Bloggen har fått ett utnämnande

The Liebster Award är en utnämning bloggare emellan för att peppa varandra lite och locka till nya bloggupptäckter och Åsa Winald har varit så snäll att hon gett den till mig. Åsa driver bloggen Bortugal som inte helt oväntat handlar om Portugal och har du inte besökt den så gör det – man blir verkligen sugen på att resa dit samtidigt som det är extra roligt att läsa om vardagslivet för en svensk familj som flyttat ner. Åsa skriver dessutom väldigt roliga texter.

När man får sin Liebster Award är det meningen att man ska svara på elva frågor ställda av den som utnämnt en och därefter själv nominera fem bloggar så idag får ni helt enkelt lära känna mig lite bättre som person och inte bara läsa om Storbritannien även om jag som vanligt inte kan släppa det helt heller.

liebsterHär kommer mina svar på Åsas frågor:

1. Om klimathotet gjorde att resor ransonerades så man bara fick göra en flygresa till per person, vart skulle din sista resa gå?

Jag som jobbar med miljöfrågor önskar nästan att det ransonerades men kanske inte lika drastiskt. Detta bygger då på att det finns alternativ och det gör det ju inte alltid idag. Framför allt inom Europa borde nationerna skämmas som lägger ner nattåg och annat. Likaså borde man få extra semesterdagar för att resa långsamt. Det är utvecklande att se landskapet växa fram sakta men ofta tar man sig inte den tiden. I takt med att våra yrken moderniseras tror jag vi får gå ner i arbetstid och då kanske sådant här kan slå igenom.

Oj, jag har ju inte svarat på frågan. Jag skulle nog resa till Vietnam. Är väldigt lockad av både mat, natur och människor där. Eller till Vancouver av precis samma anledningar.

2 +3. Om du fick välja att bo precis hur och var du ville på jorden, hur och var skulle du då bo? Obs! Du får aldrig flytta därifrån och remember – du har bara en flygresa kvar att göra.

Förr skulle jag tveklöst ha svarat St Ives i Cornwall men efter Brexit är jag inte alls säker på att jag alls skulle vilja bo i England igen permanent. Inte minst miljöpolitiken tror jag kommer påverkas negativt framöver.

Det finns en plats jag älskar över allt annat och den ligger i Sörmlands skärgård. Alltså skulle jag aldrig kunna sätta mig på andra sidan jordklotet utan flyg och i grund och botten känner jag mig dessutom väldigt europeisk (ibland mer än svensk). Just nu utvecklas Sverige åt ett håll jag inte alls tycker om men det är många platser i Europa som gör det – det är bara svårare för en människa när det är hennes eget land som dessutom tidigare varit väldigt bra. Just nu känner jag mig ändå trygg här och jag vet att i en dramatisk tid är trygghet ovärderligt så kanske skulle jag bara skaffa mig ett hus på landet någonstans i Sverige med vettiga kommunikationer och inte allt för långt till havet. En plats där vi kunde ha några getter och en hund och där jag kunde resa långsamt medan maken som inte har samma resebehov är hemma med djuren.

I reserv slänger jag in lägenhet med takpool i Barcelona. En av mina favoritplatser av så många anledningar. Nordeuropeisk effektivitet möter sydeuropeisk matkultur och livsglädje precis här och jag har märkt att jag gillar platser med stark regional identitet (Cornwall, Yorkshire, Gotland…). Kan hända vill jag trots allt ha storstadsliv och de där sena kvällsmiddagarna jag som teaterbarn älskar.

Semesterkväll i mitt älskade Sörmland där kanalbåtarna tuffar förbi.

Semesterkväll i mitt älskade Sörmland där kanalbåtarna tuffar förbi.

 

Mysiga El Born i Barcelona

Mysiga El Born i Barcelona

4 + 5. Om du vann en resa till valfritt resmål tillsammans med valfri kändis, var och med vem skulle du då åka (utanför flygransoneringen, detta är en bonusresa)

Eftersom jag har vuxit upp med teaterföräldrar så vet jag att även den snyggaste hunk inte är lika snygg utan allt smink och jag vet att många (nej, inte alla) är rätt självupptagna eller lider av dålig självkänsla så jag lämnar film- och TV-stjärnorna till er andra, till och med Aidan Turner som säkert är lika trevlig som han ser ut.

Frågan här är ju vilken typ av resa man vill ha. Väljer man en kändis som är internationellt stor så att dörrar öppnas för oss vart vi än reser och uppgraderingar haglar? Eller väljer man bara någon man tror blir en rolig reskompis?

Jag skulle kunna tänka mig att åka på rundresa i Chile. Till Valparaiso och Påskön, vindistrikten, bergen…
Med mig tar jag kocken John Torode från Masterchef UK så jag vet att jag får fokus på intressanta matupplevelser och har fått med mig någon som är resvan själv. Jag hoppas han med sin australiensiska bakgrund tycker det är kul att se mer av Sydamerika än Australasien.

6. Vart skulle du absolut inte vilja resa även om det var en bonusresa?

Pattaya. Jag vet att det finns mer än det där vidriga jag inte vill skriva ut för att göra det sökbart på bloggen men njae, det skulle driva mig vansinnig att hela tiden se västerländska män med dregel i blicken. Elefantturism är heller inget som gör mig glad.

7. Vilket är ditt bästa reseminne hittills? Det kan vara en hel resa eller bara ett ögonblick.

Oj, det är ju en omöjlig fråga. Är det när jag var fem år och åkte hjulångare genom Donaudeltat? Alla jasminkransar jag tjatade till mig som liten i Tunisien? Är det James Bond-parodin på Edinburghfestivalen? Är det min första blick på Venedig när jag kom ut från stationen? Är det när min dotter och jag åt tapas sena kvällar i Barcelona? Är det när familjens engelsman vaknade upp på nattåget till Kiruna och älgar hoppade över staket i snön utanför fönstret till hans frukost? Eller är det när jag satt helt ensam i Barbara Hepworths växthus i St Ives och lyssnade på fåglar i träden ovanför skulpturerna?

8.Vilken är din bästa semesterbild? (visa!)

Det kan vara den här från St Ives men där tar man många bra bilder nästan hur man än gör. Men det är svårt att välja bara en.

fb_img_1474043128269

Jag gillar bilden från mellandagarna i Tällberg också där det ser ut som om man hamnat i Narnia.

fb_img_1474043534461

Ibland tar jag bättre bilder från balkongen än på semester.

fb_img_1474043790153


Malmö

9. Vilket är ditt närmsta favoritresmål? En plats nära där du bor dit du ofta och gärna återvänder

Då säger jag nog lilla magiska Ven – ön mitt i Öresund. Vacker natur, enkel att ta sig runt och massor av god mat och dryck i vartenda hörn.

10. Du måste gå en vandring på minst en vecka innan din nästa födelsedag! Var väljer du att vandra? (eventuellt flyg dit är betalt och utanför ransoneringen)

Det här skulle ju vara en utmärkt ursäkt att äntligen få vandra hela del av South West Coast Path som går mellan St Ives och Penzance via Land’s End för den tar en knapp vecka och jag har bara vandrat snuttar här och där. Likaså samma led mellan Combe Martin och Clovelly.

Nu ger du mig ett flyg helt utan ransonering så då måste jag ju välja något mycket längre bort. Inkaleden känns lite överväldigande för mig som är rädd för höjdsjuka så jag säger istället Oregon Coast Trail och jag har inte forskat tillräckligt så jag vet inte hur långt jag kommer på en vecka men området runt Cannon Beach måste vara med i min del. Jag har en kompis som bor ganska nära och alltid visar underbara bilder på hundpromenader på stränderna. Som Cornwall på stereoider och med gigantisk barrskog i fonden.

11. Vart går din nästa resa?

Eftersom dottern har en spricka i foten så vet vi inte förrän nästa röntgen. Åka någonstans kan vi men vill gärna anpassa det efter hur mycket hon får gå på foten och på vilka underlag. Det lutar åt en oktobervecka i östra Medelhavet. Med bara en vecka känns det inte lönt att åka på några längre resor – jag har aldrig varit typen som gör en långweekend i Asien eller USA. Det enda vi vill nu är att umgås, äta sent på kvällarna under mysiga lyktor och bada lite. Portugal var faktiskt också på tapeten ett tag men det känns bättre när foten läkt för dottern surfar gärna och jag vill gå kullerstensbackar i Lissabon. Om någon undrar varför Spanien verkar bortglömt så är det för att vi våra senaste resor som inte gått till Storbritannien har varit just dit och vi vill variera oss lite men never say never…jag delar kontor med en spanjorska och blir ständigt påmind om allt trevligt.

Nu är det dags att nominera fem bloggar jag tycker är värda att titta närmare på (och som jag inte tror redan har fått en Liebster men jag kan ha fel). Egentligen ska det vara bloggar med färre än tvåhundra läsare om dagen men det håller jag faktiskt inte koll på utan tar de jag vet inte är gigantiska. Jag hoppas de har tid och lust att vara med och de är:

Svenskt smörgåsbord i København – Helena skriver träffsäkert inte minst om livet runt Öresund.

Ulf Perssons blogg – Om böcker och annan kultur med lite brittiskt.

Ia mitt i livet – Vandring och vardagsliv på Kreta varvas med allvarsamma inlägg om Grekland.

Steel City Anna – Om helgutflykter i Yorkshire och Derbyshire och tankar om livet i största allmänhet.

Runt klotet – Resor till när och fjärran.

 

Här är de reserelaterade frågorna jag söker svar på:

  1. I vilken miljö är du som mest harmonisk?
  2. Har barndomen bidragit något till det?
  3. Har du förverkligat en dröm?
  4. Om du fick öppna en järnvägslinje du skulla använda ofta, mellan vilka städer skulle den gå?
  5. Vad (om något) har du försakat för att kunna resa eller bo utomlands?
  6. Har du sett någon film och gillat miljön så mycket att du rest dit?
  7. Vad är det första du skulle rekommendera mig att se på platsen där du bor?
  8. Vilken plats skulle du aldrig återvända till?
  9. Var äter jag det godaste du någonsin ätit utanför familjens kök?
  10. Har du någon favoritförfattare i genren reselitteratur?
  11. Vad rekommenderar du i Storbritannien eller skulle du vilja se om du inte varit där än?

 

17 kommentarer

  1. Bo Bjelvenstedt · · Svara

    Det är bara att gratulera!

    Gilla

  2. Carina Moody · · Svara

    Grattis till utnämningen. Intressant läsning alltihopa. Håller fullständigt med om Venedig, bland annat. Blev fullständigt betagen i den gamla damen första gången jag var där.

    Gilla

    1. Tack! Ja det är som att vara med i en film att komma till Venedig.

      Gilla

  3. Verkligen bra svarat! Genomtänkt och som vanligt väldigt välformulerat! 🙂

    Liked by 1 person

    1. Tackar! Jag är en frågejunkie, hehe.

      Gilla

  4. Ingmarie · · Svara

    Grattis till utnämningen!!! fantastiska bilder också från balkongen och Tällberg!!! Sverige är oerhört vackert! vackert skrivet också om att kanske skaffa ett hus på landet varifrån den ena kan resa långsamt medan den andre är hemma med djuren, härligt!!

    Gilla

    1. Tack! 🙂 Ja Tällberg är fantastiskt liksom stora delar av Sverige. På Our Scandinavia dyker några av mina favoriter upp.

      Gilla

  5. Tack för kul läsning. Och jag förstår precis att det inte är helt enkelt att svara på flera av frågorna… Jag måste tillstå att jag blev väldigt sugen på att göra den där vandringen (eller i alla fall delar av den) som du pratar om nere i Cornwall.

    Gilla

    1. Nej man får tänka ett tag på svaren. Jag hade gärna nominerat dig förövrigt men du verkade redan ha fått den.
      South West Coast Path ska du definitivt överväga.

      Gilla

  6. Vilken kul idé! Tack för passningen! Lite kluriga frågor, jag får fundera några dagar innan jag svarar. Oj, nu fick jag nästan skrivkramp….. 😉

    Gilla

    1. Det var så lite. Tycker du förtjänar att synas mer med dina tankar om livet. Du måste verkligen inte svara direkt (eller alls om du inte vill). Du kan också göra som Åsa och dela upp inlägget i flera.

      Liked by 1 person

  7. Trevlig läsning 🙂

    Gilla

  8. Grattis!
    Roligt att läsa dina svar och lära känna dej lite mer.

    Gilla

    1. Tack. Ja det är kul att få skriva lite mer om mig ibland.

      Gilla

  9. Jättebra skrivet och start tack för nomineringen.
    Jag ska genast sätta mig och fundera över svaren 🙂

    Gilla

    1. Tack! Så kul – jag var inte säker på om du skulle vara sugen. 😀

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

