerad av hur brittiska vissa saker var. Jag visste att ön varit under brittisk kontroll från 1870-talet och fram till 1960 då det fick sitt oberoende som eget land efter många olika turer mellan britter, turkar och greker. Jag visste att vänstertrafik är vad som gäller efter detta så det var jag beredd på och likaså att det finns brittiska militärbaser på ön för jag har engelska vänner med familj på baserna men oj vad med annat som också gav mig känslan av att vara i England fast i en betydligt soligare version.

När det gäller trafik märks det verkligen att britterna varit här just under utvecklingen av moderna transportslag. Redan på motorvägen från Larnacas flygplats började jag nästan gapskratta av att se de väldigt bekanta skyltarna som jag såklart inte kunde ta foto på i mörker och från en framrusande buss men du ser ett exempel här. Visst ser det bekant ut?

motorväg

Motorväg på Cypern. Foto: M4 Cardiff (Wikipedia)

Att korsa gator kan göras på många olika sätt men på Cypern har många av dem hög igenkänningsfaktor för anglofilen. Knapparna du trycker på vid övergångsställena, trottoarplattorna vid korsningar och här och där även en och annan Belisha beacon. Alla fick de mig att le.

dsc_3027

Larnaca är bara en av alla platser där du känner dig hemma när du korsar gatan

 

trottoarplattor

Visst känns de igen?

 

nissi avenue

Belisha beacons vid fina Nissi Beach

De där militärbaserna var också de väldigt brittiska i sin layout även om husen var i annat material och anpassade för värmen. Det var trots allt typiska ”army barracks” i rader med de bekanta rekreationsområdena utanför även om dessa här kantades av palmplantager. Elkontakterna är också de brittiska (fast de stora hotellen kan ha några mer europeiska installerade på rummen) så det kan vara bra att ta med din adapter från Englandsresan. Gillar du att skicka vykort så får du finna dig i att brevlådorna är gula som i Sverige och att frimärkena saknar drottningen men kolla formen!

Cypriotisk brevlåda

Inte fullt så stor och utsmyckad men klart bekant.

Hotellkedjan Tsokkos samarbetar med Costa Coffee och här finns också flera andra cafékedjor och bagerier som känns bekanta från någon High Street. Vill du ha annan mat så är inte bara Ayia Napa utan även övriga orter fulla av brittiska pubar som inte är svenskt tillrättalagda utan mer engelska av den där skruttiga typen och självklart kunde inte ens vi motstå en Full English en morgon för det dräller ju inte av dem i Sverige precis. Pubarna är förövrigt tillräckligt många för att inte bara vara generellt brittiska pubar utan här hittar du distinkt walesiska och skotska.

Ayia Napa breakfast

Full English hos Queen Vic

 

Sunday lunch

Sunday roast anyone?

Det finns en väldig massa annat att säga om Cypern som definitivt inte handlar om Storbritannien utan är väldigt grekiskinfluerat och med bitar av Mellanöstern och Turkiet och nuförtiden ironiskt nog även ryskt (ryssarna stoppades tidigare efter strider mot turkarna). Detta gör att det är en otroligt spännande och historisk ö att upptäcka trots att man vid första anblicken kan få intrycket att det är ett snustorrt landskap där bara de makalöst fina stränderna är vad som sticker ut om man inte tar sig tid att åka upp i bergen. En levande ö där man inte riktigt vet vem som ska skriva nästa kapitel och som rent geografiskt faktiskt ligger i Asien, bara en halvtimmes flygtid från Tel Aviv fast den tillhör Europa kulturellt. Har du inte varit där så rekommenderar jag det – allt är inte partyfolk i Ayia Napa (speciellt inte i oktober när de flesta rest hem) och ja, de där stränderna utanför staden är verkligen så fina som folk säger. Dessutom är klimatet i sena oktober klart godkänt med över 25 grader i vattnet och något liknande i luften fast man kan få stå ut med en blåsig eller smått molnig dag i veckan.

 

 

8 kommentarer

  1. trevligt det ser ut, vännerna bodde där några år.

    Gilla

    1. Då har jag ändå inte lagt ut några bilder på alla fina stränder och god mat eftersom jag hållit mig till det brittiska. Det är väldigt trevligt trots en hel del turister.

      Gilla

  2. Ja minsann, det finns flera likheter! Jag tänkte inte på det när jag var på Cypern för några år sedan.
    Ha en fin söndag!

    Gilla

    1. Tack detsamma! För mig blev det nästan sentimentalt ute i trafiken. 😀

      Gilla

  3. Roligt att få hänga med på en tur

    Gilla

    1. Tack. Jag hoppas det blir fler för nu slappade vi verkligen mest.

      Gilla

  4. Åsa F M · · Svara

    Ha ha, visst har britterna verkligen satt spår? Vi var i södra Afrika nu i månadsskiftet september/oktober och Kapstaden var ju riktigt brittisk! Även Botswana hade vänstertrafik.
    2013 var vi i Australien och jag hade väntat mig att Sydney skulle vara någon slags korsning mellan Los Angeles, Miami och Hawaii men ack vad jag bedrog mig – ett London i miniatyr! med vänstertrafik förstås.
    Stannade i Singapore på ditvägen och där hade jag däremot förväntningar om brittisk påverkan men icke – det vi såg var bara nybyggda skyskrapor, det var väl egentligen bara hotel Ruffles som hade det där kolonialbrittiska som tyvärr förvandlats till mer eller mindre turistfälla…

    Gilla

    1. Ja Sydney tänker jag mig som en blandning av London och just Miami eller något. Kapstaden hade jag trott var mer holländsk. Min man har visserligen släkt i Sydafrika och många engelska vänner likaså men inte just där. Vet inte om det är alla viner med namn på afrikaans som gjort att jag trott detta om just Kapstaden.

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

