Strider både på TV och i verkligheten

Såg ni första delen av de nya omgångarna av Poldark? Jag som har läst böckerna tyckte ändå det var spännande och visst är det skönt att följa en serie som låter vissa scener få vara riktigt långsamma? Det är man inte bortskämd med idag. Längtan till Cornwall blev som vanligt stor redan i inledningen fast den stördes den här gången av att huvudet fylldes av kommentarer jag läst i pressen där nere efter Brexit. Jag hörde förresten hur John Taylor i SVT:s Trädgårdstider i ett avsnitt häromdagen mumlade något om att han var upprörd efter Brexit.

Efter Poldark stannade jag kvar på FilmOn och tittade på BBC-nyheterna och jag kunde inte hjälpa att tycka att Theresa May såg lite vilsen ut där på G20-mötet i Kina där hon fick lite jobbiga besked inte minst från Japan som var ovanligt öppet med att flera av landets företag nog kunde flytta från Storbritannien till något EU-land i framtiden.

Vad Labour håller på med hemma under tiden håller jag fortfarande på att försöka bena ut och lovar inget inlägg om saken men är lite sugen. Corbyn klänger sig kvar men utmanas av Owen Smith så för mig framstår partiledarstriden som långt ifrån klar och senare i höst får vi se hur det går. Charlie Hammans sätter i The Independent ord på den komplicerade härvan när han skriver att Owen Smith inte kan väljas bara för att ingen vill ha Corbyn. I Skottland har regeringschefen Sturgeon återigen tagit upp frågan om självständighet så det är verkligen inte en fråga som glömts bort mitt i allt annat.

owen

Owen Smith. Foto: Wykehamistwikipedian

Idag blev det ett sådant där spretigt inlägg som det blir ibland när jag har många järn i elden. Dotterns fotfraktur börjar kännas bättre tack och lov men hur det läker vet vi inte för det. På jobbet är vi normalt fyra personer som har den typ av arbetsuppgifter jag har men en är föräldraledig och nu har de andra två tagit semester samtidigt (en är från en bemanningsbyrå så henne kan man inte stoppa om ni nu undrar hur vi kan ge alla ledigt så där) så nu sitter jag helt ensam hela veckan och assisterar dryga trettio kollegor med vad de nu kan vilja ha hjälp med. Ganska roligt för jag har mycket hellre för mycket att göra än för lite men man blir onekligen tröttare på kvällarna och speciellt nu när hösten börjar göra sig påmind med inte minst mörkare kvällar. Inte har jag någon resa till Storbritannien planerad den närmaste tiden heller. Har ni?

 

 

 

9 kommentarer

  1. Ingmarie · · Svara

    Trevligt med lite spret tycker jag och att det skymtar fram en lite vardagsliv…. Jag har faktiskt en för min del lite udda resa bokad till England. Och, nu avslöjas att jag är en amatör här bland andra läsare som jag förmodar är riktiga englandsexperter. Jag har på gamla dar bokat något så basic som en ”språkresa” (bara två veckor). Jag gör det inte bara för att återfå lite mer flyt i språket utan för att upplägget jag valt innebär att jag får möjlighet att komma närmare engelskt vardagsliv, kulturen med mera. Upplägget på kursen heter ”hemma hos läraren” och innebär att jag bor och umgås och studerar enskilt med en lärare i dennes hem. Det roliga är att läraren jag skall bo hos under sitt yrkesliv har haft samma arbete som jag har nu. Det skall bli väldigt spännande att exempelvis få möjlighet att fråga om hur mitt yrkesområde fungerar i England (York). Hi hi det finns olika sätt att vistas i England…. men hyra stuga som Du tidigare nämnde är väldigt lockande därefter….

    Gilla

    1. Ja visst ja, ja det kommer lite om små stugor framöver. Kul att du ska just till York, hihi. Jag tycker verkligen inte det är amatörmässigt att välja något sådant här och speciellt just att komma nära någon insatt. Jag själv skulle gärna lära mig mer om båtliv på samma sätt – visst kan man gå skepparexamenkurser men hur lär man sig båthantering utan egen båt annars…?

      Gilla

  2. Åsa F M · · Svara

    Åh, Poldark ny säsong låter spännande! Gällande Englandsbesök så är en långweekend i London inplanerad i slutet av oktober. Ingmaries resa låter jättekul tycker jag! Annorlunda och mycket mer intressant än t ex vissa självutnämnda ”Englandsexperters”, sådana som bara åker över till London någon gång/år för att shoppa eller se musikal och inte sett mycket utanför Oxford street/Soho (jag tror dock inte att det finns följare av denna blogg som tillhör denna kategori).

    Gilla

    1. Åh, London är alltid London. Härligt. Visst är det lite tråkigt med de som aldrig lämnar storstaden däremot. När det gäller läsare är jag faktiskt inte helt på det klara med hur många följare jag har som fastnat i London men de är välkomna de också. Förhoppningsvis läser de mitt inlägg om Bosse Bjelvenstedts bok om dagsutflykter därifrån eller något annat de kan inspireras av. 🙂

      Gilla

  3. Ja hur gick det i Cornwall med Brexit? Tänker på mina släktingar där som sist jag såg dem (någon månad eller två innan Brexit) hävdade att majoriteten av befolkningen (den brittiska) vill öppna upp för ett större flyktingmottagande, men att regeringen kör sin egen elaka politik. Hm.

    Gilla

    1. Cornwall röstade 56% (tror jag det var) för att lämna. Det ska komma 72 ensamkommande flyktingbarn dit snart. Spännande att dina släktingar verkar höra till de mer öppna. Regeringen kör absolut efter en egen agenda på många sätt just nu. Landet är i kaos men huvudsaken verkar vara att partiet räddas.

      Gilla

  4. Ingmarie · · Svara

    …bara nämna att jag kom på i efterhand att mitt uttryck ”englandsexperter” kanske kan uppfattas raljerande och det var inte så jag menade utan egentligen tvärtom……Ja det är kul att det blev York.. då.jag fastnade så för Yorkshire när jag var där i april så ville jag gärna till någon ort där. Och då det är i december jag skall åka (snöväder?) så tyckte jag det bästa var en inte alltför liten ort och inte alltför krångligt att ta sig dit. Jag framförde önskemål därför om just York och jag fick svar att de hittat en familj bara några kilometer utanför… jag är lite sugen också om det går att komma in i York minister i julmånaden och höra den enorma orgeln som finns där… Kul och stärkande att det nämns här att mitt tilltag låter spännande och inte amatörmässigt. Tack.

    Gilla

    1. Det går absolut att komma in i minstern och det är lite kyligt men fantastiskt just i december. Advent är en upplevelse då den brukar fyllas.

      Gilla

  5. Åsa F M · · Svara

    Jag tycker din resa låter jätteintressant och annorlunda Ingmarie!

    Liked by 1 person

Kommentera

Halloj världen!

En blogg av Inger Hansson. Om resor. Om Instagram och annan fotografi. Om natur. Om Karlshamn, Kristianstad, vatten och lite av varje.

Bortugal

Borta men hemma. En blogg om en familj som längtade bort och hittade hem.

People in the Street

Bloggen om England och övriga Storbritannien

attresapodden.se

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Matochresebloggen

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Ladies Abroad

Reseberättelser, restips och resefotografier

Travel on a Cloud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

City Lover Reser

Bloggen om England och övriga Storbritannien

Jennifer Stroud

Bloggen om England och övriga Storbritannien

cornishbirdblog

Little Local Adventures

Runtklotet

En blogg och resesajt med tips, texter och bilder från intressanta resmål runt om i världen

Round the Island

Walking round the coast of Mainland Britain

Diary of a Northern Teaist

Tea is a journey. This is my travelogue.

Storartad Förlag & Marknadsföring

Bloggen om England och övriga Storbritannien

En vandrares tankar

"Jag låter tankarna fara medan fötterna går"

Ulf Perssons Blogg

Kultur och debatt!

