Terrorclowner

Jag läste igår att det råder clownskräck i USA där clowner i stil med den i filmen Det går omkring och skrämmer slag på folk vilket de tydligen gjort i flera år vid den här tiden. Då visste svensk media inte att det är en trend som sprider sig som en löpeld även i Storbritannien i år men idag verkar de ha fått reda på det i samband med att trenden också nått Sverige.

I Storbritannien har clowner siktats lite varstans och riktigt illa kunde det gått i Penzance i Cornwall där en sjuårig flicka nästan trillade ner på järnvägsspåret så skrämd blev hon när en clown kom upp bakom henne och skrek något. Nu klarade hon sig men inte utan att ha börjat kissa i sängen och drömma mardrömmar – saker som lätt kan påverka henne långt upp i tonåren. I Newcastle har minst sex händelser inträffat och i Bracknell i Berkshire skrämdes ett sällskap som satt och åt på restaurang när en clown plötsligt visade sig utanför fönstret och tog kontakt. I Ashton-under-Lyne utanför Manchester sprang en clown omkring ”dränkt” i blod och även i Essex och norra Wales har de dykt upp.

Foto: Wikipedia

Foto: Wikipedia

En del clowner springer omkring med knivar och andra vapen och det är ofta oklart om det är riktiga vapen eller ej. Polis har setts jaga clowner längs gator och torg och är nog väldigt trött på att resurser måste läggas på detta i ett land där det finns så mycket annat att göra. De meddelar att alla beväpnade clowner kommer att arresteras och vädjar om sans. Britterna själva har startat Facebook-grupper där man kan meddela om man sett clowner och i sann brittisk stil också börjat driva med saken genom bilder på Ronald McDonald som fruktar för sitt liv nu när ilskan mot clowner är stor (en del clowner har blivit slagna i rent självförsvar av folk de hoppat på).

Själv gillade jag inte ens som barn clowner utan tyckte de var sorgligt patetiska även om jag inte lider av clownskräck vilket det ju finns folk som gör. Jag skrattade aldrig åt dem, lillgammal som jag var. Nu pratar vi ju inte en liten cirkusclown här utan mer som sagt skräckfilmsclowner i Stephen King-stil så här hade jag nog mest blivit rädd. Iallafall om de plötsligt hoppat fram ur en buske eller stått vid en svart skåpbil. Måtte detta få ett slut snart.

17 kommentarer

  1. riktiga clowner är fint, såna som jobbar på typ barnsjukhus.

    Gilla

    1. Ja de gör ju en bra gärning även om jag som barn hellre haft någon som läste för mig när jag var sjuk.

      Gilla

  2. Det känns inte ok, en clown ska ju vara förknippad med något trevligt, men det är väl något med uttrycket i ansiktet som gör att det blir läskigt. Och visst är det tragiskt att polisens resurser ska behöva användas till något sådant.

    Gilla

    1. Ja de här clownerna ser ju riktigt läskiga ut. De tog en i Linköping nu idag såg jag.

      Gilla

  3. Ingmarie · · Svara

    undrar vad ”trenden” kommer sig av? kanske ingen idé att jag analyserar hi hi.. personerna under clowndräkterna har kanske inga djupare elleroch politiska budskap? de njuter säkert av att kunna vara anonyma bakom masken och se omvärldens reaktioner.. jag undrar hur min hund skulle reagera om det kom en efter oss? om hon märker att jag blir riktigt rädd finns nog risk för ett nafs i lilla clownrumpan

    Gilla

    1. Haha, heja hunden! Jag tror det är nu innan halloween som de gjort en tradition av att vara clowner i stil med den i ”Det”.

      Gilla

  4. Ingmarie · · Svara

    bara lägga till att inte jag heller tycker att clowneriet är ok… de skall vara i sammanhang / arrangemang där folk kan vara mentalt förberedda.. Jag kommer att tänka på när jag var liten så hände några gånger att min far klädde ut sig (ej clown) och skojade med grannar o dylikt i vardagssammanhang…. och det är nu först ca 40 år efteråt som grannarna på riktigt kan skoja om detta… de skrattade tidigare mer av artighet tror jag…

    Gilla

    1. Oj. Det är lite intressant det där med sociala koder och att de väntat i 40 år.

      Gilla

  5. Gillar heller inte riktigt clowner, men har inte sett dem i Wales där jag bor. Och jag tycker definitivt inte de ska skrämmas, usch!

    Gilla

    1. Nej de var uppe i Caernafon tror jag.

      Gilla

  6. Jessica · · Svara

    Även i Windsor, Berkshire, har vi dessa clowner som skrämmer barnen utanför skolor just nu, började denna veckan och är ju helt sjukt onödigt!

    Gilla

    1. Verkligen. Att ge sig på barn dessutom. Som kan bli så oerhört rädda för all framtid.

      Gilla

  7. Åsa F M · · Svara

    Det är så trist när alla skriver ”clowner” i stället för ”människor utklädda till clowner” eller ”människor i clowndräkter” – vilket det naturligtvis handlar om! Är det inte patetiskt att så fort ngt fått uppmärksamhet i ett land måste några knäppskallar göra likadant i sitt land, det handlar därför inte om att ”clownerna har dykt upp i Sverige” som jag hörde i radio… precis som om ett flygplan/en färja full med clowner har anlänt till vårt land..

    Gilla

    1. Nej det har du helt rätt i. Jag med pappa som jobbat på cirkus borde nog ha formulerat mig annorlunda även jag. Riktiga clowner är ganska chockade över det här eländet.

      Gilla

  8. Läste nå’nstans att väldigt många av clownincidenterna inte har hänt. Som vanligt när något sprider sig som en löpeld, framför allt i media, vet man inte riktigt vad man ska tro. Men clowner ska vara kul, inte hemska.

    Gilla

  9. Dom clowner som är mödarclowner borde inte finnas för dom är idioter och beter sig på ett väldigt avskyvärt sätt dom borde sättas i finkan jag vill själv hjälpa alla barn och vuxna som blir drabbade för det här varför skulle allting bli så svart och mörkt

    Gilla

    1. Tack och lov verkar många ha förstått att en hel del bara är lögner på internet när det gäller det värsta som cirkulerar.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

