Det fridfulla klostret

Yorkshire är fullt av klosterruiner i olika storlek och skick och mest känd av dem alla är kanske Fountains Abbey utanför Ripon som är med på UNESCO:s världsarvslista. Min egen favorit är Rievaulx Abbey som dagens inlägg ska handla om. Det som gör att jag håller den som favorit är inte minst att den ligger på vad som kan vara den mest fridfulla plats jag vet i England. Det är en väldigt speciell stämning nere i den lilla smala dalen några kilometer utanför Helmsley norr om York. Rievaulx får mig att tänka att det är just det här som är vad hela klosterbyggandet handlar om – att sitta isolerat och ge sin tid till reflektioner kring tro, universum och människan och då är jag inte alls kyrklig själv.

rivtrees

Rievaulx är stort.

 

riveaulx church

Kyrkan på Rievaulx Abbey

rivgable

Du kommer till Rievaulx på två sätt utan egen bil, antingen med taxi den korta vägen från Helmsley eller så går du vandringsleden Cleveland Way som passerar här genom Rye Valley, någon timmes tid från just Helmsley. Vi valde det förstnämnda på grund av viss tidsbrist för att passa bussarna till York och ändå hinna njuta en picknick bland ruinerna med medhavd mat (det finns tea room om du inte har det) från prisbelönta Hunters of Helmsley. Jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig rent geografiskt även om jag visste att vi var i kanten av North York Moors med sina backar och platåer. Ner till Rievaulx kommer man längs en otroligt lång och lutande nerförsbacke genom lövskogen innan dalen plötsligt dyker upp där nere. Först kommer en hoper vackra hus i typisk Yorkshirestil och utgör Rievaulx by och så inser man att man är framme för där är klosterruinen mitt i alltihop.

rivvillage

Byn ligger lite utspridd i klostrets skugga

 

Rye valley at Riveaulx

Fridfulla Rye Valley

rivfields

Vackraste fårhagen...

Vackraste fårhagen…

rivspringtree

Det var cistercienserordern som lät grunda klostret och den byggde på en återgång till benediktinernas enkla och självhushållande leverne så man förstår att platsen är omsorgsfullt vald och längre uppåt backen på andra sidan dalen fanns ytterligare ett, mindre kloster så det gällde att hålla koll på vilket av dem som ringde in till bön när man var ute hos fåren på heden. En lokal gård har idag får som går och betar på fälten och i skogen uppe i backen bakom klostret hörs bara en massa fasaner och lite fågelsång. Allt annat är tystnad utöver besökarnas bilar.

Klostret grundades 1132 på land skänkt av Helmsleys lord Walter Espec (som du får veta mer om på stadens slott) och är därmed ett av de äldsta cistercienserklostren i England. Dess mest kände abbot blev Aelred som tidigare varit vid hovet hos David I av Skottland. Han gjorde klostret större så att det behövde byggas ut och var själv känd som både stor författare och bibelkunnig. Det behövdes plats till hans skrin när han lämnat jordelivet så 1220 byggdes själva kyrkan också ut.

rivangle

Rievaulx nave

Från navet ser man vidare in i kyrkan bort mot altaret

rivinside

rivpillars

Rester av klostergångarna som omgav den inre trädgården vid kapitelhuset

 

rivout

Grunden till kapitelhuset finns kvar

 

rivwell

Refektoriet (matsalen) vars källare (den mörka biten) fick husera järnverkets kol efter reformationen.

rivcres

På Rievaulx bodde en tid upp till 650 munkar så det är stora ruiner att vandra runt i. Jag rekommenderar verkligen att du lånar en audioguide när du går omkring för då får du veta otroligt mycket om vad det är du står och tittar på i varje hörn och om munkarnas vardag. Det finns också ett litet och just ombyggt museum med föremål som hittats och med historien om klostret. Bland annat finns här det enda kvarvarande av fönster och tak i form av en bit bly med Henry VIII:s stämpel på. Självklart hade han och Thomas Cromwell ingen tanke på att skona Rievaulx heller utan det föll 1538 (med 23 munkar kvar) som så många andra kloster under reformationen. Kungens trogne earl av Rutland fick köpa marken men platsen var nu känd för handel så detta fortsatte och klostrets smedja blev ett litet järnverk som faktiskt gick riktigt bra tills de fick slut på träd till kol. Mycket klostersten gick också senare till att bygga ut byn du ser idag – det måste vara spännande att äga ett av husen med olika detaljer. Under romantiken på 17- och 1800-talet blev klosterruinerna en favorit bland konstnärer, poeter och författare vilket verkligen inte är svårt att förstå. Åk hit i maj om du vill ha vårljuset i mina bilder.

 

 

 

 

 

8 kommentarer

    1. Nej det skulle nog förstöras om man byggde ett. Du får njuta av stillheten som den är.

      Gilla

  1. Ingmarie · · Svara

    Vilka bilder!!! Tack!! jag tycker också att det blir en speciell lite mäktig känsla i och vid kloster och kyrkor även om jag inte heller är ”kyrklig”. Och i gamla tider var ju dessa så betydelsefulla platser så idag har de så fantastisk historia. Tack!!

    Gilla

    1. Tack själv. 🙂 Bilderna nästan tog sig själva den där vackra vårdagen fast visst hittar jag vinklarna. Detta är verkligen en mycket speciell plats även för att vara ett gammalt kloster. Den har en säregen atmosfär.

      Gilla

  2. Åsa F M · · Svara

    Ack så vackert!

    Gilla

    1. Ja det här är definitivt en av Englands vackraste platser enligt mig. Och då har jag sett många nationalparker och kuststräckor. Detta är pastoralt på riktigt.

      Gilla

  3. Nu kom jag till att tänka på mitt gamla ”personal rum” när jag jobbade där. Abbey Gardens i Bury st.Edmunds. En fantastiskt trädgård och en fridens plats att vara på och alla fräcka ekorrar som dök ner i ens väska för att hitta något smaskens!

    Gilla

    1. Åh det får jag spana in när jag väl kommer dit. En av alla platser på önskelistan. Ekorrar ja! Min man hade en utanför kontoret vid Museum Gardens i York som ilsket knackade på rutan om han inte fick lite bacon sandwich till frukost…!

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

