Underfundig humor med ABBA-twist

Jag tycks ha fått flera nya läsare på sistone att döma av statistiken och till er vill jag säga varmt välkommen! Det är roligt att ni hittat hit och jag hoppas ni stannar. Skriv gärna om det är något speciellt ni vill läsa om eller undrar över. Förövrigt får ni gärna skriva ändå – det är så roligt med kommentarer.

Många av er läsare är i min ålder eller äldre och då kommer ni garanterat att känna igen dagens humorgäng. De av er som är yngre kanske inte minns dem, utan möjligen känner ni igen Rowan Atkinson som Mr Bean. För er är det på tiden att ni tar del av komikergänget bakom Not the Nine O’Clock News som gick på svensk TV på den tiden vi bara hade två kanaler och girigt sög i oss allt brittiskt som dök upp. Serien gick 1979-82 på BBC och kom ganska snart till Sverige.

Rowan Atkinson är alltså den idag mest kände medlemmen i gänget men ytterligare en var Mel Smith som tyvärr lämnade oss 2013 och som du känner igen från otaliga biroller från film och TV när du ser honom (bland annat en av mina favoriter, sagofilmen The Princess Bride). Även Griff Rhys Jones kan du känna igen som en av de mer kända medlemmarna. Jag var inte speciellt gammal när jag tittade men skrattade åt det jag förstod och senare, när jag lärde känna Storbritannien kunde jag verkligen uppskatta det. Inte hade jag då någon aning om vilka som skrivit en hel del av sketcherna. Namn som idag är stora och kända som till exempel Clive Anderson.

Det är lite underfundig humor, i det lite långsamma tempot TV var förr och omisskänneligt brittiskt. Man gick in för att vara ett modernt humoralternativ till The Two Ronnies och andra och flera sketcher spelades in sent för att det skulle bli så aktuellt som möjligt och spegla titeln – ett alternativ till dina vanliga TV-nyheter. Titta gärna efter fler klipp än de jag länkar till här.

Sverige verkar ha fascinerat och visst har Atkinson träffat helt rätt i sin brytning:

Sång och musik spelade en stor roll i serien också och de fick en liten hit med I Like Trucking. Som svensk tycker man kanske det är ännu roligare med sången Supa Dupa som är en parodi på ABBA:s Super Trouper. ABBA har alltid varit större i England än i Sverige och Mel Smith är ju Benny Andersson personifierad, tycker ni inte? Haha.

 

4 kommentarer

  1. Leslie Moody · · Svara

    Ett litet smakprov av Not the 9 o’clock News …

    Doctor: I’ve got your results back from the lab, and you have the highest level of cholesterol they’ve ever seen.

    Man: Oh.

    Doctor: I know this is premature, but when you die, would you consider leaving your body to me?

    Man: Well, obviously, if I can be of any help. For research purposes?

    Doctor: No, I want to hang you in the garden so the blue-tits can peck at you.

    Liked by 1 person

    1. Haha, den minns jag inte. Fenomenal. 😀 Just det där halvläskiga om något som kommit upp i nyheterna…de var så bra!

      Gilla

  2. Åsa F M · · Svara

    Tänk att man lyckat glömma detta! Märkligt – humorprogram brukar jag ha koll på hur gamla de än är, särskilt brittiska. Nu fick jag en déjà-vu!

    Liked by 1 person

    1. Hurra! Ja alltid finns det något man glömt och som är kul att minnas.

      Gilla

Kommentera

Hattrick

En blog om damfotboll av Rainer Fussgänger

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

