Katastrof – ingen Marmite!

Imorgon fyller vår dotter 18 år – vart tog tiden vägen? Jag har alltså varit upptagen med lite annat nu ikväll och först tänkte jag posta ett redan förberett inlägg men det händer så mycket i Storbritannien just nu att det bara inte kändes möjligt. Idag har Skottlands Nicola Sturgeon berättat att det kommer ett nytt förslag till folkomröstning om ett självständigt Skottland i kölvattnet av Brexit men detta får jag återkomma till för idag kom ännu ett bombnedslag.

Nationen höll på att få slut på Marmite! Vad var det som hände? Hade de slutat brygga öl och därmed få grundprodukten? Skulle de ändra receptet? Nej då, det var Tesco som gick i krig mot mat- och tvättjätten Unilever som nuförtiden äger det berömda pålägget som folk antingen älskar eller hatar. Nu ikväll har de två kommit överens men under tiden hann hyllor av Marmite men också andra produkter ta slut och hyllorna gapa tomma i flera butiker. Tesco meddelade kaxigt att de hade de Unileverprodukter de hade fram till att dessa tog slut och då skulle de inte längre ta in dem.

Anledningen till detta krig var att Unilever ville höja sina priser i samband med att pundet sjunkit rekordartat efter Brexit. Nationen skulle alltså få dyrare mat och detta trots att mycket av deras matproduktion för den brittiska marknaden produceras i just Storbritannien och alltså inte alls är beroende av import utifrån i jättemängder. Det är just nu oro både här och där när det gäller brittisk matproduktion efter Brexit. Ingen vet helt enkelt hur det kommer att gå med produktionen i samband med att EU-medborgare inte vet om de vågar stanna eller flytta in och i samband med valutans upp- och nedgång och de oklara handelsreglerna.

marmite

Foto: Wikipedia

Medan det inte är roligt att framför allt underklassens barn skulle få lida av högre matpriser så kan jag inte hjälpa att jag tänker att det är nu de som röstade på Brexit får ta konsekvenserna. Däremot tycker jag inte om att just ett enskilt jätteföretag ska vara det som går i täten för dessa höjda priser. Det för mig är profitering även om det blivit något dyrare att producera mat och jag blir bara mer sugen på att bojkotta Unilever själv men jag köper inte så mycket halvfabrikat och sådant så det skulle mest bli några enstaka saker som Colman’s senapspulver och någon Ben & Jerryglass tror jag. Hur som helst så meddelade parterna att de kom överens tidigare ikväll efter att bägge sidors aktier föll. De vill inte avslöja kompromissen men produkterna ska snart vara tillbaka på hyllorna hos Tesco som även tidigare bojkottat matföretag.

20 kommentarer

  1. haha, försöker lära mig tycka om denna jästblandning ❤️

    Gilla

    1. Inte min grej. Jag rynkar på näsan åt den (fast inte i grytor) och maken åt kaviar. 😀

      Gilla

  2. Ingmarie · · Svara

    .. tänk vad Brexit kan komma att inverka framöver i smått och stort… och då är detta du nämner bara början… ett väldigt tidigt skede…… jag känner mig riktigt ledsen i hjärtat faktiskt trots att jag sitter tryggt här hemma än så länge och mest kommer vara turist i Storbritannien. Tack för informativa inlägg!!

    Gilla

    1. Ja jag är så ledsen så det känns som att jag gjort slut med en gammal pojkvän. Även om det till slut inte blir något av Brexit så är landets rykte skadat och framför allt har det dragit ut alla möjliga nyanser av brunt. Det gäller verkligen att tänka på det man tycker om.

      Gilla

  3. Ja, det skulle troligen bli landssorg om burkarna med Marmite försvann från butikshyllorna. Hur skulle detta gå?? För egen del måste jag erkänna att jag inte riktigt förstår njutningen av det här svarta kletat, närmare bestämt inte alls…

    Gilla

    1. Haha, nej inte jag heller. Vi har som sagt fnyst åt varandras pålägg härhemma. Jag åt Marmite, han åt kaviar.

      Gilla

  4. Marmite måste jag nog smaka nån gång! 😉

    Gilla

    1. Njae…fast ett tunt lager på toast är det som gäller om du ska ha en chans. 😀

      Gilla

  5. Tycker det var lite tufft av Tesco att ta fajten. De vaxte i mina ogon. Tank vilka konsekvenser ett Swexit skulle fa da Sverige nastan inte har nagon livsmedelsproduktion alls. Storbritannien hamtar sej nog men det ar saklart ett pris att betala. Manga tyckte och tycker att det ar vart det for att slippa oppna granser.

    Det ar trist for mej personligen att sitta i limbo, och for konsekvenserna for EU och fortsatta samarbeten, fredbevarande etc, men britterna ar jag inte ett dugg orolig for. Jag ar mycket mer orolig for att komma tillbaka till Sverige med all brun gegga som finns dar och ett land i kris pa sa manga omraden. BBC skrev haromveckan (http://www.bbc.com/news/magazine-37578919) ett reportage om att Sverige har flest jihadister per capita i Europa. De har lika ont i hjartat for Sveriges skull som vi for dem 🙂

    Gilla

    1. Ja Tesco steg verkligen i min aktning också. Svenskarna verkar enligt en undersökning tycka att EU gör ett uruselt jobb nu men att det är värt att vara kvar ändå för det är i sådan här form ett samarbete måste organiseras.
      Jag skulle vilja säga att hela Europa är inkletat i brun gegga just nu. Min väninna konfronterade ett gäng på tunnelbanan nu i veckan som klistrade upp fula lappar. Är riktigt orolig för Frankrike förövrigt.
      Jag är orolig för britterna i det att jag funderar över huslån och sådant när inkomster försvinner. Miljön är jag också orolig för. Lancashire blev helt överkört av regeringen när de sa nej till fracking nu i veckan. Trots att man vet att det ger problem med grundvattnet och regelbundna jordbävningar.
      Att britterna har ont i hjärtat för Sverige tror jag inte ett dugg på tyvärr. De flesta jag känner har ingen koll på oss alls utan förfäras bara av den här typen av nyheter för att det späder på deras egen rädsla. Ja det är ju Sverige och Belgien som leder den här ligan tyvärr. Det jobbiga med Sverige är ju att medan UK alltid varit lite skruttigare så är det svårt att Sverige gått från vad det var i min ungdom till att nu helt falla sönder. 😦

      Gilla

  6. Åsa F M · · Svara

    Jag har smakat Marmite men.. Nej! vidrigt! Kan inte ens tänka mig försöka lära mig gilla eländet. Vem kom på detta och hur i hela … kunde det bli så populärt (bloggtips!)?

    Gilla

    1. Haha, ja jag har faktiskt tänkt att skriva om det. En tysk uppfann det i bryggeridistriktet i Midlands.

      Gilla

  7. Ja, det är inga roliga tider i världen i stort. Miljön är nog inget som kommer att prioriteras.

    Huspriserna stiger så det är inget jag oroas över och jobb finns i massor, ännu fler om vi invandrare inte tillåts arbeta. Företagen vill såklart tjäna pengar som vanligt och det är en global marknad men sen tror jag att de kommer kämpa för sitt land. Folk är också beredda på att få det lite sämre. Många har det redan så knapert och är vana vid det. De börjar nog odla i sina trädgårdar snart 🙂

    Om den så kallade underklassen har lust att ta jobb på minimilön-nivå är en annan fråga, eller hur de ska ha råd med utbildning till de jobb som kräver det. Det finns så många andra problem med klasskillnader som inte har med EU att göra.

    Haha, nej det sista skrev jag lite ironiskt. När de väl gått ur i EU kan de skita i oss helt och hållet men tills dess håller de nog koll på utvecklingen.

    Ibland är det svårt att se på sitt eget land med nyktra ögon och acceptera läget, det verkar gälla svenskar mer än britter.

    Gilla

    1. Ja det är ju hela saken. Inget av det de röstade bort har med EU att göra. Inte invandringen heller eftersom de inte är med i Schengen. De kan visst sätta sina egna regler men vägrar ju att ens ha ID-kort och personnummer. Klart folk försvinner. Jag tycker nog både svenskar och britter är dåliga på att se sina egna brister. Där är det delade Belgien mycket bättre.
      Hoppas de börjar odla mer. Det gjorde svärfar i sitt council house i York. Bra för miljön, deras egen hälsa, barnens utbildning och allt möjligt. Den gamla arbetarklassen kunde sådant men idag är det snarare än underklass än arbetarklass som du ju vet lika bra som jag.

      Gilla

      1. Visst har de mer kontroll an … vilket land ska vi nu ta som exempel, Sverige kanske 🙂 i och med att de star utanfor Schengen men de kan ju inte kontrollera invandringen fran EU. En stor sak ar ocksa de som fatt medborgarskap utan sprakkunskaper som funkar har i andra EU-lander dar det ar laga krav och darmed har svart att fa jobb men anda far leva har. Kanns som Sverige helt missat den aspekten. De vill kunna valja vilka som far bo har och kan bidra till samhallet i de sektorer som behover folk. Inte sa altruistiskt, men inte jattekonstigt.

        Gilla

      2. Nej inte kontrollera EU-invandringen när de väl sagt ja till den men de kan sätta upp regler som gör att nyinflyttade inte går först i bostadsköer och de kan ställa de där icke altruistiska kraven på hur man får medborgarskap á la Danmark om de vill men de gör ju inget av detta utan istället skyller alla på EU för vad som är inrikespolitik.
        Sveriges integrationspolitik är verkligen hemsk. Det flyttar faktiskt en del folk till just England från Sverige för att det är så krångligt här.

        Gilla

  8. Ingmarie · · Svara

    bara nämna att det är så intressant och nyttigt att läsa de olika inläggen här om infallsvinklar och åsikter inne ifrån Storbritannien…….

    Gilla

    1. Ja och det är roligt för mig att det blir många kommentarer på sådana inlägg också för jag känner mer och mer att jag kan fortsätta skriva om annat än bara resor då vilket jag gillar nu när det händer så mycket.

      Gilla

  9. Det är ju just det som många vill ha bort, att människor från hela världen kommer hit via EU, inte the Commonwealth. Det är redan svårt, komplicerat, tidskrävande och dyrt att få uppehållstillstånd och medborgarskap här men ‘problemet’ med EU-medborgare är ju att de hittills inte behövt uppfylla dessa krav.

    Integrationsprocessen är inget vidare i Sverige men att få medborgarskap är ganska enkelt jämfört med här. Billigt, inga språktest eller att man ska veta någonting om Sveriges historia och kultur. Däremot är det lättare att få jobb här och folk är mindre rasistiska vad media än vill få det till så jag kan förstå att man hellre bor här än i Sverige om man har lite go i sej. Sen kan man inte blunda för att man också kan komma hit utan att kunna något europeiskt språk via vissa EU-länder och utan någon intention att jobba eller studera.

    Gilla

    1. Ja det är otroligt dyrt med medborgarskap i UK ju. Testerna i Danmark är så dumma att inte ens urdanskar kan svaren på frågorna. Vilket år danska Jönssonligan kom är ju verkligen viktigt för integreringen…suck.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

