Köpenhamns bästa pub

Spenderar helgen med en gammal väninna som kommit ner till Köpenhamn. En sådan man mest vill sitta och prata med över mat och dryck och dessutom lika anglofil som jag. Perchs afternoon tea var fullbokat flera lördagar framåt så jag beslöt mig för att ta med henne på en annan riktigt engelsk upplevelse i Köpenhamn, Charlies Bar. Det slog mig då att jag aldrig bloggat om den fast den tillhör mina favoriter. Att jag som jobbar bara några kvarter därifrån inte kommer oftare beror bara på att jag numera försöker hålla nere ölkonsumtionen av kolhydratsskäl.

dsc_2663

På Pilestræde bara ett stenkast från Strøget ligger puben som ett hål i väggen och är lätt att missa om du inte kommer en vacker sommarkväll för då står folk ute med en pint i handen eftersom det ofta är så fullt. Kliver du in så kan du inte missa vad det är för etablissemang. Det doftar engelsk pub och överallt sitter ölskyltar och underlägg.

dsc_2661

Runt sex olika real ale finns på fat och vilka varierar regelbundet. Utöver det hittar du ett par engelska cider (ofta en scrumpy) och några tyska och belgiska. Danska Hancock är husets öl för den i ditt sällskap som alls inte vill ha något utöver en vanlig pils.

dsc_2659

dsc_2660

dsc_2658

Inredningen är som sagt var engelsk till tusan vilket förstärks av de mörka träpanelerna, bänkar och pallar och service får du på engelska. Det här är i mina ögon Skandinaviens mest brittiska pub, Tudor Arms får ursäkta (de säljer Pripps…) och många britter hittar såklart hit.

 

 

2 kommentarer

  1. På tal om drycker. I England har ett nytt sätt att brygga thè på ändrats till max. I form av skum från en ”deo” flaska. En förolämpning mot den brittiska kulturen!

    Gilla

    1. Ja jag såg det på Facebook häromdagen och trodde det var ett skämt! Brrrr…

      Gilla

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

