Brittiska nobelpristagare 2016

Grattis Storbritannien som fått tre Nobelpristagare i fysik! Jag var ganska bra på fysik i sjuan när pappa som jobbade med belysning förhörde mig på parallellkopplingar och batterier men därefter har det bara gått utför. Visst är det intressant men det är det ju så mycket annat som är i världen också. Fråga mig därför inte i detalj vad det är de vunnit pris för. Det handlar om topologiska fasövergångar vilket som jag förstår det handlar om materiers tillstånd och det låter egentligen väldigt intressant och framtidstänkande så jag måste nog lyssna på deras tal och intervjuerna i december.

David J. Thouless får en halva av prispengarna medan F. Duncan M. Haldane och J. Michael Kosterlitz får dela på den andra. Alla tre hör idag till amerikanska universitet vilket känns trist för den som vill se akademiska framgångar för britterna men tiderna är sådana och jag är ledsen men jag tror tyvärr inte det blir bättre framöver med tanke på universitetsavgifterna i Storbritannien.

Thouless är skotte men gick på prestigefulla privatskolan Winchester College som jag kort nämner i mitt inlägg om Winchester och det är imponerande med all sin historia. Sedan blev det Cambridge innan han hamnade i USA.

Winchester College

Winchester College

Haldane är från London och gick på St Paul’s School med anor från 1500-talet innan även han hamnade i Cambridge och senare i USA. Även Kosterlitz är skotte, från Aberdeen och tycker ni att namnet låter mer centraleuropeiskt så har ni rätt för han kommer från en judisk familj från Tyskland som invandrat och han föddes själv 1942. Hans far var biokemist – vilken ironi att en sådan fick fly Tyskland…
Kosterlitz har även han studerat i Cambridge men därefter också Oxford och Birmingham och har även tidigare forskat tillsammans med Thouless. En bra dag för flera Cambridge-colleges alltså men det hade ju varit mycket roligare om de kunnat vara kvar där.

 

2 kommentarer

  1. Inte dålig det! Och två är skottar, historiskt sett har många genier kommit därifrån.
    Nu har du och jag gjort samma sak! Svaret finns hos mej.
    Ha en bra dag!

    Gilla

    1. Ja det är många skottar som förändrat världen. Nu måste jag ju ta reda på vad du menar. Liebster?

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

